Potrivit unui comunicat de presa al Administratiei Prezidentiale, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, in forma transmisa spre promulgare, aduce modificari si completari reglementarilor in materie, pe care seful statului le apreciaza ca fiind necesare pentru imbunatatirea cadrului legislativ de functionare a sistemului de asigurare obligatorie a locuintelor, precum si pentru responsabilizarea persoanelor fizice si juridice ce detin in proprietate locuinte.

Cu toate acestea, ”realizarea scopului avut in vedere de legiuitor impune insa o serie de clarificari, de natura sa asigure, pe de o parte, respectarea obligatiei de a incheia o asigurare obligatorie impotriva dezastrelor naturale, iar pe de alta, sa nu interfereze cu principiile bunei functionari a pietei asigurarilor de locuinte”.

”In acest sens, consideram ca se impune reexaminarea de catre Parlament a unora dintre dispozitiile Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor”, se mentioneaza in cererea de reexaminare.

Presedintele arata in document ca, prin Art. I pct. 7 din legea transmisa la promulgare - Art. 9 alin. (1 indice 2) din Legea nr. 260/2008 – se prevede posibilitatea PAID (Pool de Asigurare impotriva Dezastrelor Naturale) ca, in cazuri bine determinate, fara ca acestea sa fie definite, sa conditioneze incheierea politei PAD de efectuarea unei inspectii de risc a locuintei ce va face obiectul asigurarii obligatorii.

Aceasta prevedere este insa in contradictie cu actualele dispozitii ale Art. 3 alin. (6) din Legea nr. 260/2008 (care nu au fost modificate prin legea transmisa la promulgare), ce exclud expres din sfera de aplicare a legii ”locuintele situate in cladirile expertizate tehnic in conditiile legii de catre experti tehnici atestati si incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic (…)”, apreciaza seful statului.

”Avand in vedere prevederile Art. 3 alin. (6) al Legii 260/2008, conform caruia locuintele incadrate in clasa I de risc seismic nu pot fi asigurate impotriva dezastrelor naturale in baza unei polite de asigurare obligatorie PAD pana la data receptiei lucrarilor de consolidare a cladirilor, si prevederile Art. 3 alin. (9) - nou introdus -, care impun o restrictie referitoare la incheierea asigurarilor facultative de catre societatile de asigurare-reasigurare autorizate sa practice riscuri de catastrofa, apreciem ca promulgarea legii va conduce, tocmai pentru cele mai vulnerabile proprietati, la ingradirea dreptului proprietarilor de a-si proteja imobilele, punandu-i in imposibilitatea de a incheia orice fel de asigurare a locuintei”, se precizeaza in cererea de reexaminare.

In ceea ce priveste posibilitatile concrete de functionare a mecanismului propus de legiuitor si avand in vedere prevederile Art. 3 alin. (9), care transfera controlul obligatiei de a incheia o polita de asigurare obligatorie in sarcina societatilor de asigurari, presedintele atrage atentia ”asupra necesitatii ca statul sa utilizeze inclusiv propria capacitate administrativa in acest sens”.

”Art. II din legea transmisa spre promulgare prevede ca obligatia prevazuta la Art. 3 alin. (9) se aplica si asigurarilor facultative multianuale existente la data intrarii in vigoare a legii, incepand cu prima aniversare anuala. In legatura cu aceste dispozitii, care vizeaza raporturile contractuale deja existente privind asigurarea locuintelor achizitionate prin credit ipotecar si, in general, a asigurarilor facultative multianuale, consideram ca implementarea prevederilor acestui articol trebuie sa se realizeze cat mai riguros juridic, pentru a nu impune costuri suplimentare, cu implicatii prohibitive, atat asiguratilor cat si asiguratorilor”, afirma seful statului in cerere.

Totodata, Klaus Iohannis considera ca aceste prevederi pot avea drept consecinta afectarea raporturile dintre partile contractului de asigurare si, de asemenea, pot conduce si la perturbarea activitatii din domeniul asigurarilor.

In consecinta, apreciem ca aspectele procedurale care vizeaza posibilitatea de imbunatatire a starii de fapt ar trebui abordate cu un plus de atentie, astfel incat respectarea obligativitatii de a incheia o polita de asigurare obligatorie impotriva dezastrelor naturale (PAD) sa nu interfereze cu principiile bunei functionari a pietei asigurarilor de locuinte”, spune presedintele in cererea de reexaminare.