"Referitor la declaratia ministrului Mediului si Padurilor care a aparut in presa privind faptul ca taxa de prima inmatriculare ar putea fi platita «la toate masinile inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a facut acest lucru, plata urmand a se face de catre vanzatorul autovehiculului», precizam ca aceasta declaratie a fost preluata si interpretata eronat. Raspunzand unei intrebari, ministrul Mediului si Padurilor a declarat ca taxa se plateste si pentru masinile inmatriculate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, in momentul in care acestea sunt vandute. Precizam ca taxa auto trebuie platita de catre cumparator, asa cum prevede OUG 50 din 2008, modificata in decembrie 2010", se arata intr-un comunicat de marti dupa-amiaza dat de MMP, preluat de Ziarul Financiar.

Taxa de prima inmatriculare in noua forma propusa de Guvern va fi platita de proprietarii tuturor masinilor aduse in tara inainte de 1 ianuarie 2007 sau dupa aceasta data in cazul in care pentru masina nu s-a platit taxa in vechea ei forma. Banii urmeaza sa fie dati la vanzarea autovehiculului.

"Noua forma a taxei auto va viza toate masinile aduse in tara inainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a platit taxa. Taxa va fi platita de vanzator la momentul la care se va face tranzactia", declarase anterior ministrul Mediului, Laszlo Borbely.

Borbely a refuzat sa dea mai multe detalii despre acest subiect, spunand ca o decizie finala in acest sens va fi luata in sedinta de Guvern de miercuri.

Liderii Coalitiei au mandatat Guvernul sa impuna plata taxei auto la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a acesteia, cuantumul cu care va fi redusa taxa urmand sa fie decis de Executiv, au declarat surse participante la sedinta coalitiei, citate de Mediafax.

La finalul sedintei de guvern de miercurea trecuta, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv in urmatoarea sedinta si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%.

Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.

Un document guvernamental releva ca Executivul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

Expertii juridici au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.