"In fiecare zi, clientii vin la noi in showroom cu oferte de la alte companii sau de la alti dealeri BMW. A devenit parte din rutina zilnica. Profiturile merg in jos, iar reducerile de pret erodeaza marjele", a declarat pentru Bloomberg Werner Enternmann, care opereaza un dealership BMW in sud-vestul Germaniei.

Schimbarea comportamentului clientilor aflati in cautarea unui automobil reprezinta una dintre putinele intruziuni materiale ale crizei datoriilor de stat din zona euro in viata de zi cu zi a germanilor.

Germania, cea mai mare economie europeana si cea mai mare piata auto de pe continent, a fost in ultimii ani o oaza de stabilitate si crestere in Europa. Piata auto germana a crescut cu 0,7% in primul semestru al acestui an, fata de scaderi de 20% in Italia, respectiv 14% in Franta, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile.

Economia a crescut cu 0,5% din PIB in primul trimestru, respectiv cu 0,3% in cel de-al doilea, iar somajul este la cel mai redus nivel din ultimele doua decenii. Cu toate acestea, piata auto germana nu sta atat de bine pe cat pare. Criza sufoca cererea pentru automobile in majoritatea statelor europene, iar companiile incearca sa-si creasca afacerile in Germania indiferent de intentiile clientilor.

Astfel, in iunie, 87.454 dintre autovehiculele inmatriculate, reprezentand 29% din piata, apartineau dealerilor sau producatorilor auto, si nu clientilor, potrivit datelor asociatiei patronale a dealerilor auto, ZDK. Asa-numitele "pre-inmatriculari" au totalizat aproape 500.000 de automobile in prima jumatate a anului, cu 11% mai mult decat in primul semestru din 2011.

Pentru a scapa de aceste masini pre-inmatriculate, multi dealeri le vand rapid ca automobile la mana a doua cu zero kilometri parcursi, la reduceri de pret de peste 20%, potrivit lui Ferdinand Dudenhoeffer, director al Centrului de Cercetare Auto de la Universitatea Duisburg-Essen.

"Vanzarile fantoma" reflecta faptul ca dealerii resimt o presiune de a reduce preturile, revarsata din statele din sudul Europei catre piete solide, precum Germania si Marea Britanie.

"Este o baie de sange in ceea ce priveste reducerile de pret. Lucram intr-o industrie care are nevoie de volum, fierul trebuie sa fie in miscare, asa ca producatorii vand la discount", a declarat pentru Bloomberg Andy Palmer, vicepresedinte executiv la Nissan Motor.

BMW, cel mai mare producator de autoturisme premium, tinteste in principal potentiali clienti bogati, neatinsi de recesiune, si spera la vanzari record in acest an dupa lansarea, in februarie, a unei noi variante Seria 3. Cu toate acestea, germanilor nu le este greu sa gaseasca automobile BMW la preturi atractive.

Site-ul mobile.de prezinta zeci de oferte din Italia, precum un model BMW 316d, din generatia actuala, scos la vanzare pentru 28.400 euro, cu 16% sub pretul de lista din Germania. Dealerii spun ca unii clienti vin la negociere cu astfel de oferte din alte tari culese de pe site-uri.

BMW nu este singurul producator aflat in aceasta situatie. Tot pe mobile.de, un dealer de la Roma ofera un Mercedes-Benz C200 CDI cu transmisie automata, tapiterie din piele si jante din aliaj la 33.499 euro, cu 22% sun pretul de lista din Germania.

In acest context, reducerea medie de pret la achizitionarea unui automobil nou a crescut in Germania, in luna iulie, la 12% din pretul de lista, cel mai ridicat nivel din august 2010, potrivit revistei Autohaus PulsSchlag. Grupul italian Fiat a oferit cele mai mari reduceri in Germania, cu o medie de 14,7%, urmat de PSA Peugeot Citroen si Renault, cu 14,1% fiecare.

"Toata lumea alearga dupa clientii care au mai ramas in Europa, iar toate masinile care nu se vand in sud sunt trimise mai nou in Germania", noteaza Arndt Ellighorst, analist la Credit Suisse.