"Pozitia exprimata de Romania, in speta de mine, a fost: nu avem bani si nu ne putem angaja intr-un astfel de contract, decat daca am gasi o solutie de finantare pe termen lung. Adica in urmatorii cinci-sase ani Romania nu va putea plati miliarde, ci poate plati 200 de milioane, maxim 300 de milioane anual. Acesta este mesajul meu. Nu este nici o presiune din partea americana sa achizitionam avioane F16 neaparat. Avem noi insa o obligatie asumata cand am devenit stat membru NATO, sa avem un numar de avioane cert, 48, compatibile cu echipamentele NATO. Ca pot fi F16, ca pot fi Rafale, ca pot fi SAAB sau stiu eu, important este cum gasim o solutie de finantare", a precizat Basescu.

Seful statului a mentionat ca discutia bilaterala in momentul de fata nu este una de consistenta, pentru ca Romania nu are resurse financiare sa achizitioneze si ca Statele Unite au propus un proiect regional in care "mai multe state membre NATO, intre care spre exemplu, Bulgaria, Croatia, poate chiar Ungaria, care are avioanele suedeze in leasing si se termina leasingul, ar putea sa faca un pool de state care sa sustina dotarea statelor membre NATO din zona rasariteana a NATO cu avioane F16".

Potrivit lui Traian Basescu, "subiectul a fost discutat la aceasta dimensiune, deci foarte redusa, si in discutiile cu vicepresedintele Biden, si in discutiile de la Pentagon, si in discutiile de la Parlament".

Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a declarat, joi, ca printre subiectele discutate de presedintele Basescu in SUA s-a numarat si cel referitor la achizitionarea de avioane F16, existand un plan care prevede o intelegere regionala, astfel ca ar putea fi aparate noi, ceea ce ar ajuta linia de productie Lockheed Martin.

Ambasadorul a spus ca la aceasta idee face referire si prevederea din declaratia comuna cu privire la parteneriatul strategic potrivit careia Romania si SUA isi propun sa lucreze impreuna la o abordare cu caracter regional care sa poata ajuta tarile interesate sa-si modernizeze fortele aeriene. "Este un plan care include si Croatia si Bulgaria (...) Declaratia se refera la acest lucru", a spus Gitenstein.

El a explicat ca este vorba despre un "efort regional" care ar reduce costul acestor avioane prin faptul ca ajuta linia de productie a companiei Lockheed Martin, dar si pentru ca ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea pilotilor.

CSAT a aprobat in martie 2010 achizitionarea a 24 de avioane F16 in uz. Achizitionarea avioanelor F16 aprobata de CSAT costa aproximativ 1,3 miliarde dolari, primele aparate, cu o resursa de zbor estimata la inca 10-15 ani, urmand sa ajunga in Romania in 2013.

Ministerul Apararii preciza la acel moment ca cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt varianta Block 25, revitalizate si complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative.

In august anul trecut, premierul Emil Boc a declarat insa ca Executivul nu are bani pentru achizitionarea avioanelor multirol.