O masa la un restaurant de lux la doar 10% din pret - o oferta de nerefuzat pentru multi. O arata si datele financiare ale companiilor care ofera cupoane de reducere si care intermediaza de fapt relatia dintre consumator si companiile care isi promoveaza astfel serviciile.

Cel mai cunoscut exemplu este Groupon, site-ul pus pe picioare in 2008 si care a devenit acum un fenomen international. Cei de la Daily Mail scriu ca firma valoreaza acum 51 de miliarde de dolari si are operatiuni in zeci de tari, din Japonia pana in Polonia. Si lucrurile merg atat de bine, incat Groupon si-a permis sa plateasca o reclama in timpul competitiei Super Bowl, unde 30 de secunde de publicitate costa 3 milioane de dolari.

Principiul pe care functioneaza aceste cupoane este simplu. Intri pe un site de reduceri si cumperi un voucher, insa, el este activat doar daca un anumit numar de persoana cumpara aceeasi oferta. Iar reducerile sunt si ele foarte mari, incep de la 70% si ajung la 90% din valoarea unui produs. Pe aceste portaluri poti gasi orice de la haine, parfumuri, vacante sau chiar servicii pentru masina ta.

In teorie, toti castiga. Companiile pentru ca isi vand produsele, isi fac reclama, intermediarii incaseaza si ei bani, iar clientii fac economii. Insa, in practica, exista si reversul medaliei. Din decembrie si pana acum, in SUA, autoritatile au identificat 8 oferte inselatoare ale Groupon si au cerut revizuirea a inca 24.

Cei de la Daily Mail dau si cateva exemple. Un client a cumparat un tratament la un SPA de lux cu doar 48 de dolari in loc 209 de dolari. Rezultatul: SPA-ul de lux era de fapt o camera intr-un centru de relaxare. Intr-un alt caz, un restaurant oferea o reducere substantiala pentru mese de pranz, insa localul era situat intr-o zona rau famata. Daca o oferta este suprasubscrisa, atunci s-ar putea ca firma sa fie luata prin surprindere si sa nu poate oferi serviciile achizitionate intr-un interval scurt de timp.

In plus, multe dintre oferte sunt limitate in timp, asa ca poti sa folosesti cupoanele doar cateva saptamani, decis-ar putea ca uneori sa-ti pierzi banii.

Ce se intampla in Romania

In vara, cei de la Netopia Sistem estimau ca anul acesta romanii vor face aproximativ 3,6 milioane de plati cu cardul pe internet, fata de 2,4 milioane de tranzactii in 2010. Iar mai mult de un sfert dintre acestea vor viza site-urile ce ofera cupoane de reduceri. Astfel, doar in primele patru luni s-au inregistrat peste 250.000 de tranzactii, asa ca, pana la sfarsitul anului, numarul platilor online cu cardul pe site-urile de reduceri va depasi 850.00 de tranzactii.

Valoare medie a unei tranzactii s-a ridicat la 20 de euro. De asemenea, de la inceputul anului se observa si o crestere de 50% a valorii medii a unei tranzactii realizate pe site-urile de reduceri, de la 10 euro in luna decembrie a anului trecut, la 14 euro la sfarsitul lunii aprilie.

Numarul cardurilor active a scazut in primul trimestru cu pste 610.000 de unitati, la 10,58 milioane de carduri, nivelul minim inregistrat dupa luna martie 2008, desi valoarea tranzactiilor a crescut comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit datelor publicate de BNR.

Citeste si

Un grafic care valoreaza cat 1.000 de cuvinte. Legatura dintre politica Rezervei Federale si burse

JP Morgan foloseste piese de lego pentru a ilustra criza din zona euro FOTO