Cei care isi vand masina in acest moment au de-a face cu clienti extrem pretentiosi, care stiu ce vor si vor de obicei ieftin. Nu este usor, asadar, sa-i convingi ca tu le oferi ceea ce cauta, dar in acelasi timp sa faci si tu, ca vanzator, o afacere profitabila.

Samsarii pregatesc si, mai mult decat atat, "cosmetizeaza" masini de zeci de ani. Asa ca de ce nu am putea "fura" si noi cateva dintre trucurile lor? Iata cateva aspecte de care trebuie sa tii seama atunci cand iti vinzi masina, pentru a face o impresie frumoasa si pentru a obtine pretul dorit.

1. Gandeste ca un dealer

Vrei sa-ti vinzi masina veche pentru ca ai pus ochii pe una noua, dar competitia este dura, iar cumparatorii sunt mai avizati ca niciodata, gratie ofertei mari de pe piata. Atunci, mai bine nu ai astepta sa-ti fie apreciata sinceritatea si ai incepe sa iti aranjezi masina ca pentru un eveniment important.

Retusul zgarieturilor sau al ciupiturilor de vopsea de pe caroserie reprezinta o alternativa la vopsit, care se poate dovedi a nu fi deloc rentabil si nu trebuie sa ajungi chiar pana aici. Ai fi uimit sa afli ca o simpla curatare face minuni. 

Iata ce metode folosesc dealerii de masini second-hand pentru a scoate cat mai mult in evidenta calitatile masinii: aspira bine interiorul, inlatura mirosurile neplacute, cum ar fi cel de tutun, sterg bine geamurile si toate suprafetele lucioase, curata covorasele si scaunele, lustruiesc exteriorul, ii dau cu ceara profesionala, spala motorul cu jet de abur cald, poliseaza suprafetele cromate, folosesc tot felul de spray-uri de inlaturare a murdariei si apoi de protectie inclusiv pentru elementele din plastic si pentru cauciucuri.

Sunt experti care nu recomanda, de pilda, spalarea motorului, sustinand ca asta ar ridica banuieli din partea cumparatorului.

Pe cat posibil, fii atent la maruntisuri, sa nu lipseasca nimic (de la accesorii ale bordului si pana la roata de rezerva) pentru ca asta arata cat de grijuliu ai fost cu masina ta. De asemenea, da bine ca ornamentele sa fie intregi, chiar daca nu sunt cele originale. 

2. "Banalele" aspecte tehnice pot face diferenta

Daca autoturismul are nevoie de reparatii majore, asta este o alta poveste. Dar daca te prezinti cu un bec ars sau cu capace neingrijite, nu faci decat sa demonstrezi ca esti un tip delasator, iar cumparatorul nu se va gandi decat la ce altceva ai "uitat" sa repari. Astfel, ai grija sa nu ai niciun bec sau LED stricat la bord, in faruri si stopuri. 

Schimba uleiul si alte lichide la momentul potrivit. Nu lasi o impresie prea buna daca te prezinti cu uleiul negru, cu exceptia cazului cand masina este diesel, iar uleiul se innegreste si dupa 5 kilometri parcursi, altfel nu ai nicio scuza si orice client se va intreba daca nu cumva neglijenta ta ar fi putut sa afecteze fiabilitatea autovehiculului! La fel, daca nivelul lichidului de frana sau al celui de racire este aproape de limita inferioara, nu uita sa-l completezi.

Spune-mi ce anvelope ai, ca sa-ti spun cine esti. Uzura lor arata stilul agresiv de sofat sau, din nou, indolenta. Apoi, studiile arata ca 5% din accidentele rutiere de pe autostrazi se datoreaza presiunii inadecvate din anvelope si ca nu mai putin de 60% dintre autoturisme au presiunea scazuta cu aproximativ 25% fata de cea normala. 

Cercetarile mai demonstreaza ca presiunea din anvelope are un impact direct asupra performantelor autovehiculului. Astfel, o anvelopa cu o presiune insuficienta creste simtitor distanta de franare pe suprafetele umede, prezinta un risc marit de explozie si duce la cresterea consumului de carburant.

Reparatiile si reviziile anterioare nu sunt o rusine, daca ai un dosar in care pastrezi "istoricul tehnic" al masinii tale nu strica sa il arati, pentru ca asta demonstreaza ca ai fost un proprietar grijuliu.

3. Stabileste pretul corect

Bineinteles ca orice proprietar vrea cat mai mult pe masina lui, dar asta nu inseamna ca poate sa si obtina. Studiaza atent ofertele de pe piata cu parametri similari si vezi cam pe unde se plaseaza anuntul tau. De ajutor pot fi si calculatoarele de pret oferite de Autovit sau Automarket.

Daca masina este intr-o stare foarte buna si nu este foarte rulata, pretul va fi ceva mai mare. In schimb, kilometrii parcursi peste medie scad din valoare, ca si starea generala a masinii. De stiut este si faptul ca editiile speciale si limitate nu valoreaza mai mult decat modelele de serie, decat daca au niste dotari extraordinare.

Dupa stabilirea pretului, nu uita sa adaugi cam 10% din suma, ca sa ai o marja generoasa de negociere, in cazul in care vinzi masina catre un particular.

4. Scrie un anunt "irezistibil"

Evident, anuntul trebuie sa includa cat mai multe specificatii (modelul exact, anul fabricatiei, anul primei inmatriculari, daca are carte service, culoare, motor, cilindree, putere, consum, kilometri parcursi, dotari standard, eventuale dotari optionale si, nu in ultimul rand, pretul). Evita cliseele de tipul: "Kilometri reali", "A apartinut unei doamne in varsta", "Tinuta doar in garaj".

Si fotografiile sunt extrem de importante. Trebuie sa organizezi "sedinta foto" cu mare grija, evita locurile intunecoase si murdare (adica de preferat ar fi sa nu postezi imagini din parcare sau din garaj), masina sa fie curatata si "aranjata" in prealabil. Evita fotografiile facute in graba, cu telefonul mobil, pentru ca asta spune multe despre cat de mult iti dai interesul in ceea ce faci, dar nici masina nu va fi pusa intr-o lumina prea buna. Un plus il reprezinta si imaginile cu detalii: motor, interior, jante, fa poze din mai multe unghiuri si axeaza-te pe plusuri, dar nu e rau sa arati si cate un mic defect.

In general, este bine sa eviti abrevierile, pentru ca nu toata lumea le intelege. Acum, sa nu exageram, daca scrii A/C majoritatea cumparatorilor vor intelege ca este vorba despre aer conditionat, la fel cum vor sti si ce inseamna ABS.

Pentru ca anuntul tau sa ajunga la toate categoriile de posibili cumparatori, nu te limita la un singur mediu: publica-l pe Internet, pe site-urile specializate, pe Facebook, da anunt pe Messenger si, bineinteles, in ziare.

5. Intalnirea cu potentialii cumparatori si negocierea

Trebuie sa ai foarte multa rabdare si sa raspunzi tuturor intrebarilor, insa ai grija sa nu oferi prea multe detalii la telefon sau prin mesaje, ci stabileste intalniri. Tot astfel, cand vine vorba despre negociere, aceasta nu se face niciodata prin telefon, ci personal. Daca vezi ca interlocutorul tau insista sa afle cat mai multe informatii, fara sa aiba ganduri serioase de a veni la o intalnire, atunci poti spune sigur ca negocierea a esuat.

Odata ajuns la intalnire, ai mare grija pe mana cui lasi masina! Este bine sa nu mergi singur si, daca potentialul cumparator nu-ti inspira incredere, nu-i da masina ca sa o testeze. Au fost nenumarate cazurile cand "cumparatorii" s-au urcat la volan si au "uitat" sa aduca masina inapoi sau cand proprietarul a lasat cheile in contact, iar hotii au profitat de ocazie si au fugit cu masina.

Daca ti se pare ca respectivul sofer este putin cam agresiv pentru gustul tau, incearca sa pui capat testului. Iarasi, au existat situatii in care posibilul cumparator a avariat masina, iar proprietarul a ramas sa plateasca pagubele. 

In caz ca ti se pare ceva suspect, cere-i posibilului cumparator carnetul de sofer si ia-i numarul. Precautia extrema este sa nu-l lasi sa se atinga de masina ta. Apoi, nu da masina definitiv inainte de perfectarea actelor si cand primesti banii mergi la o banca pentru a-i verifica.

Totusi, nu uita sa ramai flexibil. Daca nu iti convine oferta sau daca persoana interesata de masina ta nu a reusit sa-ti castige deloc increderea, cu siguranta vor  mai fi doritori.