Consiliul Uniunii Europene a aprobat normele care reglementeaza transportul cu autocarul sau cu autobuzul in spatiul Uniunii Europene, pentru cursele operatate regulat de un transportator pe o distanta de minimum 250 de kilometri. Urmeaza ca acestea sa fie votate si de Parlamentul European, iar in termen de doi ani sa fie aplicate.

Ce prevad noile reglementari?

Pasagerii care calatoresc cu autocarul sau cu autobuzul  trebuie sa aiba aceleasi drepturi precum cei care aleg avionul, trenul sau vaporul.

Concret, in caz de accident sau deces, fiecare pasager, respectiv familia acestuia, primeste o despagubire de 220.000 de euro. In cazul pierderii bagajului, suma ajunge la 1.200 de euro pentru fiecare geanta "ratacita".

In cazul persoanelor cu dizabilitati, care folosesc scaunele cu rotile, de exemplu, acestea vor primi integral contravaloarea acestora.

Mai mult, fiecare pasager are dreptul la asistenta de urgenta, care include mancare, haine si transport, precum si cazarea pentru doua nopti, in limita a 80 de euro pe noapte, pentru fiecare persoana.

De asemenea, operatorii nu pot refuza transportul persoanelor cu dizabilitati decat in cazul in care nu pot asigura infrastructura necesara.

In cazul in care calatoria este anulata inainte cu doua ore de data stabilita sau numarul pasagerilor depaseste capacitatea operatorului de transport, compania este obligata sa ofere o alternativa. In caz contrar, pasagerii vor primi contravaloarea biletului plus inca jumatate din costul acestuia.

Cand o calatorie este anulata sau amanata mai mult de 90 de minute, pasagerii trebuie sa primeasca mancare sau chiar cazare pentru doua zile, in limita a 80 de euro pe noapte. Atentie insa! Cazarea va fi oferita doar daca anularea calatoriei sau intarzierea acesteia este cauzata de conditii meteorologice.

Indiferent de durata intarzieri, pasagerii trebuie anuntati cu cel putin 30 de minute inainte de plecare. In cazul in care autocarul are probleme pe parcursul calatoriei, compania trebuia sa puna la dispozitia pasagerilor un mijloc de transport alternativ.