Anul trecut, romanii au prins curaj si au deschis portofelele, cumparandu-si produse la care in ultimii trei ani doar au visat: electronice si electrocasnice.

Consumul a crescut in octombrie, in noiembrie, dar mai ales in decembrie - luna cadourilor, iar acest lucru ajuta intreaga economie sa-si revina. Teoretic, asta inseamna ca putem spera la salarii mai mari sau de ce nu, la crearea de noi locuri de munca. '

Iata cum arata cresterea consumului pe ultimele 3 luni ale anului 2011

octombrie 2011/ octombrie 2010  + 2%

noiembrie 2011/ noiembrie 2010 + 1,9%

crestere economica 2011: 2%
sursa: INS

decembrie 2011/ decembrie 2010: + 30%
sursa: comercianti

''Explicatia vanzarilor mari o reprezinta si faptul ca in magazinele noastre am facut in mod constant reduceri de preturi'', spune Radu Ban, director de marketing Flanco.

Si in aceasta perioada mall-urile sunt mai pline ca niciodata, dupa ce au redus preturile cu pana la 70 %.

Un singur magazin a inregistrat vanzari mai mari cu 40 de millioane de euro fata de anul trecut.

"O crestere a vanzarilor cu 25-33% in 2011 e mai mult decat ne-am propus, e peste asteptarile noastre", a declarat Israel Visel, Mall Manager AFI Palace Cotroceni.

'Era aproape imposibil ca vanzarile hipermarketurilor sa nu se stabilizeze, din moment ce jumatate din cheltuielile lunare ale unei familii inseamna cumparaturi in aceste magazine, adica alimente sau produse de curatenie.

''In realitate consumul nu a continuat sa scada vertiginos ca in anii trecuti, noi la nivel de grup putem raporta o crestere de 4% in conditiile in care am deschis si magazine noi", a declarat Ana-Maria Florea, PR Cora.

''In 2011, vanzarile au crescut cu aproximativ 7% fata de 2010. Noiembrie, de exemplu, a fost o luna foarte grea, dar decembrie a facut sa se compenseze, iar noi ne-am atins tintele", a spus Gabriel Paslaru, PR Profi.
Explozie a fost si pe online.

''Noi am inregistrat o crestere cu 45% in 2011 fata de anul anterior. Evident, cele mai mari vanzari au fost in luna decembrie", a spus la randul sau Catalin Florea, director dezvoltare Evomag.

Daca si in 2012, vanzarile bune si agricultura ne ajuta ca anul trecut, avem toate sansele sa ocolim recesiunea.