Agentiile de turism specializate pe clientii corporate spun ca acest segment a avut de suferit, evident din cauza taietii bugetelor de calatorii si ca singurii “privilegiati” de a mai calatori la clasa business sunt doar cei care au de parcurs distante foarte mari, iar zborurile implica un grad ridicat de risc. Restul, adica cei care au de ajuns in destinatii europene, vor trebui sa se multumesca cu biletele la sectiunea economy, cel putin pana cand vom iesi din criza.

Intr-adevar solicitarile pe Business Class au scazut in 2009 si 2010 fata de 2008, datorita conditiilor macroeconomice ce au determinat majoritatea companiilor sa-si revizuiasca bugetele de cheltuieli, inclusiv cele legate de deplasari. Astfel, foarte multe companii care aveau agreate cu top managementul conditii de calatorie numai la clasa Business si-au modificat conditiile transferand mare parte din calatorii la clasa economic. Acest fapt a dus la reducerea cererii segmentului de Business Class, in special pentru destinatii scurte si medii. Au ramas agreate la clasa business calatoriile transcontinentale, unde, datorita zborurilor lungi, este necesar un grad de conform mai ridicat in special pentru pasagerii care efectueaza frecvent astfel de deplasari. Chiar daca pe piata exista preturi extrem de tentante, multe firme prefera sa ramana fidele companiilor aeriene traditionale care le ofera totusi un alt produs fata de companiile Low cost”, a declarat pentru incont.ro Paula Ardelean, vice-presedinte vanzari al companiei de linie Carpatair.

Potrivit acesteia, companiile traditionale nu au scazut simtitor tarifele pentru acest segment, in afara unor perioade limitate de promotii pe anumite rute. Mai mult, diferenta intre un tarif mediu in clasa economy si business class poate fi de 100 euro pe zboruri interne si 200-250 euro pe zboruri externe.

Oficialii de la Tarom spun insa ca diferentele de preturi intre cele doua segmente sunt doar de 10%-20%, insa explica si faptul ca, spre deosebire de ceilalti ani, criza i-a determinat pe operatorii aerieni sa scoata la inaintare o serie de promotii si tarife special pentru clasa business, tocmai pentru a pastra clientela.  

Produsul "abonament" - Flight Passes - produs dedicat special traficului corporate, care contine pachete de 6 bilete in clasa business, valabile pentru calatorii dus-intors, la tarife foarte atractive, cu conditia efectuarii platii intregului pachet la achizitionare; tarife speciale de business class dedicate traficului de tip corporate pe cursele Tarom; promovarea angajatilor corporatiilor din clasa economic in clasa business in functie de disponibilitatea de locuri, de valoarea biletelor achizitionate precum si de fidelitatea acestora ; oferta de business class "DUO" – dedicata pentru 2 pasageri care calatoresc impreuna la clasa business. Beneficiarii acestei oferte platesc un singur tarif in loc de doua, doar taxele de aeroport sunt suportate de fiecare in parte”, au explicat pentru incont.ro reprezentantii Tarom.

Astfel, compania a reusit sa-si creasca numarul de clienti pentru acest segment cu 20% de la inceputul anului 2010.
Cu toate acestea in luna noiembrie a anului trecut operatorul aerian Air France a introdus o clasa de mijloc, intre cele doua: economy si business. Denumita “Premium Voyager”, aceasta noua clasa intermediara trebuia sa opereze pe 6 destinatii pana la sfarsitul acestui an, numai ca, probabil datorita cererii ridicate, 30 de destinatii vor fi introduce incepand cu luna mai. Poate fi acesta inceputul sfarsitului pentru business class?

Nu cred ca va disparea niciodata segmentul de Business Class din transportul aerian, chiar daca acum e mult mai putin solicitat de catre toate companiile. Aceasta situatie nu a fost cauzata de aspecte legate de calitate, ci se datoreaza puterii mai reduse de cumparare in urma recesiunii economice a ultimului an. E ca si cum ati spune ca hotelurile de 5 stele sau masinile de lux vor disparea. Sa nu uitam ca, serviciul de Business Class pe zboruri regulate este totusi un nivel intermediar. Exista aviatia de business cu aeronave charter aflate la dispozitia pasagerilor, care e cu mult mai costisitoare decat nivelul biletelor de Business Class pe zboruri regulate”, spune oficialul Carpatair.

Nici strategia comerciala a companiei Tarom pentru perioada viitoare nu are in vedere renuntarea la clasa business, ci dimpotriva, imbunatatirea acestui produs.

Stefan Versemann, director general de vanzari pentru Romania si Moldova al unei alte mari companii aeriene de linie, Lufthansa, spune ca acest segment ofera flexibilitati in schimbarile programului de calatorie, lucru pe care celelalte segmente nu il au.

Nu putem spune ca grila de preturi pentru business class s-a schimbat semnificativ comparative cu anul precedent. Incercam insa sa fim cat mai flexibili si sa oferim clientilor oferte atractive si promotii speciale”, a conchis oficialul Lufthansa.