Clientii se plang de obicei de serviciile proaste, in timp ce angajatii dau deseori vina pe conditiile neplacute de munca si salariile prea mici.  

De cele mai multe ori, problemele se intrevad chiar la companiile care au un renume in piata, si asta pentru ca cei care intra in contact cu ele isi creeaza deja anumite asteptari.  

De asemenea, multe dintre aceste firme au milioane de clienti si sute de mii de angajati, asa ca este vital sa incerce sa ii multumeasca pe cat mai multi dintre ei. Pe de o parte, pentru ca supararea unui angajat se poate reflecta in calitatea serviciilor pe care le ofera si pe de alta parte pentru ca un consumator nemultumit este posibil sa nu mai revina.  

In urma unei analize care a vizat masurarea satisfactiei clientilor, dar si cea a angajatilor, 24/7 Wall Street a realizat un top negativ al companiilor de care americanii sunt cei mai nemultumiti.  

McDonald’s

Daca adunam numarul salariatilor din magazinele proprii si pe cei care lucreaza in unitatile detinute in sistem de franciza, McDonald’s are sute de mii de angajati. Cea mai mare parte dinre acestia insa castiga doar salariul minim pe economie. Potrivit unui studiu al National Employment Law Project, din SUA, dintre companiile mari din domeniul alimentar, angajatii McDonald’s sunt cei nevoiti sa apeleze cel mai mult la ajutoarele oferite de stat.  

Electronic Arts

Cel mai mare producator de jocuri, EA, nu are nici el o imagine mai buna. Dupa ce ultima lansare a Sim City a fost un adevarat dezastru din punct de vedere al campaniilor de marketing si comunicare, compania a mai intampinat o problema. Serverele sale nu au facut fata timp de aproape o saptamana de la lansare, ceea ce a insemnat ca cei care cumparasera jocul nu au putut sa se bucure deloc de el in acest interval, desi apucasera sa plateasca deja. Ca sa mai calmeze spiritele, firma a oferit apoi cate un joc gratuit tuturor celor care facusera achizitia in primele zile. Unul dintre acestea a fost insa Mass Effect 3, care a starnit la randul sau o noua revolta, jucatorii plangandu-se de finalul total neinspirat al jocului. Cireasa de pe tort e oferita de investitori, care dau in judecata compania, pe care o acuza ca a facut estimari nerealiste cu privire la succesul lansarilor.

Wal-mart

Probabil cel mai cunoscut lant de magazine din America, Wal-mart s-a confruntat anul trecut cu revolte si greve ale angajatilor, nemultumiti de salariile prea mici. Firma are in subordine cel mai mare numar de angajati din tara, care castiga mai putin de zece dolari pe ora, potrivit site-ului de monitorizare a fortei de munca Glassdoor. In plus, numai jumatate dintre acestia il au la inima pe CEO-ul companiei. Iar clientii, la randul lor, s-au declarat mai dezamagiti de serviciile Wal-mart decat fata de oricare alt competitor al sau.  

JPMorgan Chase

Compania a trecut printr-o serie de scandaluri de amploare in ultimii ani. Apogeul a fost atins in 2012, odata cu mult mediatizatul caz al “balenei londoneze”, in urma caruia a pierdut miliarde de doalri. Lumea a criticat managementul defectuos al bancii din acel moment, dar problemele au continuat sa se adune si in 2013. In octombrie, JPMorgan a acceptat o intelegere de plata a 13 miliarde de dolari (cea mai mare din istorie) pentru ca si-ar fi indus in eroare investitorii in timpul crizei creditelor. O parte din bani se vor duce catre proprietarii de case, ce au avut de suferit de pe urma practicilor bancii. Apoi, prestigioasa insitutie s-a mai lovit de doua acuzatii. Prima, pentru ca ar fi angajat copii ai elitei chineze ca sa isi desfasoare mai usor afacerile in Asia si a doua, pentru ca a ignorat indiciile privind schema ponzi a lui Bernie Madoff, lucru pentru care a si fost amendata.  

BlackBerry

Dupa prabusirea spectaculoasa, este lesne de inteles de ce investitorii,  dar mai ales clientii nu mai au incredere in cel care era nu demult unul dintre jucatorii de top din piata producatorilor de telefoane mobile. In 2008, vanzarile sale erau de doua ori peste cele ale Apple, dupa care cota de piata a BlackBerry s-a evaporat cu totul. Numai in ultimul an actiunile acesteia au scazut cu aproape 30%. Lansarile prin care compania spera sa revina in “liga mare”, modelele de telefoane Z10 si Q10, nu au fost insa bine primite de catre consumatori, asa ca BlackBerry a fost nevoita sa anunte concedierea a o treime din staff-ul sau.