Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat la sfarsitul lui august un proiect de ordin prin care bancile vor fi obligate sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operatiunilor pe care un client doreste sa le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate in suma exacta, nu procentual.

Bancomatele trebuie sa afiseze pe ecrane toate informatiile legate de costurile tranzactiei, in ordinea operatiunilor efectuate de catre client, acesta avand astfel posibilitatea de a renunta la operatiunea respectiva, fie ca este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plati de facturi sau alte servicii solicitate.

Informatiile privind costurile trebuie sa fie vizibile si usor de citit, precizand suma exacta pe care o persoana o are de platit pentru fiecare operatiune, nu procentul perceput.

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) a solicitat joi ANPC, printr-o notificare, sa prelungeasca termenul pentru dezbaterea publica precum si sa organizeze cat mai curand consultari ample cu reprezentantii bancilor.

Sefii bancilor sustin ca proiectul nu poate fi implementat in forma sa actuala, intrucat afisarea comisioanelor in valoare absoluta la bancomatele altor banci decat cele emitente ar necesita schimbari inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard si Visa si ar presupune ca orice banca din sistem cu retea ATM sa poata vedea in timp real comisioanele tuturor celorlalte.

Totodata, in cazul cardurilor in valuta, situatia ar fi si mai complicata, deoarece exista diferente de curs valutar intre data tranzactiei si data decontarii efective, iar in cazul cardurilor de credit ar fi imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobanda aferenta respectivei tranzactii, spun acestia.

"Chiar daca taxele si comisioanele standard ale bancilor sunt afisate in banci si disponibile pe site‐urile bancilor, exista categorii de clienti care beneficiaza de conditii specifice, care ar fi supuse in egala masura eventualului schimb de informatii intre banci, ridicand probleme de natura practicilor anticoncurentiale, cat si de respectare a confidentialitatii secretului bancar si comercial", se precizeaza in comunicat.

CPBR considera ca ar putea fi implementat cel mult un sistem de afisare al comisioanelor doar in cazul operatiunilor cu carduri desfasurate la ATM‐urile bancilor emitente, insa cu anumite limitari.

In aceasta situatie, bancile membre ale Consiliului (BCR, BRD, Raiffeisen, UniCredit Tiriac Bank, Volksbank Romania si ING Bank Romania) au anticipat ca va fi nevoie de un termen de cel putin 12 luni de la publicarea ordinului si de costuri considerabile pentru a implementa chiar si numai acest sistem.