"Principala problema a sistemului bancar in prezent este lipsa de predictibilitate. Stiti cate proiecte de lege daunatoare sistemului bancar sunt in discutie in acest moment - legea falimentului persoanelor fizice, legea privind conversia creditelor din valuta in lei. Aceste masuri statul s-a angajat cu FMI ca nu le va adopta. Cum poate mediul economic sa-si faca planuri de afaceri, cand vii cu masuri pe care ti le-ai asumat ca nu le iei prin acordul cu FMI si cu Uniunea Europeana?", a spus Bogza, care ocupa si functia de presedinte al Bancpost, la o conferinta pe teme economice, scrie Mediafax.

La solicitarea Bancii Nationale a Romaniei si sub presiunea sectorului bancar, autoritatile au convenit cu FMI sa introduca in programele stand by si in scrisoarile de intentie dupa fiecare evaluare trimestriala mai multe prevederi prin care partea romana se angaja sa nu adopte legi privind protectia consumatorilor individuali, precum legea falimentului personal, regelementarea executarii debitelor restante sau conversia creditelor in valuta.

Implicarea bancii centrale si lobby-ul sistemului bancar este evident, in contextul in care Fondul Monetar International chiar a solicitat Ungariei sa introduca legea falimentului personal. In Romania, expertii institutiei internationale au acceptat argumentatia ca astfel de legi ar putea afecta stabilitatea financiara, pornind de la realitatea ca sistemul local are una dintre cele mai mari rate de credite neperformante din Europa.

In plus, expertii FMI sunt ingrijorati de capacitatea autoritatilor de a produce acte normative echitabile, dupa experienta OUG 50/2010, care a debutat ca o regelemntare total in favoarea clientilor si usor dezechilibrat in defavoarea bancilor, dar a fost modificata fundamental in Parlament si a sfarsit prin a da o aparenta legalitate clauzelor abuzive practicate pe scara larga de bancile comerciale din Romania inainte de 2010.