Bancile au la dispozitie 100 de zile sa modifice contractele prin acte aditionale, insa in doar 10 zile veti scapa de multe dintre comisioanele abuzive.

Potrivit lui Gheorghe Piperea, avocat specialist in faliment si insolventa, orice client care vrea sa dea banii inapoi si sa beneficieze de prevederile noii norme trebuie sa mearga la banca si sa depuna o cerere, odata ce legea intra in vigoare.

"Cine are interes, sa faca o cerere. Cine nu, poate astepta cele trei luni. Daca banca il refuza, clientul are dreptul sa o dea in judecata", a declarat Piperea pentru incont.ro.

"Cei mai multi clienti sunt probabil dornici sa-si modifice contractele. Dar bancile trebuie sa stabileasca mai intai o procedura, pentru a nu se aglomera", este de parere avocatul Romeo Cosma, opinia lui fiind impartasita si de avocatul Alexandru Rusu, care considera ca este "prudent" sa asteptam sa vedem ce se intampla.

Desigur, putem avea norocul sa colaboram cu o banca ce va aplica masurile rapid sau ghinionul sa fi luat credit de la una care va trage de timp cat se poate de mult. Pana una, alta, o parte dintre banci au renuntat deja de bunavoie la comisioanele pentru rambursarea anticipata a creditelor.

Practic, in dosarele refacute nu vor aparea mai mult de patru comisioane si vom vedea si noi in sfarsit o formula clara de calcul pentru dobanda. Legea, initiata de Autoritatea pentru Protectia Consumatorului, a fost publicata joi in Monitorul Oficial.

In primul rand, se interzice comisionul perceput la plata ratelor in cash, indiferent daca rata este achitata de titular sau de alta persoana. Apoi dispare si comisionul de retragere aplicat sumelor trase din credit.

Banca nu mai are voie sa perceapa decat un comision de administrare, unul de rambursare anticipata, penalitati pentru intarziere si inca un comision unic care sa includa toate celelalte costuri.

Comisionul de analiza al dosarului nu se mai percepe decat daca imprumutul este aprobat. Toate comisioanele sunt fixe, iar banca nu le poate modifica fara aprobarea clientilor.

In plus, in cazul in care clientii nu mai pot plati ratele din cauza majorarilor de dobanzi banca nu are dreptul sa rezilieze contractul decat daca a transmis in scris clientului o propunere de reesalonare sau refinantare a imprumutului.