Aproape imperceptibil, costurile au inceput sa creasca, incepand cu provinciile de coasta, zone traditional industralizate. In parte, de vina a fost scumpirea terenurilor, dar si sporirea normelor de mediu si de siguranta si a taxelor. Totusi, factorul esential a fost majorarea costurilor cu forta de munca.

Potrivit unei cercetari realizate de banca de investitii Standard Chartered, in 2012 salariile au fost deja majorate in China cu 10%. De pilda, Foxconn, compania taiwaneza din Shenzen care produce, printre altele si piese Apple a crescut salariile in februarie cu pana la 25%, scriu jurnalistii britanici.

Desi salariile cresc spectaculos in China, dar la fel de mult creste si productivitatea, subliniaza ziaristii din Marea Britanie. Potrivit autoritatilor din Asia, muncitorii chinezi sunt platiti mai bine pentru ca produc mai mult.

China a cunoscut un ritm atat de rapid de dezvoltare incat acesta pare uneori imposibil de mentinut in continuare. Stereotipul „China, uzina ieftina a lumii“ e la fel de adevarat precum vestimentatia impusa de regimul Mao. Viitorul se anunta a fi interesant: China fie trebuie sa vina cu cateva inovatii, fie se resemneaza cu un ritm de dezvoltare mai lent.
Marile branduri isi indreapta fata spre Europa

Jurnalistii de la Forbes noteaza faptul ca asiaticii au incercat mereu sa tina pasul cu trendurile lumii: au creat in fabriciile lor in care-si plateau angajatii cu 70 de centi pe ora iPad si iphone-uri, celebrele iGadgeturi de la Apple, dar si alte produse cunoscute pe plan international. Fie ca vorbim despre IT, retail sau domeniul auto, China a fost intotdeauna o optiune accesibila pentru dezvoltarea oricarui business. Lucrurile par insa sa se apropie de final. Mai nou, cateva tari din apropierea Europei Occidentale devin noi centre de productie a confectiilor, odata cu cresterea salariilor din China, marile branduri descoperind furnizori adaptabili mai apropiati de tarile lor de origine, comenteaza Reuters.

Aprovizionarea din China devine mai costisitoare, dar este inca ieftina, astfel ca decizia de a trece la "Made in Morocco" sau "Made in Moldova" nu are legatura numai cu preturile.

Cererea din industria confectiilor este influentata in primul rand de comportamentul cumparatorilor, iar producatorii trebuie sa supravietuiasca in fata unor "supergrei" ca brandul Zara al grupului spaniol Inditex, care in cateva saptamani poate avea in magazine o rochie similara cu una de la prezentarile de moda si care fabrica 60% din produse in Europa sau in apropiere.

"Desigur ca este mai costisitor sa producem in Turcia sau Tunisia decat in China, dar nu cu mult, avand in vedere cu cat au crescut salariile angajatilor chinezi, si este mult mai convenabil sa producem mai aproape, astfel incat sa avem mai mult control asupra calitatii", a declarat Giovanni Bianchi, designer al companiei La Perla.

La sfarsitul anului trecut, La Perla, producator de lenjerie de lux, a transferat productia din China in Turcia si Tunisia, precum si in Portugalia. Compania estimeaza ca pentru fiecare 10 euro cheltuit in China cu forta de munca, pentru aceeasi munca cheltuieste 15-16 euro in Tunisia sau Turcia, astfel ca China ramane in continuare mai ieftina.

Cum vor fi insa afectati consumatorii de rand de aceste schimbari? In primul rand, schimbarea se va simti in buzunare, subliniaza Forbes. Iata 9 efecte ale unei piete candva ieftine devina in timp mult prea scumpa pentru ca marii producatori sa si-o mai permita drept partener:

1. Espresso va deveni un produs mult mai scump.

2. La fel se va intampla si cu hamburgerii.

3. Preturile alimentelor vor continua sa creasca.

4. Traderii vor cauta sa investeasca in companii prezente pe piata asiatica.

5. Piata asiatica va deveni o prioritate pentru multinationale, in cautare permanenta de extindere a activitatii.

6. China se va transforma din centrul de productie low-cost in cea mai eficienta piata din Asia.

7. Companiile americane se vor lupta cot la cot (mult mai mult si mai agresiv decat o faceau pana acum) cu firmele din China.

8. Consumatorii chinezi se vor reorienta spre produsele autohtone, in defavoarea celor din import (in special americane).

9. IT-ul din China va avea de ales: ori va deveni numarul 1 la nivel global ori va fi inlocuit de competitori.