"Orice activitate economica o faci in momentul de fata din ce in ce mai greu doar cu dorinta, asa cum am inceput eu de exemplu (...) si trebuie din ce in ce mai multa competenta. Din pacate competenta se dobandeste in timp", a declarat Sucu pentru Mediafax.

El a afirmat ca daca ar porni afacerea Mobexpert in acest an, cu experienta deja dobandita, nu i-ar fi foarte dificil sa aiba succes.

Pe de alta parte, el admite ca daca ar fi avut informatiile din prezent la inceputul anilor '90, ar fi existat posibilitatea sa nu lanseze business-ul de mobila.

"Daca ma gandesc retrospectiv, daca in 1993 as fi avut informatiile de acum, nici macar nu stiu daca as mai fi pornit afacerea, nu-mi dau seama. Poate ca mi-ar fi fost atat de teama ca nici macar nu m-as fi apucat. In 1991-1993 entuziasmul era suficient. In clipa de fata, si entuziasm, si inconstienta, si competenta sunt trei lucruri de care ai nevoie", a spus omul de afaceri.

El afirma ca in prezent nu este interesat nici de cedarea afacerii, nici de achizitia unor competitori.

"Nu ne intereseaza ideea de achizitii. Noi promovam un anumit concept de magazin. Sa achizitionam un magazin cu un concept diferit n-ar avea nicio logica", a spus Sucu.

Intrebat cand a primit ultima oferta pentru cedarea afacerii, Sucu a afirmat ca are lunar discutii cu diversi retaileri, din toata lumea, dar singura data cand a cerut o oferta concreta a fost in perioada 2006-2007.

"In general cauti un pret in clipa cand vrei sa vinzi ceva. Daca nu vrei sa vinzi, nu te intereseaza pretul. (...) Nu exista o perspectiva imediata a ceda afacerea. Dar nu exclud posibilitatea de a renunta la anumite portiuni din afacere daca ele nu-mi aduc satisfactia necesara", a mai spus omul de afaceri.

Grupul Mobexpert cuprinde 11 companii de retail, noua fabrici de mobila, sapte companii de import si trei de servicii. Fiecare entitate este administrata independent, fiind centru de profit in interiorul grupului.

Sucu a lansat afacerea Mobexpert in 1993, iar grupul se numara printre cei mai mari retaileri de mobila din Romania, alaturi de IKEA, Elvila, kika, Neoset sau Lemet.

Sucu:Majorarea TVA incurajeaza evaziunea in piata mobilei, o reducere a taxei nu va corecta situatia

'Majorarea TVA la 24% este principalul factor care afecteaza vanzarile de mobila si incurajeaza cresterea evaziunii pe aceasta piata, iar o eventuala reducere a taxei nu va avea un impact suficient de puternic asupra firmelor care se sustrag de la obligatiile fiscale, afirma seful Mobexpert.

Guvernul a majorat TVA la 1 iulie 2010 de la 19% la 24%.

"In masura in care o astfel de decizie guvernamentala conduce la o tentatie evazionista mai mult decat serioasa, evaziunea se va perfectiona", a declarat Sucu.

El a precizat ca inainte de majorarea TVA, segmentul nefiscalizat avea o pondere de pana la 20-25% in totalul pietei, situandu-se "in zone acceptabile". Dupa cresterea taxei insa, firmele care oscilau intre legalitate si zona evazionista au optat pentru a doua varianta.

Potrivit omului de afaceri, pragul de 19% nu era mic pentru o tara saraca, dar nivelul de 24% este "ucigator".

"Mai grav este ca si micsorarea ulterioara a TVA nu va putea sa fie suficient de importanta pentru a-i conduce la ideea de a lucra legal, pe ideea proverbului ca «udului nu-i e frica de ploaie»", a spus proprietarul Mobexpert.

Majorarea TVA este elementul principal care va afecta vanzarile legale de mobila si in acest an, orice alt factor fiind "picatura intr-un ocean", conform sursei citate.

De altfel, Sucu nu subscrie datelor si estimarilor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR), potrivit careia piata este pe plus iar exporturile au atins in 2010 maximul istoric.

"Statisticile pe care se bazeaza Asociatia Producatorilor de Mobila din punctul meu de vedere sunt oarecum aproximative. Perceptia noastra este ca a existat in 2010 o scadere fata de 2009, undeva intre 10-15%, si pentru 2011, nici macar cu toata pozitia noastra pe piata, nu putem sa estimam cat de grava va fi influenta TVA marit la 24%", a spus omul de afaceri.

Reprezentantii APMR au anuntat la jumatatea lunii martie ca exporturile de mobila si partile acesteia au atins anul trecut maximul istoric, de aproximativ 1,2 miliarde euro, si ar putea creste cu 10% in acest an. Piata interna (productie locala si importuri, minus exporturi) s-a ridicat in intervalul ianuarie-noiembrie 2010 la 860,8 milioane euro, la nivelul intregului an a atins aproximativ 920 milioane euro, iar in acest an ar putea totaliza circa un miliard de euro, conform estimarilor presedintelui APMR, Aurica Sereny.

Referindu-se la evolutia exporturilor, Sucu a afirmat ca eventualele cresteri nu vin din zona mobilei, ci a componentelor sau semifabricatelor.

"Exista o mica probabilitate sa vedem o crestere importanta in exportul de mobila propriu-zis. (...) In mod cert nivelul de exporturi din 2010 este cat se poate de comparabil cu cel din 2009", a spus el.

Potrivit omului de afaceri, piata romaneasca de mobila este orientata in principal catre export, majoritatea producarilor fiind focusati pe vanzari externe pentru ca nu au retele comerciale suficient de puternice.

"Produsul romanesc este in competitie cu cele din toata lumea. Produsul romanesc este un produs corect din punct de vedere calitativ si din punct de vedere al pretului, dar nu intotdeauna extrem de corect din punct de vedere al stilului, al gustului, al design-ului. (...) Din pacate sau din fericire, in clipa de fata foarte multi producatori din toata lumea realizeaza produse corecte. (...) Lasand la o parte festivismul, noi suntem intr-o competitie extrem de dura cu tot ce se intampla in jurul nostru", a spus el, raspunzand unei intrebari legate de avantajele competitive ale produselor realizate in Romania.

El a precizat ca exporturile reprezinta aproximativ 18% din totalul productiei Mobexpert, grupul fiind interesat sa le mentina la o pondere de 15% - 20%.