Marile echipe de fotbal din Romania se "lauda" cu suporteri de milioane. La propriu si la figurat tinand cont ca numarul lor este de aproape 8 milioane.

Doar suporterii stelisti sunt in numar de 3,5 milioane, adica 44% din totalul "coechipierilor" microbisti ai tarii, potrivit lui Bobby Durbac, directorul de marketing al echipei Steaua. Asa ca, intrebarea fireasca este cum reusesc cluburile sa transforme afectiunea fanilor bani.

Iar acest lucru este cu atat mai necesar cu cat mai toate cluburile au datorii mai mici sau mai mari, iar FC Timisoara si Gloria Bistrita sunt aproape de Liga a III-a din aceasta cauza.

Citeste si Un hotel de cinci stele pentru fotbalisti va fi deschis langa stadionul Steaua

Steaua, lider in Romania... pe Facebook! TOP 5 echipe din Liga I cu cei mai multi fani

Raspunsul este unul singur. Personalizeaza cele mai uzuale produse si haine folosite de suporteri. De la fulare, ceasuri, slapi, pana la tricouri-replica si chiar...calorifere.

Spre exemplu, CFR Cluj incaseaza anual din publicitate (contracte de publicitate, sponsorizare si venituri din activitatile de marketing) o suma ce depaseste doua milioane de euro. Iar reprezentantii departamentului de marketing spun ca vor fi deschise trei magazine pentru suporteri unde vor fi vandute produse branduite, dintre care unul chiar la stadion.

Bere, tricouri si..calorifere pentru suporteri

Aprecierea fanilor le aduce celor de la Steaua milioane in conturi. Daca in 2009 clubul a castigat un milion de euro, acum spera sa obtina trie milioane din activitatile de marketing, adica din vanzarea produselor cu sigla clubului. Numaratoarea continua.

"Tinand cont de contextul economic actual, cred ca un target rezonabil, ar fi undeva in jur de trei milioane euro pe sezon. Exista un potential de 6-8 milioane in cazul in care situatia economica a tarii se imbunatateste iar performantele echipei (castigarea Campionatului sau a Cupei, plus iesirea din grupele competitiilor europene) ar fi constante pentru o perioada de doi-patru ani", este de parere Bobby Durbac, directorul de marketing al ros-albastrilor.

Iar pariul stelistului pare a fi dat roade, tinand cont ca s-a inspirat dintr-un model de business care are rezultate - cel al Olympique Lyon care a obtinut 139,6 milioane de euro din publicitate si marketing, potrivit unui studiu Deloitte. Pe primul loc insa se situeaza Real Madrid cu 438 de milioane de euro. Iar Barcelona, echipa momentului in Europa, ocupa locul doi cu aproape 400 de milioane de euro.

Topul celor mai bogate cluburi de fotbal din lume! Spaniolii de la Real Madrid isi pastreaza suprematia!

Daca cei de la CFR Cluj spun ca vor deschide trei magazine pentru suporteri, cei de la Steaua au doua magazine oficiale, doua mobile si 7 partenere, inafara de cel online, care genereaza intre 8 si 10% din vanzarile totale. Si cei de la Dinamo se pot lauda cu un magazin online in care se vand produse precum sorturi sau ceasuri cu numele echipei.

Dar ce se vinde cel mai bine? Durbac spune ca tricoul-replica genereaza cele mai mari vanzari din punct de vedere valoric, iar din punct de vedere cantitativ fularele si esarfele sunt campioanele vanzarilor. Durbac spune ca, in medie, un suporter cheltuieste 150 de lei pe aceste produse din "universul Steaua" - branduit cu FCSB.

Urmarea? Au aparut berea Steaua, Cola Steaua, ciocolata sau chiar un vin spumant. Iar vanzarile sunt pana acum incurajatoare si asta tinand cont ca romanii sunt tot mai atrasi de marcile proprii, daca anii trecuti procentul celor care alegeau un astfel de produs abia trecea de un procent, acum a ajuns la 7%. Iar loc de crestere mai exista tinand cont de faptul ca in Vest procentul se apropie de o treime.

Directorul de marketing al echipei din Ghencea spune ca se vor vinde aproape doua milioane de litri de cola si 600.000 de doze, adica 3.000 de hectolitri. Insa daca punem aceste date in balanta cu fiecare dintre piete, estimarile inca reprezinta un procent destul de mic. Si asta pentru ca piata berii din Romania are un volum de peste 15 milioane de hectolitri.

In plus, fanii au ocazia sa isi personalizeze caloriferul cu imaginea clublui.

Unde este produsa berea Steaua

Berea este produsa in Polonia, materia prima pentru ciocolata vine din Belgia, iar ingredientele Cola sunt importate din Germania, si sticle sunt ambalate in apropiere de Bucuresti. In schimb, vinul este autentic romanesc si este produs de cei de la Domeniile Ostrov. Toate acestea sunt vandute in 1.500 de locuri, iar tinta este de 5.000, printre punctele de vanzare numarandu-se hipermaketuri precum Carrefour, Auchan sau G-Market.

In plus, daca esti suporteri Steaua iti poti cumpara bilete mai ieftine, iar reducerile merg pana la 50%.

Cati bani fac cluburile din reclama pe tricouri

Un studiu publicat anul trecut arata ca sponsorizarea pe tricouri este in crestere cu 20% in cadrul celor mai puternice campionate. Conform studiului, veniturile din astfel de sponsorizari pentru aceste cluburi au crescut cu 18%, pana la 470,7 milioane de euro (656,2 milioane de dolari), un avans de 75,2 milioane de euro fata de anul trecut.
 
Cele 20 de echipe din Premier League (Anglia) au atras cea mai mare suma, un total de 129 de milioane de euro, in crestere de la 84 de milioane de euro, acestea fiind urmate de Bundesliga germana (118,5 milioane de euro) si de Serie A (65,9 milioane de euro).