Vorbim despre cea mai veche afacere de familie din Statele Unite ale Americii, companie care controleaza astazi 65% din piata globala a talgerelor si care a obtinut anul trecut venituri de peste 50 milioane de dolari. Insa pentru familie, aceasta inseamna mai mult decat o afacere, scriu jurnalistii de la BBC, dupa o vizita la una dintre fabricile Zildjians, din Norwell, Massachusetts.

„Cand mergi pe holurile fabricii din Norwell este ca si cum tocmai ai primit un loc in primul rand la cel mai tare concert din toate timpurile”, relateaza BBC in editia electronica.

Peretii holurilor sunt tapetati cu fotografiile unor faimosi tobosari, precum Ringo Starr si Roy Haynes. Totodata, talgerul cunoscutului tobosar Buddy Rich a fost pastrat intact. Mai mult, tobosari din toate timpurile ajungeau mai devreme sau mai tarziu sa testeze ultimele talgerele produse de familia Zildjians.

In fabrica din Norwell exista chiar o camera special presurizata in care pot fi recreate sunetele acustice ale concertelor din toate colturile Americii.

Industria muzicii este in continua miscare. Care sunt, asadar, secretele manufacturii Zildjians de a se mentine in afaceri timp de patru secole? Micul lor secret il constituie aliajul special de cupru, argint si tinichea, care redau talgerelor sunetul autentic. Combinatia elementelor reprezinta un mix adus de Avedis tocmai din Turcia si pastrat cu sfintenie apoi timp de 14 generatii.

In manufactura din Massachusetts exista o camera speciala, in care doar cativa oameni au acces: acolo se fabrica aliajul minune, in mainile unei persoane de incredere, desi seful de cercetare si dezvoltare al companiei nu stie ce contine exact acest mix.

Craigie si Debbie au aflat secretul combinatiei produselor abia cand au implinit 30 de ani si au fost considerati de incredere de catre cei din familie. La randul lor, au decis sa mai pastreze secretul fata de fiicele lor timp de cativa ani.

Reguli de familie

Dincolo de legenda, sunt trucuri si practici pe care proprietarii businessului nu le-au dezvaluit nimanui. Le stiu doar ei, membrii familiei. Totodata, exista niste reguli in ceea ce priveste patrunderea in afacere. De pilda, daca un Zildjian vrea sa lucreze in compania familiei el/ea trebuie sa aiba facultatea absolvita, de preferinta o licenta in management. Totodata, trebuie sa fi lucrat ca intern pe tipul liceului sau a studentiei, pentru a fi deja familiarizat cu standardele firmei.

Nici dupa absolvire, micii licentiati nu pot fi siguri ca vor primi un job imediat, povestesc proprietarii. O alta regula presupune ca toti angajatii (membrii familiei) sa fi lucrat si in alte companii, pentru a castiga experienta si in afara companiei.

Un exemplu in acest sens il reprezinta Cady, fiica lui Debbie. Desi a fost acceptata sa lucreze in manufactura, Cady nu poate avea un superior tot din familie. Este vorba de inca o regula bine stabilita. Este cea mai buna practica impusa de „conducere”, spune Craigie.

„O alta regula a familiei este ca niciodata nu ne-am implicat sotii in business”, povesteste Debbie Zildjian. Aceasta glumeste apoi pe seama unei alte conditii: „Ne-am incurajat mereu fetele sa nu aiba de-a face cu muzicieni, in special cu tobosari”.

Povestea unui fenomen global

Peste 20 milioane de familii din  SUA contribuie anual cu 5,9 milioane de dolari la economia americana, oferind locuri de munca pentru jumatate din forta de munca activa a continentului.

La nivel global, afacerile de familie sunt extrem de raspandite si contribuie cu 70% la PIB-ul global, potrivit Family Firm Institute. In ciuda acestei raspandiri sau poate tocmai din cauza ei, businessurile manageriate in familie dureaza, in medie, cel mult generatie. Analistii financiari spun ca, de regula, prima generatie o creeaza, a doua o conduce catre succes, iar a treia o pierde.  

„Doar 16% dintre firmele care iau nastere rezista de-a lungul unei generatii intregi”, spune John Davis, profesor la Harvard Business School. „Cele mai multe companii o duc bine pentru un timp. Iar cele care rezista mai mult de o generatie sunt, deseori, afaceri de familie”, adauga profesorul universitar citat de BBC.

Oportunitati provocatoare

Familiie americane au tendinta de a fi destul de critice si de a-si deschide business-uri in care sa nu implice terte parti din exterior. Pana la un anumit punct, Zildjians spune ca acest lucru este adevarat.

„Exista un avantaj al unui business manageriat de un cerc restrans, fie ca este vorba de o afacere de familie sau nu. Ti se permite sa gandesti si sa elaborezi planuri pe termen lung. Nu trebuie sa te joci tot timpul, incercand sa gasesti solutia cheie”, considera Craigie Zildjian. „Mai este numele nostru cel care ne face sa ne simtim mandri”, adauga Debbie, sustinand ca nu doar profitul conteaza, ci si reputatia si identitatea.

Talgerele marca Zildjian au fost adaptate pentru a se potrivi de la sultanii otomani si pana la cei din faimoasa trupa Beatles. Muzica electronica este un test pentru compania Zildjians, afacere a carui model se bazeaza pe acustica muzicala. Pentru a concura, cei din Zildjians au reintrodus recent o linie de talgere electronice.

In timp ce unii analisti au catalogat pasul ca fiind putin ciudat, proprietarele motiveaza miscarea drept un risc pe care si-l asuma familia din cand in cand. „Numele nostru este sinonim cu producator de talgere. Noi asta face, ne adaptam talgerele celorlalte instrumente muzicale moderne. Asta ne defineste, asta este numele nostru”.