Consumatorii pot face, la randul lor, donatii in schimbul bunurilor achizitionate. Banii stransi sunt directionati catre proiectele din comunitate. Buticul este condus de grupul de voluntari “Free Economy Wrexham” si accepta orice obiecte in stare buna, mai putin pe cele ascutite.

“Multi oameni vin, intreaba cat costa lucrurile, iar atunci cand le spun ca sunt gratuite, par sa nu inteleaga. Majoritatea se gandesc ca este un truc, o inselatorie la mijloc. Insa apoi se ofera sa faca o donatie. Vor cu atat mai mult sa faca asta, cu cat le spunem ca nu este obligatoriu”, explica Gay Jacobsen, unul dintre voluntari, pentru BBC.

“Este interesant de urmarit cum oamenii vin saptamani la rand cu geamantane pe care le umplu cu obiecte, dupa care se intorc si incep sa aduca lucruri la magazin. Primim bunuri in fiecare zi, uneori nici macar nu mai incap pe usa”, adauga Jacobsen.

Stocul este refacut in fiecare zi cu haine la mana a doua, casete de muzica si video, farfurii sau mobila. Insa printre acestea isi fac locul si lucruri precum mingi de volei pe plaja sau obiecte de colectie.

Desi ar fi putut sa aiba un efect negativ asupra magazinelor obisnuite din zona, acest lucru nu s-a intamplat. “Daca primesti ceva fara sa te astepti la asta, iti ridica stima de sine. Are un efect pozitiv asupra starii de spirit. Oamenii fericiti au tendinta de a cumpara mai mult, asa ca efectul este unul pozitiv asupra restului magazinelor din zona”, este de parere profesorul Gareth Harvey, de la Glyndwr University. Acesta crede ca intrarea in “magazinul de gratuitati” ar putea fi impulsul care sa determine o serie de cumparaturi pe tot parcursul zilei.

“Este minunat, aduce clienti”, spune patroana unui magazin de bijuterii din apropiere. “In plus, am inceput sa imi fac ordine in casa si sa aduc aici lucrurile pe care nu le mai folosesc”.

“Mi-am luat carti de aici si am facut o donatie de fiecare data. Mi-au spus ca nu este nevoie, dar ca daca imi permit, este binevenita. Cred ca este o idee geniala”, e de parere si Ann Baker, una dintre cliente.