Sucu, Class Living: „Daca ai spirit antreprenorial, o sa faci rost de bani”

Camelia Sucu, fondatoarea brandului de mobila Class Living, a explicat in cadrul evenimentului care a avut loc, joi, in Bucuresti, ca multi tineri aflati la inceput de drum in business se plang de lipsa banilor si, ca uneori, pun acest lucru pe seama nerealizarilor profesionale. „Daca ai spirit antreprenorial, o sa gasesti o cale sa faci rost de bani. Du-te catre un business angel, cauta la un fond de investitii”, a punctat Sucu.


Camelia Sucu. Sursa foto: incont.ro

De aceeasi parere a fost si Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea brandului Ivatherm, unul dintre principalii jucatori din industria dermato-cosmeticelor din Romania, care exporta si in Asia. Hurezeanu, care a marturisit ca nu si-a dorit dintotdeauna sa devina antreprenor, spune ca banii sunt vitali in pornirea unui business, dar ca exista mai multe cai de a-i obtine. „O parte din afaceri se pornesc cu bani de la banci, altele cu capital propriu. Eu am avut norocul sa pornesc cu banii familiei mele. Uneori, negocierile sunt la fel de dure chiar si-n familie, pentru ca ceilalti membri trebuie sa-ti impartaseasca viziunea”, a precizat ea.

Negocieri dure in familie. „Ai creat compania acum 8 ani, unde ti-e profitul?”

Rucsandra Hurezeanu. Sursa foto: Incont.ro

Mai mult, Hurezeanu a declarat ca ultima discutie avuta cu tatal sau a sunat cam asa: „Ai creat compania acum opt ani, unde ti-e profitul, de fapt?” Potrivit fondatoarei, profitul exista, dar a fost reinvestit in finantarea cresterii. „In alte dati, mama imi reprosa ca oamenii din companie aveau salarii prea mari, ca cei din vanzari nu munceau si imi cerea sa le pun GPS-uri, sa nu mai investesc asa de mult in marketing. Intre timp, am devenit independenta, in familia mea s-a facut succesiunea, deci nu mai e nicio problema”, a glumit antreprenoarea.

Hurezeanu, Ivatherm: „Fondurile de investitii cer strategii de exit ca sa investeasca intr-o firma. Nu mi se pare normal.”

In afara economiilor proprii, a bancilor si investitorilor de tip business angel, in discutie au intrat si fondurile de investitii. Potrivit proprietarei Ivatherm, de regula, fondurile de investitii accepta sa investeasca intr-o companie doar daca firma respectiva se afla de cativa ani pe piata si are profit. Hurezeanu n-a fost insa, de acord, cu strategiile de exit cerute de fonduri. „Cer si o strategie de exit, ceea ce nu e normal. Asa cum intr-un angajament pe termen lung nu exista o asemenea strategie, de exemplu, intr-o casnicie”.

Cum ajuti o companie sa creasca

La capitolul dezvoltarea unei companii, Camelia Sucu a vorbit mult despre promovare si marketing, punand accent pe specialisti. Femeia de afaceri a dezvaluit faptul ca oricat de creativ ar fi un antreprenor, are nevoie de specialisti pentru a-si creste brandul.

„Am inceput sa constientizez importanta brandului personal dupa ce am construit un brand de piata. In `95, o companie de branding din New York m-a sfatuit ca singurul mod in care puteam creste numele companiei mele era sa o fac pe spatele notorietatii numelui meu”. La aproape 20 de ani de la lansarea in business, Camelia Sucu isi pune, astazi, semnatura pe colectiile de mobila Class Living.

De cealalalta parte, Rucsandra Hurezeanu le-a explicat participantelor de la Conferinta Femei in Afaceri ca inceputul oricarui business e unul greu. ”In primele luni de la lansare, intram in farmacii si intrebam cum se vand produsele. Mi se raspundea ca nu se vand. Atunci am inteles ca trebuia sa investesc in brand si sa am rabdare”. Aceasta a recunoscut faptul ca, in prezent, in companii se pun mari presiuni pe oamenii de vanzari, care au targeturi zilnice. „Mai avem putin si le punem targeturi pe ora”, a punctat aceasta.

Muller, Helvetansa: „Daca vrei ca cineva sa-ti cumpere ceva, ofera-i o paleta bogata de produse”

Max Igor Muller, directorul grupului de lux Helvetansa, a marturisit ca impactul crizei s-a vazut si-n magazinele sale de lux din Bucuresti. „Criza ne-a afectat si pe noi, ca pe multi altii. Cand am sosit la Bucuresti, am intrat intr-unul dintre magazinele noastre si m-am uitat la spatiu. Aveam o problema: prea multe branduri si prea putine produse. Daca vrei ca cineva sa intre la tine in magazin si sa-ti cumpere un produs, ofera-i o paleta bogata de produse”, a punctat Muller.

El a vorbit si despre importanta promovarii pe internet si a modului in care companiile isi prezinta brandurile. „Daca vrei sa vinzi produse de lux, iar site-ul si magazinul arata deplorabil, atunci n-o sa te cumpere nimeni.”

Despre motivarea angajatilor

Totodata, speakerii invitati la evenimentul de joi au adus in discutie motivarea angajatilor, ca fiind un subiect pe cat de delicat, pe atat de greu de gestionat.

“Cand intri in industria hoteliera, trebuie sa inveti sa inveti procedurile, sa respecti un anumit standard. E important ca oamenii sa stie ca au voie sa depaseasca acel standard, sa faca lucrurile cu pasiune, nu din obligatie. De exemplu, am o angajata in patiseria hotelului careia ii place foarte mult sa creeze. Daca nu i-as crea un mediu in care sa-i dau senzatia ca poate sa creeze fara granite, sa strice ingrediente, n-ar face atat de bine ceea ce face”, a precizat Sonia Nastase, director general al Hotelului Howard Johnson din Bucuresti.

Acelasi punct de vedere l-a sustinut si Ioana Mucenic, cofondatoare Pastel, agentie de PR: „Cand un angajat se simte bine la munca, e clar ca poate da ce-i mai bun din el.” Mucenic a adaugat ca oamenii puternici, implicati in ceea ce fac, aduc plus companiilor si trebuie sustinuti de superiori.    

Nastase, Howard Johnson: „Nu ma supar niciodata cand pleaca un angajat la mai bine. Asta inseamna ca l-am ajutat sa creasca.”

Sonia Nastase. Sursa foto: Incont.ro

Directorul Howard Johnson din Capitala a adaugat si el ca recrutarea angajatilor potriviti cantareste mult atat in functionarea unei afaceri, cat si in modalitatile de stimulare ale personalului. Ea a mentionat strategii clasice de motivare, precum oferirea unor sanse concrete de promovare pe scara ierarhica, dar si de traininguri si cursuri de dezvoltare, adaugand faptul ca ea insasi obisnuieste sa urmeze diverse cursuri de perfectionare, ori de cate ori are ocazia. „Nu ma supar niciodata cand un angajat pleaca la mai bine. Asta inseamna ca l-am ajutat sa creasca”, a mentionat Sonia Nastase.

Pretentii salariale si oportunitati de joburi

In schimb, Petre Nicolae, Managing Partner in cadrul CBC Romania, e de parere ca pretentiile angajatilor care migreaza de la o companie la alta cresc intotdeauna, nu neaparat din considerente profesionale ori mizand pe experienta acumulata, ci pentru a-si satisface nevoile personale, pentru a-si acoperi cheltuielile financiare.

Nicolae, CBS Romania: „Nu va ganditi la un plan de cariera care sa va ajute sa deveniti corporatisti cu diplome. Ideea e sa gasiti un plan care sa va dezvolte personal.”

Petre Nicolae. Sursa foto: Incont.ro

“Unui om care creste odata cu compania, ii cresc si salariul, si nevoile. Ajunge la cheltuieli foarte mari. Ce va face atunci cand va pleca din companie? Va cere urmatorului potential angajator suma minima de care are nevoie ca sa-si acopere cheltuielile. S-ar putea ca, la un moment dat, sa nu gaseasca un job care sa-i ofere aceleasi facilitati, acelasi salariu. Vorbim despre o regresie sociala, poate va fi nevoit sa-si vanda casa, sa amaneteze diverse lucruri etc.”, a explicat Nicolae.

Potrivit acestuia, cei mai multi dintre angajatii din Romania nu si-au propus un plan de cariera, nu stiu exact cum vor sa evolueze, nici macar la nivel de concept. Nicoale a sustinut ca intalneste zilnic oameni care vor sa-si schimbe locul de munca ori sa-si gaseasca un job si nu reusesc, pentru ca nu au expertize in domeniul spre care tintesc, iar experienta nu este suficienta.

Nicolae le-a sugerat celor prezenti in sala sa nu-si doreasca neaparat sa devina antreprenori, ci mai degraba sa-si gaseasca aptitudini, sa acumuleze cunostinte.

Totodata, s-a vorbit si despre mentoratul in business. Alice Kosza, strategist in business si mentor, le-a explicat participantilor la conferinta ca, de aproape doi ani, a ales sa devina freelancer si sa-i ajute pe altii sa reuseasca in cariera, deoarece ei insasi i-a lipsit foarte mult o persoana care s-o ghideze si s-o ajute de-a lungul parcursului profesional.  

„Mentoratul nu e un job, niciun contract intre parti, nu e un curs, nu e o relatie formala pe termen scurt. Este un dar, darul de a avea deschiderea ca de la un punct in colo sa impartasesti experienta ta si cu altii, fara a astepta ceva in schimb, nici macar cu miza financiara. Este consiliere pe termen lung”, a precizat Kosza.

Alice Kosza. Sursa foto: Incont.ro

Potrivit acesteia, un mentor incearca sa-si invete „elevii” sa se detaseze de business, sa faca un pas in exterior pentru a privi lucrurile dintr-o alta perspectiva, pentru a vedea care sunt minusurile si cum pot gasi solutii la problemele lor.

Conferinta Internationala Femei in Afaceri a avut loc, joi, in Bucuresti, si a adunat 19 speakeri din mediul de business romanesc si straini. Aceasta s-a adresat femeilor in afaceri din Romania si din mediul international, celor care au putere de decizie in companiile in care activeaza, antreprenoarelor, celor care vor sa inceapa un business si, in egala masura, celor care sunt interesate de o viata profesionala performanta.

“Ne-am propus sa conectam mediul de business din Romania cu cel din afara. Vrem sa ajutam femeile sa-si dezvolte afacerile, sa le inspiram cu idei de succes, prin discursurile speakerilor, sa le dam incredere sa se promoveze”, a declarat Alice Botnarenco, antreprenoare, fondatoare si presedinta organizatiei Femei in Afaceri, in cadrul evenimentului.

Dintre speakerii internationali s-au numarat oameni de business din Polonia, Elvetia, Republica Moldova, Belgia si Grecia.

Printre speakerii romani prezenti la conferinta au fost Rucsandra Hurezeanu (Ivatherm), Sonia Nastase (Howard Johnson Hotel), Camelia Sucu (Class Living, Iconic Wine Food&Design), Doina Binig (Siveco Romania) sau Virginia Otel (Garanti Group).