Spre exemplu, in multe culturi, femeile de afaceri prezente imbraca tinute destul de colorate, spre deosebire de tarile latino americane si tarile asiatice din Orientul Mijlociu, unde femeile poarta costume in culori sobre, de genul gri, negru, maro sau bleumarin.

In sine, protocolul femeilor din timpul calatoriilor de afaceri este cu totul diferit fata de cel al barbatilor. Este esential ca femeile sa aiba un contact in tara in care urmeaza sa plece. A stabili un contact local constituie cheia unor afaceri infloritoare intr-o tara straina.

De exemplu, in China, Rusia si in statele din Orientul Mijlociu (Qatar, Arabia Saudita), a participa la intalniri de afaceri fara un intermediar care sa te acompanieze reprezinta un dezavantaj. In tarile islamice, este absolut necesar ca acest intermediar sa fie de sex masculin, mai ales daca esti singura femeie care urmeaza sa fie prezenta la meeting.

In China, afacerile se cladesc pe baza unor "guanxi". Credibilitatea afacerii depinde de persoanele pe care le cunosti, asa ca trebuie sa-ti gasesti intermediarul potrivit.

In Rusia insa, acest lucru va fi crucial pentru a te introduce oamenilor de afaceri potriviti, in timp ce in Asia acestia vor evita sa-ti puna intrebari deranjante, de tipul „De ce nu calatoreste si sotul/partenerul tau de viata cu tine?”

Cum gasesti un intermediar?

Site-urile de socializare, de genul Linkedin, iti gaseste foarte usor un astfel de omolog dincolo de mari si oceane. O alta posibilitate este sa contactezi, inainte de a parasi tara, pe cineva de la ambasada, pentru potentiale contacte.

Atentie! In multe culturi, femeile nu sunt considerate libere (asa cum sunt in Romania), asa ca este recomandat sa-ti gasesti un asemenea contact, un intermediar dinainte de a pleca din tara.

Cat de mult conteaza vestimentatia?

Vestimentatia joaca un rol important in business. Nu doar ca trebuie sa respecti cultura partenerilor tai de afaceri, dar in anumite tari, tinuta este fundamentala in ceea ce priveste o eventuala colaborare.

Spre exemplu, in China, Japonia, India, Rusia si in diverse state din Orientul Mijlociu, femeile trebuie sa poarte tinute care sa le acopere genunchii si coturile. Totodata, este indicat ca si tricourile, camasile purtate sa fie pana la nivelul gatului.

O femeie care poarta pantaloni in defavoarea fustelor, in Japonia sau Asia, nu este vazuta cu ochi buni de catre potentialii sai parteneri de afaceri. In aceste zone, sunt preferate tinutele de culori neutre, de genul alb, negru, crem.

La celalalt pol se afla Argentina, unde culorile vii sunt obligatorii pentru femeile de afaceri. Atat in America Latina, cat si in Europa, acestea din urma sunt respectate pentru stilul fashionist pe care il adopta. Asa ca, oriunde ai calatori, din Sao Paolo (Brazilia) si pana in Stockholm (Suedia), este important sa imbraci costume si accesorii la moda.

Relatii construite in timp

Pentrui a-ti face relatii intr-o tara straina este nevoie de timp, sustin expertii in conduita. De pilda, in Statele Unite al Americii, unde ti se reaminteste in permanenta ca „timpul costa bani” si drept urmare, nu trebuie sa le irosesti timpul potentialilor parteneri, afacerile se fac peste noapte. Dar in majoritatea tarilor de pe glob, contractele de afaceri se incheie in urma unor relatii de incredere, stabilite in cateva saptamani. In tari precum China, Dubai, India sau Rusia, fiecare intalnire de afaceri reprezinta un pas pentru o viitoare relatie de incredere, fructuoasa din punct de vedere profesional. Nu te grabi niciodata sa semnezi un contract in aceste tari, caci trebuie sa intelegi ca in acest fel, potentialii tai asociati/colaboratori iti arata ospitalitatea lor, fiind pregatiti sa intretina cu tine relatii profesionale de lunga durata.

In plus, nu trebuie sa refuzi niciodata cafea, apa sau mancare din partea gazdelor tale. Risti sa-i jignesti ingrozitor facand acest lucru, mai ales in Asia. Mai mult, oamenii de afaceri asiatici iti pot oferi chiar si bauturi alcoolice. Tine de latitudinea ta daca accepti sau nu sa bei alcool, insa iti recomandam sa bei cu discretie si masura (in cazul in care chiar trebuie). O femeie de afaceri care isi pierde controlul, band prea mult alcool, nu va fi niciodata respectata de barbatii prezenti la intrunire.

In Asia, pranzurile sunt preferate in detrimentul cinelor de afaceri si nu sunt indicate pentru bauturile alcoolice. Poti sa faci o exceptie, la intalnirile informale de seara.

Cadourile - acceptate sau nu?

Micile atentii sunt necesare pentru a-ti arata aprecierea fata de partenerii tai, mai ales atunci cand calatoresti peste ocean. Este important sa te documentezi despre cultura celor cu care intri in contact, inainte de a pleca. De exemplu, wiskey-ul american este venerat in China si Japonia. Insa in tarile islamice, alcoolul este un subiect tabu, iar un asemenea cadou nu este deloc recomandat.

Cele mai recomandate atentii sunt cartile renumite de business sau piesele de colectie de arta si muzica. Important este si momentul in care alegi sa daruiesti aceste atentii. In Asia, cadourile trebuie oferite la sfarsitul intalnirii, cu specificatia ca darul este oferit „din partea companiei mele pentru compania ta”.  In caz contrar, sunt percepute ca intentii de mita.  

In America Latina insa, atentiile sunt vazute ca excelente momente de spart gheata intre parteneri, asa ca sunt recomandate la inceputul intalnirii.

Cand au loc intalnirile de afaceri?

Momentele in care se tin intalnirile de afaceri variaza de la tara la tara. Spre exemplu, in Orientul Mijlociu, intalnirile pot incepe chiar si cu o ora intarziere fata de timpul la care a fost programata. In plus, aici nu exista o ora ideala la care sa inceapa o intalnire.

China si India sunt tarile „flexibile” in ceea ce priveste orele de intalnire. In aceste state, de regula, atunci cand te indrepti spre un meeting, trebuie sa ai cu tine si o carte, pentru a fi pregatit sa astepti.

In schimb, in Japonia, Hong Kong, Singapore sau Marea Britanie, punctualitatea este un semn de profesionalism.

Mesele oficiale

Atunci cand calatoresti peste granite, mesele oficiale te pun putin in impas. Trebuie sa fii atent la cum te comporti. Daca in tarile islamice, se considera normal sa-i faci pe oaspeti sa astepte, in Dubai, partenerii de afaceri pot intrerupe mesele pentru telefoane urgente sau semnarea unor hartii, iar in Orientul Mijlociu oamenilor de afaceri le place sa combine placerea cu partea profesionala. Totodata, este recomandat sa te interesezi despre copiii si sotiile partenerilor tai din aceste regiuni ale lumii.

Dar haide sa vedem cum te comporti in diverse tari, cu potentialii parteneri de afaceri.  

Argentinienii, spre exemplu, sunt obisnuiti sa stea foarte aproape de tine. Ei au o alta idee referitor la spatiul personal decat europenii. Cateodata, s-ar putea chiar sa-ti atinga hainele sau bratul, atunci cand vorbesc cu tine. Atentie insa! Daca te retragi pentru mai multa distanta, risti sa-i insulti.

Brazilienii sunt, in general, optimisti si isi rezolva problemele intr-o maniera foarte pozitiva. Le place sa spuna ca exista intotdeauna o solutie.  

In schimb, niciodata sa nu te adresezi unui chinez rostindu-i doar prenumele. Intotdeauna trebuie sa folosesti si numele de familie, ba chiar si cu apelativul „domnule”, „doamna” etc. De asemenea, multe nume chinezesti sunt scrise cu numele de familie in fata prenumelui. De exemplu, daca pe cel cu care urmeaza sa te intalnesti, il cheama Li Wei, i te vei adresa cu „domnule Li”.

In Dubai, vinerea este considerata o zi dedicata credintei, in care musulmanii se roaga si se odihnesc, asa ca ar trebui sa tii cont de acest lucru. Totodata, trebuie sa iei in considerare ca in timpul sarbatoarei Ramadan-ului, arabii nu mananca si nu beau de cand rasare soarele si pana apune, tinand un fel de post traditional, asa ca nu este recomandat nici pentru tine sa bei sau sa mananci in public, in aceasta perioada. Un asemenea gest este vazut drept o insulta pentru religia lor.

Daca americanii sunt considerati extrem de prietenosi, francezii sunt la polul opus. Asadar, daca faci afaceri cu acestia din urma, le vei castiga respectul daca vei fi rezervat. Francezii obisnuiesc sa eticheteze gesturile deschise ca fiind nesincere, asadar nu te vor vedea un potential partener de incredere, daca esti prea dezinvolt de la prima intalnire.

In Grecia insa, lucrurile stau diferit. Grecii gesticuleaza mult atunci cand vorbesc. De aceea, risti sa nu-i intelegi atunci cand spun „da” sau „nu”. Exista insa niste indicii care sa te lamureasca cu exactitate despre ce vorbesc. Spre exemplu, atunci cand isi ridica sprancenele si folosesc cuvantul „oh-knee”, care ti-ar putea parea mai degraba „ok”, inseamna „nu”. Pentru „da”, isi inclina capul in jos sau intr-o parte. Totodata, „nai” inseamna „da” in greaca (iarasi se poate auzi asemanator cu „no”).

In India, daca se intampla sa calci pe cineva pe picior, trebuie sa-i ceri scuze imediat. Indienii considera ca un picior neingrijit este nedemn. Asadar, daca esti invitat la o cina indiana, in casa cuiva, fii pregatit sa-ti lasi incaltamintea inaintea intrarii.  

In Japonia, tinuta trebuie sa fie intotdeauna conservatoare. Femeile trebuie sa poarte pantaloni si pantofi cu toc mic, evitanbd astfel sa fie mai inalte decat barbatii. Totodata, evita sa-ti sufli nasul in public, caci este considerata o reala greseala. Daca se intampla totusi sa uiti, scuza-te imediat si mergi la cea mai apropiata toaleta pentru a face asta.

Asa cum poate te asteptai, in Rusia, nu este politicos sa refuzi o bautura. Deseori, rusii au la cinele de afaceri doze de vodka, iar sa refuza un pahar este considerat o insulta vis-a-vis de ospitalitatea lor. In plus, acest lucru ajuta, sustin specialistii, caci te determina sa socializezi si sa-i cunosti putin pe cei cu care vei cina. Acest lucru se intampla, de cele mai multe ori, inainte de a discuta strict despre afaceri. Exista insa o regula: trebuie sa consumi bauturi alcoolice cu masura.

Atentie daca urmeaza sa calatoresti in Arabia Saudita. Femeile nu dau niciodata mana cu un barbat in aceasta parte a lumii, doar daca acesta din urma ii ofera primul mana. De regula, musulmanii nu se ating cu cei de sex opus. Zambetele politicoase si comunicarea tin loc de atingeri in Arabia Saudita.