Pierderea bagajelor in aeroport devine istorie. Cum iti gasesti valiza ratacita cu ajutorul telefonului

La 10 ani de la atacurile teroriste asupra turnurilor gemene din New York, World Trade Center, industria aeriana a suferit modificari. Desi au impus restrictii severe de calatorie, companiile din Statele Unite si-au pierdut numerosi pasageri din cauza evenimentelor dramatice care au avut loc pe 11 septembrie.

Operatorii americani de zbor au inregistrat pierderi de aproximativ 55 de miliarde de dolari din 2001 si pana in prezent, potrivit Business Insider.

La inceputul anilor 2000, industria aeriana intrase deja intr-un declin al veniturilor, "datorat" in mare parte tarifelor ridicate, iar atacurile din septembrie 2001 au fost cele care au adancit si mai mult piata aviatiei intr-o acuta criza. Incepand cu acea zi, companiile aeriene sunt pe „rosu”, avand pierderi de 55 de miliarde de dolari. Peste 160.000 de locuri de munca au fost desfiintate in acesti 10 ani, din cauza datoriilor uriase ce trebuie achitate.

Industria aeriana s-a contractat, restrangandu-si serviciile la nivelul continentului american. In ultimii 10 ani, companiile din SUA au redus numarul de locuri pe zbor cu cateva milioane si au renuntat la anumite servicii catre diverse destinatii. De exemplu, recent, firma Delta Air Lines a anuntat ca-si va reduce serviciile in 24 dintre aeroporturi, iar US Airways si-a redus frecventa zborurilor din si catre Las Vegas cu 40%.

Cat despre sistemele de supraveghere si practicile de securitate, acestea au fost reformate. Orice pasager care a calatorit dupa 2001 cu avionul poate confirma ca reglementarile de securitate au devenit mai dure si mai enervante de dupa septembrie 2001. Administratia de securitate a transportului aerian din SUA, ce face parte acum din Departamentul de Securitate, a decis sa scaneze toti pasagerii, inclusiv bagajele acestora, pentru mai multa siguranta si protectie a zborurilor.

Cateva dintre regulile schimbate includ interzicerea armelor albe in timpul calatoriei (inclusiv tacamuri de bucatarie), realizarea mai atenta a check-in-ului si cabinele de pilotaj consolidate.

TSA
a preluat de la Argenbright Holdings Ltd. multe dintre principalele aeroporturi, iar in 2000 a fost acuzata ca a angajat 1.300 de gardieni in aeroportul Philadelphia International. Aceeasi companie a fost vinovata de scanarea pasagerilor si bagajelor acestora in aeroporturile Washington Dulles si Newark din 11 septembrie 2001.

Companiile americane aeriene platesc astazi, anual, aproape 7,4 miliarde de dolari pentru serviciile care asigura securitatea si siguranta zbourilor.

Una dintre schimbarile pe care evenimentele tragice le-au adus dupa 2001 a constat in rezistenta pe piata a jucatorilor aerieni. Operatorii care n-au reusit sa se alinieze noilor reguli, au parasit domeniu. De pilda, Mexicana Airlines, companie care opera din 1921, si-a anuntat retragerea anul trecut.

Desi nu opera in Statele Unite, compania Iraqi Airlines a fost direct afectata de catre politica Americii, iar in 2010 si-a incheiat afacerile. Fostul operator de zbor a jucat un rol esential in confiscarea avioanelor kuweite in 1990, noteaza Business Insider.

Uriasii industriei au fuzionat pentru a devenit "hiper-giganti"

In 2010, doua dintre cele mai mari companii aeriene de pe continentul american, si anume Continental si United Airlines au fost de acord sa fuzioneze, devenind astfel United Continental Holdings. Tranzactia s-a ridicat la 3,2 miliarde de dolari. Noul gigant al industriei va ajunge in peste 370 de destinatii din intreaga lume, operand mai mult de 700 de aeronave, incepand cu 2012.

De notat este si fuziunea dintre LCCs Southwest Airlines si AirTran, ceea ce a dus la transformarea jucatorului Southwest in a patra companie aeriana din SUA, dupa marime.

Pierderea veniturilor s-a datorat, in mare parte, numeroaselor taxe suplimentare pe care pasagerii au fost nevoiti sa le plateasca. Taxele de aeroport, taxele de securitate, taxele pentru bagaje, taxele pentru alegerea locului in aeronava, taxele administrative etc. au dus la majorarea biletelor de zbor, facand din calatoria aeriana o experienta destul de scumpa.

Numai anul trecut, companiile aeriene interne (care operau zboruri doar pe continentul american) au inregistrat venituri de 3,4 miliarde de dolari doar din taxele procesate bagajelor de cale. O simpla comparatie cu anul 2007, in care cele mai multe dintre companii taxau verificarea bagajelor, afacerile erau de doar 464,2 milioane de dolari.

Consecinta? 59 de milioane de bagaje de mana in 2011

In loc sa plateasca taxele pentru verificarea bagajelor de cala, tot mai multi pasageri au ales sa recurga la bagajele de mana, in ciuda dezavantajelor acestora (in medie, un bagaj de mana nu trebuie sa depaseasca dimensiunile 55-40-20 cm si nu poate cantari mai mult de 7 kilograme). Se estimeaza ca anual, aproape 60 de milioane de bagaje de mana sunt transportate de calatori.

In plus, pasagerii castiga timp alegand sa calatoreasca doar cu bagaje de mana.

Operatorii low-cost au luat fata marilor companii aeriene

Un studiu realizat in 2006 arata ca in timp ce marile companii incepusera deja sa-si scada costurile combustibilului, operatorii low-cost i-au determinat sa scada si mai mult din preturi, intrucat pregatisera pachete speciale pentru grupuri si oamenii de afaceri, pe care-i atrageau cu servicii inalte si preturi mici.

Rezultatul final a constat in cresterea cotei de piata a low-costurilor. Pretutindeni in lume, nu doar in SUA. De exemplu, compania LCCs detinea la inceputul lui 2001 12,3% din piata Statelor Unite. Doi ani mai tarziu, ajunsese deja la 18,1%, in timp ce cotele companiilor principale au scazut de la 78% (in 2000) la 69% in 2005.

Experienta aeriana sovaie

O analiza a Departamentului de Transport Aerian Comercial a Statelor Unite, realizata in 2006, a aratat ca in ciuda progreselor tehnologice, experienta aeriana nu parea suficienta pentru a repune pe picioare o industrie destul de „plutitoare”.  

Reducerea costurilor cu mancarea, serviciile cu clientii, capacitatea aeronavelor, conditiile de la bord au fost doar cateva dintre motivele care demonstrau in 2006 ca: „Virtual, toti pasagerii ar spune astazi ca sistmul aviatic este mai putin recompensator si mai restrictionat decat era in urma cu cinci ani.”

Traficul aerian, dar si veniturile operatorilor au scazut in ultimii doi ani. Iar vremurile ce vin nu se anunta deloc unele „insorite”. Traficul de pasageri a scazut in 2001, la nivel global, cu 2,7%, reusind sa ajunga la nivelul din 2.000 abia in 2003. Si veniturile companiilor au scazut cu 14 procente in perioada atacurilor, reportandu-se pierderi de 23 de miliarde de dolari, pana in 2003.  

Pretul petrolului a crescut cu 13% in 2001, iar in 2011 majorarea a fost de pana la 30%.

Anul trecut, putin peste 720 de milioane de pasageri au calatori cu aeronave americane in Statele Unite. Numarul acestora il depaseste cu putin pe cel inregistrat in 2.000 (719 milioane de calatori).

Acestea fiind spuse, voi ce parere aveti? Reglementarile din sistemul aviatic, performantele tehnologice, oportunitatile de cariera au condus sau nu la o evolutie a industriei aeriene din Statele Unite?

Citeste si:

Reteta succesului pe timp de criza. 5 din cele mai mari afaceri ale lumii au fost lansate in recesiune

La ce marci de bere au renuntat americanii si de ce