Primul lucru pe care il vor trimite chinezii in Romania este... arhitectura! 35 de blocuri asemanatoare celor din Beijing vor incepe sa fie construite din toamna la Craiova, in urma unui contract de 35 de milioane de euro semnat de primarul Craiovei cu o companie din China.

Craiova va avea practic propriul sau cartier chinezesc, printre blocuri vor fi construite foisoare chinezesti, acoperisurile vor fi in stil pagoda, iar la intrarea fiecarui bloc va fi ridicata o poarta chinzeasca. Primarul Craiovei spune ca un apartament de 100 de metri patrati va costa doar 45.000 de euro.

Alte companii chineze sunt interesate de agricultura. Una dintre ele, care detine o ferma de 400 de hectare langa Brasov va expedia in noiembrie primul lot de 5.000 de vaci vii din rasele Holstein si Baltata romaneasca catre China. Este doar inceputul.

Urmeaza sa inceapa si exportul de carne si preparate din porc, pentru ca marele complex COMTIM Timisoara este proprietatea unei companii chineze.

Insa Guvernul vrea sa convinga chinezii sa investeasca si in infrastructura. "Esential pentru Romania este infrastructura, cale ferata si implicarea companiilor chinzesti in infrastructura rutiera", a spus premierul Victor Ponta.

Cea mai mare companie de infrastructura din China este gata sa construiasca autostrada Pitesti - Craiova, desi aceeasi companie s-a retras din proiectul autostrazii Comarnic - Brasov. Managerul explica insa ca ei sunt obisnuiti sa negocieze direct cu guvernul, nu sa participe la licitatii.

Ministerul economiei a semnat un contract de 271 de milioane de dolari cu o companie chineza pentru modernizarea centralei de la Mintia. Acesta si cel pentru blocurile din Craiova sunt singurele semnate pana acum in vizita din China.

Restul proiectelor anuntate, cai ferate de mare viteza, podul de la Braila hidrocentrala de la Tarnita sau Unitatile 3 si 4 de la Cernavoda raman deocamdata la stadiul de discutii.