Compania nationala feroviara din Elvetia a desfiintat sistemul prin care calatorii isi puteau cumpara biletele din tren, direct de la controlor. Asa ca oamenilor nu le mai ramane decat sa isi achizitioneze bilet de la automatele de pe peron, online ori prin intermediul smartphone-urilor.

Practica se dovedeste insa mai anevoioasa decat teoria, asa cum a descoperit un reporter al BBC. Acesta a observat ca noul sistemul pune o serie de probleme, toate pornind de la validarea tichetelor in cauza. Biletul trebuie sa fie stampilat cu data zilei in care va fi folosit, la unul din automatele din gara. Acestea sunt insa de multe ori nefunctionale, iar scrierea datei de mana atrage dupa sine o amenda.

In cazul in care o persoana comanda doua bilete online sau de pe telefon va fi de asemenea pasibila de amenda, dar nu va afla asta decat in tren, cand va fi prea tarziu. Sistemul nu permite decat achizitionarea unui singur bilet, de persoana.

Reporterul BBC a fost la randul sau amendat cu suma de 190 de franci elvetieni (echivalentul a 210 dolari), dupa ce acesta isi cumparase tichetul online (valabil pentru o singura zi si doar pentru calatoria respectiva), insa tranzactia banilor a fost inregistrata la patru minute dupa plecarea trenului din gara.

In Elvetia, aproximativ 750 de calatori primesc astfel de amenzi in fiecare zi. Compania elvetiana de cai ferate sustine ca sistemul este proiectat in asa fel incat sa ii protejeze pe calatorii cinstiti, reusind in acest fel sa stranga aproximativ doua milioane de dolari lunar, numai din plata amenzilor.

Mai multi elvetieni sunt hotarati sa dea in judecata compania, considerand ca au facut tot ce le statea in putinta sa cumpere in mod corect un bilet. Indiferent de deznodamantul situatiei, se pare ca unul dintre cel mai de pret simboluri ale tarii si-a pierdut buna reputatie pe care o avea in randul consumatorilor.