Zborul MH370, care asigura legatura intre Kuala Lumpur si Beijing si avea la bord 239 de persoane, si-a schimbat din motive necunoscute traseul la aproape o ora de la decolare si, cel mai probabil, s-a prabusit la sud de Oceanul Indian, la 2.000 de kilometri in largul coastei de vest australiene.

Australia, care coordoneaza cautarile in aceasta zona izolata si cu un trafic maritim redus, a evitat, deocamdata, orice discutie publica referitoare la costurile operatiunilor in vederea localizarii avionului, dar Malaysia considera ca acestea sunt "enorme".

"Cand se pune problema recuperarii epavei unui avion de la o adancime de 4,5 kilometri, nicio armata nu poate face acest lucru", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor si Apararii, Hishammuddin Hussein. "Pentru aceasta, se apeleaza la ajutorul unor firme private, iar costurile sunt enorme", a adaugat oficialul malaysian.

Ravikumar Madavaram, expert in transporturi aeriene la firma de consultanta Frost and Sullivan, apreciaza costul operatiunilor de cautare realizate din 8 martie la aproximativ 100 de milioane de dolari (72 de milioane de euro).

Aceste cheltuieli sunt suportate in principal de Malaysia, Australia si China, tara din care proveneau 152 dintre pasagerii aflati la bord. "Este una dintre cele mai ample operatiuni de cautare din istoria aviatiei, iar, din punct de vedere al costurilor, va fi cea mai scumpa", a declarat expertul.

Doar pentru prima luna de cautari, care au inceput in Marea Chinei si in stramtoarea Malacca, iar apoi s-au mutat spre Marea Andaman, Pentagonul a alocat 7,3 milioane de dolari.

In afara de Malaysia, la operatiunile lansate in primele saptamani au participat, de asemenea, echipe din Singapore, Vietnam si India.

In Oceanul Indian, unde s-au concentrat ulterior operatiunile de cautare, nave si avioane ale armatelor din Australia, Marea Britanie, Noua Zeelanda, China, Coreea de Sud si Japonia au verificat zone intinse, insa fara niciun rezultat.

Sperantele se indreapta in prezent asupra operatiunilor incepute de un submarin echipat cu un sonar, oferit de Marina americana, care coboara pana la 4.500 de metri adancime pentru a analiza fundul oceanului, intr-o zona demarcata.

David Gleave, specialist in siguranta aeriana la Universitatea din Loughborough, considera ca, daca avionul ar fi localizat in acest moment, costurile "ar fi de ordinul a sute de milioane de dolari", dar, cu cat operatiunea dureaza mai mult, cu atat factura continua sa creasca.

In plus, atunci cand epava va fi localizata, vor fi alte costuri, care vor depinde de adancimea la care s-ar afla avionul si de aria pe care sunt raspandite fragmentele aparatului.

In acest caz, compartiile au fost facute cu operatiunile in vederea localizarii zborului Air France 447, care s-a scufundat in Oceanul Atlantic in iunie 2009. Operatiunile, care au implicat Franta, Brazilia si Statele Unite, timp de doi ani, au costat intre 80 si 100 de milioane de euro, potrivit Biroului francez de anchete si analize.