Apele cristaline din Insulele Seychelles au transformat arhipelagul idilic intr-una din cele mai populare destinatii de vacanta din lume. Dupa turism, pescuitul reprezinta al doilea pilon de sustinere al economiei tarii, exporturile de conserve de ton, supranumit si „aurul albastru”, insemnand 90% din exporturile nationale.

Numai ca in ultimii ani pescuitul s-a aflat pe un trend descendent, din cauza piratilor somalezi care impanzesc zona. „Este o mare problema. Orice intrerupe ritmul turismului, al industriei piscicole sau al echilibrului maritim este o problema foarte mare pentru noi”, spune Jean Attala, unul din oficialii pazei de coasta, care ia masuri prin intensificarea patrulelor pe tarm.

Flota micii insule s-a intarit cu patru vase armate, capabile de atacuri rapide, menite sa protejeze zona. Tara este una mica, daca e sa ne luam dupa intinderea de pamant, dar daca punem la socoteala si apele pe care le administreaza, este de doua ori mai mare decat Franta.

“Nu dispunem de masurile necesare pentru a acoperi o zona de asemenea intindere. Avem nevoie de mai mult de atat si trebuie sa ne concentram pe rezolvarea acestei probleme”, spune Attla.

Pescarii locali nu au nici ei voie sa navigheze in afara unui perimetru trasat, la cativa kilometri in afara portului principal. Conform analistilor, barcile de pescuit au o importanta foarte mare pentru pirati, pentru ca le pot folosi ca baze pentru lansarea unor noi atacuri.

Deocamdata masurile par sa functioneze (nu a mai reusit niciun atac in ultimul an), insa restrictiile adresate pescarilor creeaza acum o alta problema. “Nu mai exista peste”, explica pescarul local Patrick Pierre. “Fiecare barca stationeaza in acelasi loc”, adauga acesta.

Pierre, care isi intinde navoadele de mai bine de 12 ani, spune ca a traversat cea mai grea perioada intre 2007 si 2008, din cauza pirateriei. Din acel moment, insulele Seychelles s-au aflat in prima linie de lupta impotriva acestui fenomen ingrijorator, dar noile legi au adus cu sine mai putin peste si mai putini bani.

“Cel mai mare impact a fost asupra pretului, care in unele locuri a crescut cu 70-80%, comparativ cu 2007”, explica Joram Madnack, manager general al companiei franceze Indian Ocean Tuna, printre cele mai mari fabrici de conserve de ton din lume si cel mai mare angajator din Seychelles. Madnack sustine ca, in ultimii cinci ani, consumul de peste s-a redus cu 25%.

Potrivit unui raport al Bancii Mondiale, pirateria aduce prejudicii economiei globale de 18 miliarde de dolari anual. Costurile vin din faptul ca navigatorii sunt nevoiti sa aleaga rute oculitoare pentru a face comert, acest lucru traducandu-se intr-un consum mai mare de combustibil, costuri de asigurari ridicate si plata patrulelor pentru paza de coasta.

Dar amenintarea piratilor somalezi dauneaza si economiilor din tarile invecinate, mai ales in sectoarele turismului si al pescuitului. Din 2006, de cand Banca Mondiala a inceput sa monitorizeze fenomenul, exporturile de peste din tarile aflate sub aceasta amenintare au scazut su 23,8%, in Seychelles scaderea ajungand chiar la 30%.

“Acum pescuim unde ni se permite sa pescuim. Industria a devenit mai costisitoare si ne e mai greu sa ne facem treaba in siguranta, pentru a ne asigura traiul cel de toate zilele”, spune Peter Sinon, ministrul Resurselor naturale si industriei din Seychelles.

Si, desi acum o parte dintre pirati au mai parasit zona, masurile luate pentru asta s-au dovedit a fi o sabie cu doua taisuri iar industria inca nu si-a revenit. Pretul pentru siguranta din larg a insemnat o ingradire a libertatii si capturi mai mici.

“Acum cinci ani era mult peste. Puteam merge orinde voiam, fara sa ne temem de piraterie”, spune pescarul Pierre.