Masura care va stimula comertul si turismul

Tallinn, capitala Estoniei, va avea incepand cu anul viitor transport public gratuit. Strategia adoptata de baltici tine atat de coeziunea sociala, cat si de preocuparea pentru mediu si crearea de oportunitati economice, dupa cum a explicat primarul orasului, Edgar Savisaar, intr-o conferinta de presa care a avut loc la sfarsitul lunii octombrie.

"Familiile cu venituri mici si cu copii au suferit cel mai mult in recesiune, iar transport gratuit le va oferi mai multa mobilitate, va permite somerilor sa fie mai uniti si va promova comertul deoarece consumatorii se vor putea misca mai liber", a afirmat primarul Tallinnului.

Introducerea transportului public gratuit a fost aprobata in Estonia printr-un referendum local, care a avut loc in martie 2011. Atunci, 75% dintre locuitorii capitalei estoniene au votat pentru initiativa.

De cealalta parte, oponentii primarului, inclusiv cei din coalitia de guvernare, considera transportul public gratuit o initiativa populista, gandita pentru a-i intari sustinerea lui Savisaar in randurile pensionarilor si a altor grupuri cu venituri mici.

Totodata, criticii sustin ca bugetul Tallinnului este dependent de rezidentii care achita impozitul local pe venituri. Din acest motiv, transportul gratuit pentru rezidenti (nu pentru turisti sau navetisti care vin din localitati limitrofe) va deturna fonduri de la alte orase cu nevoi mai mari.

Primarul a respins insa ipoteza. "Nimeni nu va pierde bani, ba chiar veniturile noastre se vor imbunatati in urma acestei decizii. Nu este adevarat ca transportul public gratuit va fi platit de cei care nu locuiesc aici si de soferi", a argumentat Savisaar.

Decizia luata in capitala Estoniei reprezinta o premiera in ceea ce priveste orasele mari ale lumii. In prezent, cel mai mare oras care ofera un serviciu comparabil este Aubagne, localitate din sudul Frantei. Aceasta din urma numara insa doar un sfert din populatia Tallinnului.

Oamenii de stiinta din Suedia si-au manifestat deja entuziasmul cu privire la strategia Estoniei, sustinand ca este un experiment unic, care va arata si ce impact presupune o asemenea masura.  

Tallinn are o retea dezvoltata de mijloace de transport in comun, cu rute de peste 700 de kilometri. Mai mult, acesta este deja gratuit pentru mai diverse categorii sociale (doar 8% dintre pasageri platesc costul intreg al biletelor). Transportul public gratuit va include atat reteaua de autobuze, tramvaie si troleibuze, cat si calatoriile cu trenul si cu ferry-ul.

"Potrivit calculelor noastre, numarul pasagerilor va creste cu aproximativ 15% in primele luni. Nu exista niciun pericol ca reteau sa fie supraincarcata", a declarat si viceprimarul orasului, Taavi Aas.

Viceprimarul Tallinnului a explicat, totodata, ca in multe orase europene, transportul public primeste deja subventii importante. In Tallinn, veniturile din vanzarea biletelor acopera 30-40% din bugetul anual al transportului, iar subventionarea restului nu ar fi o masura atat de drastica pe cat pare.