Ussama a vorbit si despre scandalul insolventei, care a afectat imaginea companiei in 2010, restructurarile pe care Blue Air le-a facut in ultimii ani, precum si factorii care afecteaza cel mai mult industria aeriana.

Compania romaneasca Blue Air are astazi 400 de angajati, dupa ce in ultimii doi ani a restructurat 300 de oameni. La ora actuala are disponibile aproximativ 70 de posturi, potrivit directorului general Sherif Ussama, semn ca incearca sa mearga inainte.

In ultimii trei ani, operatorul de zbor a renuntat la cinci aeronave, pe care le-a recuperat intre timp, numarand azi zece avioane cu care isi desfasoara activitatea. Dupa trei ani de criza financiara, egipteanul sosit la carma firmei romanesti a reusit sa inregistreze in 2011 afaceri de 149 milioane de euro, in scadere cu 9% fata de anul anterior si 1,5 milioane de pasageri transportati, cifra apropiata de cea din 2010, dar mai mica decat maximul absolut din 2009 (1,7 milioane de calatori).

Ussama a declarat intr-un interviu acordat incont.ro ca desi a renuntat la zborurile interne (de pe teritoriul Romaniei) si la cateva rute din programul de iarna (Lisabona, Paphos, Torino etc.), astazi stie sa-si calculeze mai bine profitabilitatea zborurilor astfel incat sa nu mai iasa in pierdere. “Blue Air nu era bine organizata”, spune CEO-ul despre principala problema cu care a trebuit sa se confrunte la inceputul mandatului sau din 2010, dupa ce l-a inlocuit pe Adrian Ionascu.

Mai multe despre mult-trambitata insolventa a operatorului low-cost, precum si importanta activitatilor de marketing in industria aeriana, dar si despre planurile Blue Air cititi in interviul de mai jos.

Reporter: Ati inceput sa lucrati pentru Blue Air in 2009, urmand ca in scurt timp sa deveniti CEO al companiei, inlocuindu-l pe Adrian Ionascu, directorul general de atunci. Ce a insemnat acest lucru pentru dvs.? Care au fost cele mai dificile strategii pe care ati fost nevoit sa le luati in acesti ultimi ani?

Sherif Ussama: Am venit in companie in decembrie 2009 si la inceputul lui martie 2010 am devenit Chief Executive Officer (CEO). A fost o provocare pentru mine. Ca in orice afacere, a trebuit sa gasim noi oportunitati de dezvoltare. Am avut in vedere in special doi factori, si anume: criza financiara, precum si faptul ca Blue Air nu era bine organizata, nu facea fata unei asemenea crize. De aceea au circulat tot felul de zvonuri, de discutii, multi si-au dat cu parerea vizavi de situatia economica a companiei, spuneau ca aveam mari probleme. A fost greu sa trecem peste. Astazi suntem insa mai puternici si in plina dezvoltare.

Reporter: Care au fost strategiile pe care le-ati adoptat?

Sherif Ussama: In aproape orice business urmaresti acelasi lucru. In cazul nostru ne-am axat pe doua lucruri: maximizarea veniturilor, optimizarea lor si minimizarea costurilor. Strategiile acestea pot purta diferite nume: restructurare, reducerea fortei de munca etc. In vremuri de criza, in orice afacere trebuie sa urmaresti sa-ti minimizezi costurile si sa-ti optimizezi veniturile.

Reporter: Cati pasageri ati transportat anul trecut? Si ce reprezinta acest lucru pentru companie?

Sherif Ussama: Peste 1,5 milioane de pasageri. Pentru dimensiunea companiei noastre, aceasta cifra este foarte buna. Pe noi ne intereseaza in special capacitatea de transport a aeronavelor noastre. De exemplu, in 2011 aceasta s-a situat la 91%, un numar urias pentru noi. Ne-am propus acum sa-l depasim. In ceea ce priveste afacerile de anul trecut, ele s-au ridicat la aproape 149 de milioane de euro, in scadere cu 9% fata de 2010.

Reporter: In 2010 Blue Air a incetat zborurile interne si a renuntat la cinci aeronave, puse la dispozitie de compania de leasing cu care colaborati in acel moment. Totodata, ati renuntat la anumite destinatii, precum Lisabona sau Torino, in sezonul de iarna. Urmeaza si alte schimbari in ceea ce priveste destinatiile Blue Air?

Sherif Ussama: Ceea ce am facut atunci a fost sa reducem taxele, am inceput sa lucram foarte mult la profitabilitatea fiecarei rute. Am stabilit ca destinatii precum Lisabona sau Torino erau profitabile pentru noi doar in lunile de vara, motiv pentru care am decis sa renuntam la ele in cursul lunilor de iarna. Vorbim asadar despre un public interesat de aceste destinatii de vacanta doar in anotimpul calduros. Pentru un low-cost un astfel de zbor necesita mai mult de opt ore pentru a reveni la baza, ceea ce nu mai este foarte profitabil. Si atunci preferam sa servim publicul interesat de astfel de locuri strict in perioada respectiva.

Reporter: In acest moment Blue Air numara o flota de noua aeronave.

Sherif Ussama: Da, in acest moment avem noua, dar vom totaliza curand zece, chiar din aceasta Luna.

Reporter: Ce parere aveti despre problemele financiare cu care s-au confruntat companiile aeriene precum Malev sau Spainair? Credeti ca falimentul Malev, de pilda, va pune umarul la dezvoltarea Blue Air?

Sherif Ussama: Nu, nu cred ca defaultul lor ne afecteaza pe noi in vreun fel sau ca, dimpotriva, ne ajuta. Mai degraba afecteaza companiile de linie. Aici este vorba despre ceva foarte important, si anume segmentare de piata. Vorbim despre publicuri diferite. Falimentul lor afecteaza operatorii de zbor care vizeaza destinatii din Ungaria. Pasagerii care zburau cu Malev n-au fost niciodata in targetul nostru, pentru ca Ungaria nu a reprezentat niciodata interes pentru noi, iar Spainair n-a operat niciodata in Romania, asa ca nu ma afecteaza in niciun fel.

Reporter: Blue Air a fost in 2011 a treia companie de pe piata romaneasca, dupa numarul de calatori transportati, dupa Wizz Air si Tarom. Care sunt factorii care va diferentiaza de principalul competitor, Wizz?

Sherif Ussama: Acest lucru este destul de controversat, eu nu am incredere in cifrele pe care companiile le anunta, dar fie. Diferenta dintre noi si ei vizeaza in primul rau clientii. Noi ii tratam in primul rand ca pe niste fiinte umane, nu cream haos in avioane. Si anume: fiecarui pasager i se atribuie un loc in aeronava, dinainte stabilit, are prioritate la imbarcare. Noi nu punem pasagerii sa se bata pe un loc in aeronava, asa cum se intampla in alte companii.

Reporter: Sa vorbim putin despre scandalul in care ati fost implicati in 2010. In octombrie 2010, Carpatair si Service Excellence Solutions au cerut in istanta insolventa Blue Air. Cele doua companii sustineau ca Blue nu isi platise datoriile pe care le avea fata de ele. Dupa cateva zile de la explodarea scandalului, ei si-au recuperat creantele. Care a fost problema, de fapt? De ce ati asteptat ca totul sa ajunga pana la Curtea Tribunalului Bucuresti? Scandalul respectiv v-a afectat destul de mult imaginea.

Sherif Ussama: Totul a fost atunci o neintelegere, un conflict de interese de fapt. Creditorii nostri au preferat sa ceara acest lucru in instanta. Nu era vorba ca nu am fi putut sa ne platim datoriile. Ne-am intalnit cu ei si dupa sedinta, au declarat in media ca totul s-a rezolvat, ca ne vom plati datoriile. A fost absurda sa ne ceara insolventa pentru 80.000 de euro, cand afacerile noastre se ridicau la 150 milioane de euro. Altele au fost interesele.

Reporter: Cum ramane atunci cu problemele financiare despre care s-a tot vorbit?

Sherif Ussama: Ne-am confruntat cu ceva probleme, asemenea tuturor companiilor. Nu vreau sa dau nume, dar toti au intampinat dificultati in ultimii ani. E normal sa fie si e normal sa luam masuri, sa ne adaptam crizei. Scandalul care ne-a vizat pe noi avea un scop clar: distrugerea imaginii companiei, implicit scaderea numarului de pasageri. Este simplu. Ne-au scazut atunci afacerile cu 10-12%. Ne-am revenit imediat insa, am reusit sa recapatam increderea clientilor nostri. Cred ca romanii raman fideli brandurilor lor. Era o optiune sa actionam si noi creditorii in judecata, doar ca n-ar fi facut decat sa prelungeasca furtuna. Nu ne-ar fi facut deloc mai bine, ci din contra. Am preferat ca lucrurile sa se calmeze.

Reporter: Care sunt planurile pentru urmatorii ani? Pregatiti noi destinatii?

Sherif Ussama: Planurile noastre se intind pe urmatorii cinci ani, ne placem sa ne gandim proiectele pe termen lung. In principiu, servim romanilor care lucreaza in tarile europene, in special in Italia si Spania, deci care frecventeaza foarte mult aceste destinatii. Acest target este poate cel mai afectat de ceea ce se intampla la ora actuala in Europa si in lume. Din pacate, situatia economica din Italia si Spania nu este deloc stabila in acest moment. Spania se confrunta cu cea mai mare rata a somajului din ultimii ani, ceea ce inseamna ca romanii ori au parasit deja tara din Peninsula ori incearca sa-si pastreze joburile si au inceput sa-si revizuiasca bugetele pentru calatoriile in afara tarii gazda. De aceea, nu ne putem gandi sa ne extindem destinatiile decat in sezonul de vara.

Factorii care ne afecteaza cel mai mult la ora actuala sunt doi: cotatiile petrolului, din ce in ce mai ridicate si imprevizibile, de altfel (conditiile puse de Iran pentru tarile europene) si cursul de schimb, ma refer aici la moneda europeana si cea americana. Avand in vedere ca in Europa, toate companiile isi prezinta veniturile in euro, nu in dolari, dar costurile noastre, aproape 70% din ele sunt fixate in dolari, cotatiile petrolului sunt in dolari. Rata cursului de schimb poate reprezenta un total dezavantaj pentru o companie low-cost.

In ceea ce priveste noile destinatii, deja am lansat din Bacau o ruta spre Venetia, acum in perioada verii.

Reporter: Nu aveti in portofoliu destinatii precum Rusia sau tarile din nordul Europei, nici Austria sau Cehia. Care este motivul?

Sherif Ussama: Piata ruseasca este extrem de profitabila. Orice companie aeriana ar fi incantata sa opereze in Rusia, mai ales pe segmentul de charter. Rusii in general calatoresc oriunde, sunt deschisi catre noi destinatii si cred ca Romania are potentialul necesar pentru a le atrage atentia. Cu toate astea, Rusia nefiind in Uniunea Europeana, conditiile de patrundere pe piata sunt mult mai rigide. Tara nu accepta patrunderea unor noi jucatori decat cu anumite acorduri din partea asociatiilor aeriene internationale. Nu sunt suficiente acordurile celor doua state, respectiv Romania si Rusia, ai nevoie de mult mai multe voturi. Exista asadar multe restrictii privind aceasta piata.

In rest, in UE putem opera oriunde. Daca vorbim insa de nordul Europei, recunoastem ca am analizat cateva posibilitati de extindere, doar ca numarul calatorilor interesati sa ajunga in tarile respective nu era suficient de mare pentru ca efortul nostru sa merite. Era periculos, iar in vremuri de criza astfel de riscuri trebuie limitate.

In Austria am operat, doar ca traficul a fost descongestionat de multitudinea de companii care operau spre aceasta destinatie. Preturile fiecarui operator de zbor care avea in portofoliu Austria erau foarte competitive, numarul zborurilor zilnice care vizau orase austriene era mult prea mare, motiv pentru care am decis sa parasim aceasta piata. Nu am considerat ca prin aceasta miscare ne vom afecta clientii, mai avem inca o multime de alte rute disponibile.

Legat de Cehia, nu exista atat de multa cerere. Inca nu exista prea mult trafic, motiv pentru care nu are rost sa tot deschidem o destinatie, apoi s-o inchidem, iar s-o deschidem, iar s-o inchidem etc. Nu prezinta interes, nici incredere sa facem asta.

Cat despre alte tari din Europa, de pilda Grecia, avem cateva chartere in timpul verii, care pentru noi sunt o buna afacere. In restul anului, avand in vedere actualele conditii economice, Grecia nu reprezinta o destinatie profitabila.

Reporter: La fel se intampla si cu zborurile interne?

Sherif Ussama: Zborurile interne nu vor mai fi deschise pana cand piata economica nu se va imbunatati. Sunt foarte multe presiuni pentru aceste zboruri interne, mai putin pentru operatorul national. Sunt o multime de taxe care trebuie achitate.

Reporter: Care este cea mai profitabila, cea mai atractiva, ruta din portofoliul Blue Air, la ora actuala?

Sherif Ussama: Nu pot spune ca avem una singura. De exemplu, orice zbor din Bacau este mult mai profitabil pentru noi decat cele din Bucuresti. In primul rand datorita pozitiei geografice, zona respectiva prezinta mult potential de trafic. Nu sunt mai multi calatori care pleaca sau ajung in Bacau decat in Capitala, dar profitabilitatea zborurilor noastre este mai mare. In al doilea rand, competitivitatea este mai scazuta in zona respectiva.

Cat de mult investiti in activitatile de marketing si promovare si care a fost cel mai de succes instrument pe care l-ati implementat pana acum?

Sherif Ussama: Investim destul de mult. In principiu, strategiile noastre sunt de doua tipuri, si anume: tacticile de marketing, care vizeaza conditiile economice, schimbarile actuale, ne adaptam la ceea ce se intampla pe piata si strategiile normal de marketing – vizate de bugetul anual pentru aceste activitati – adaugarea unor noi rute, promotiile de pret etc. Ele depind foarte mult de traficul de calatori. Daca acesta este bun, atunci nu lucram foarte mult la schimbari. Cu toate astea, 80% din activitatea noastra, a oricarei companii low-cost este alcatuita din strategiile de marketing. Cel mai de succes instrument al nostru a constat intr-o campanie online pe care am demarat-o anul trecut in aprilie, se numea „Blue Air te scapa de sef”. Am organizat un concurs intersant pentru subaltern, in care premiul cel mare consta intr-o mini-vacanta all inclusive pentru 18 colegi de birou si sef, doar ca acesta din urma avea biletul de avion doar dus, fara cazare, masa sau retur.

Reporter: Care sunt criteriile in functie de care va recrutati angajatii? Mai bine zis, de ce calitati au nevoie cei care vor sa urmeze o cariera in industria aeriana?

Sherif Ussama: Desi difera foarte mult in functie de pozitie, cred ca pentru orice companie aeriana foarte mult conteaza deschiderea catre clienti, buna comunicare cu acestia. Ma refer in special la personalul care intra in contact direct cu pasagerii. Deseori intalnesc oameni foarte bine pregatiti din punct de vedere profesional, dar care, din pacate, nu au abilitati de comunicare, nu stiu sa se descurce cu clientii. Si nu doar in industria aeriana se intampla astfel, in orice job conteaza acest aspect. Nu poti sa-ti permiti intotdeauna sa inveti pe cineva dificil, de pilda, sa le zambeasca clientilor, sa fie dragut cu ei. Necesita timp pe care de multe ori nu ti-l permiti sa-l pierzi. Este greu sa schimbi obiceiurile angajatilor.

Reporter: Care este modalitatea prin care cei mai multi clienti prefera sa-si achizitioneze biletele de avion? Ati notat vreo diferenta in acest sens in ultimii ani?

Sherif Ussama: 80% dintre ei isi cumpara bilete online, restul de 20% cumpara prin intermediul agentiilor de turism. Trendul s-a schimbat din 2009 incoace, de cand online-ul a inceput sa capete tot mai multa putere. Este normal sa se intample astfel, astazi cele mai multe dintre activitatile noastre se desfasoara pe internet.

Reporter: Planuiti eventuale schimbari la boardul avioanelor? De pilda, introducerea meselor in costul biletelor sau imbunatatirea conditiilor de calatorie.

Sherif Ussama: La boardul avioanelor nu pregatim schimbari. In ceea ce priveste mesele din timpul zborurilor noastre, pasagerii pot alege in timpul rezervarilor, varianta meselor dinainte stabilite.

Reporter: Care sunt cele mai mai cerute servicii aditionale de catre clientii Blue Air?

Sherif Ussama: Bineinteles, bagajul de cala, dar si spatiul pentru picioare, locurile special amenajate din avion.

Reporter: Cat de mult cheltuiesc, in medie, pasagerii Blue Air?

Sherif Ussama: Media este undeva la 60 de euro pe segment.

Reporter: Blue Air a fost afectata de vremea rea din aceasta iarna? Daca da, in ce masura? La cat s-au ridicat pierderile si cum ati facut fata situatiei?

Sherif Ussama: Da, am fost afectati, dar ne mandrim cu faptul ca am fost singura companie aeriana din Romania care nu a anulat niciun zbor. Am zburat cu intarzieri, este adevarat, dar nu am anulat nicio cursa.

Reporter: Cum simtiti schimbarea de pe Aeroportul Baneasa pe Henri Coanda? Stim deja ca s-au majorat preturile biletelor.

Sherif Ussama: Au crescut in medie cu patru euro, ceea ce nu consideram ca reprezinta un efort financiar pentru clientii nostri. Suntem insa incantati de schimbare, este mult mai ok pentru noi sa operam de pe un asemenea aeroport.

Reporter: Care sunt diferentele dintre Blue Air in 2004, la debutul pe piata romaneasca, si cea de astazi, din 2012?

Sherif Ussama: Enorme. La inceput operam cu o singura aeronava, astazi avem 10. Am renuntat intre timp la anumite destinatii, este adevarat, precum Viena, dar reusim sa servim unui public mai numeros, interesat in special de tari europene precum Italia, Spania. Avem insa si destinatii pentru business si vacanta, precum Dublin, Londra, Venetia sau Nisa, acestea sunt insa frecventate de un alt tip de calatori. Cautam in permanenta sa le oferim clientilor nostri, care vor sa calatoreasca ieftin, cat mai multe facilitati.