Pentru a putea defini mai bine mediul online din China trebuie sa luam in calcul patru variabile: consumatorii, firmele, economia si statul.

Astfel, consumatorii chinezi sunt mai tineri decat erau vesticii atunci cand au descoperit internetul. Asa ca sunt avizi de distractie, dar sunt mai saraci, chiar daca averea lor creste in ritm alert.

Companiile straine de internet au incercat sa cucereasca aceasta piata, dar au avut mai mult succes cele locale, ce au copiat modelele vestice. Sa luam spre exemplu, Tencent, a doua mare firma chineza dupa capitalizare. A pornit la drum ca o clona a serviciului de chat ICQ, iar rezultatele au depasit orice asteptari. Are 674 milioane de utilizatori si multe dintre optiunile serviciului sunt gratuite. Compania face bani vanzand bunuri virtuale celor care sunt pasionati de jocuri online.

Atractia online-ului

Si site-ul de licitatii Taobao, detinut de Alibaba, a fost mult timp rivalul eBay. Insa, si-a depasit competitorul pentru ca nu ii taxa pe cei care isi licitau bunurile prin intermediul site-ului. Dar cea mai importanta realizare a fost impulsionarea comertului si platilor online. In prezent, prin intermediul Taobao sunt realizate trei din patru tranzactii online.

Twitterul Chinei – Weibo - mizeaza pe atragerea celebritatilor pentru a-si promova serviciile.

Si antreprenorii chinezi sunt atipici. Multi lucreaza part-time sau sunt studenti. Cei care isi pun pe picioare un business sunt mult mai putin dependenti de tehnologie decat vesticii. Insa sunt atrasi de noutati si pentru ei nu conteaza foarte mult daca produsele sunt locale sau importate.

In acelasi timp, companiile chineze sunt tot mai numeroase. La un scurt calcul, piata online numara peste 80 de retele sociale, 200 de companii de streaming video si alte 2.000 de cupoane de reduceri.

Un alt avantaj al Chinei este statutul ei de economie emergenta. Daca in Vest, companiile online ofereau aceleasi servicii ca ale rivalilor lor, in China, ele vor umple un vid. Iar internetul este cu atat mai important, cu cat afacerile offline sunt mult mai putin eficiente. Asa ca, business-urile online vor lua un avant spectaculos. Firma de consultanta BCG estimeaza ca valoarea pietei chineze de comert online se va tripla pana in 2015, la 305 miliarde de dolari.

Influenta politica

Si piata media va atrage noi investitii. Deja exista cateva companii de streaming online precum Youku, ce seamana destul de bine cu faimosul Youtube. Situatia acestuia reflecta cel mai bine implicare politica a autoritatilor chineze in afacerile locale. Pana in 2007 interventia acestora nu era simtita. Dar, pe masura ce tara s-a dezvoltat, forta acestora a devenit tot mai puternica.

In mai, guvernul chiar a infiintat o agentie care va supraveghea activitatea utilizatorilor pe internet. Mai mult, sunt numeroase site-uri cenzurate, chiar companiile straine, ca de exemplu Google, ce au avut probleme din aceasta cauza.

Cateva companii au prins curaj si fac primii pasi spre a cuceri pietele externe. Spre exemplu, Tencent detine o participatie in cadrul Mail.Ru, un site din Rusia, iar oficialii motorului de cautare Baidu vor sa ofere aceleasi servicii si in alte limbi decat chineza.

Citeste si

Nokia nu mai e "smart". A pierdut si locul 2 pe piata smartphone-urilor

Steve Jobs l-ar putea imprumuta pe Obama. Apple are o rezerva financiara mai mare decat cea a statului american