"Estimam o usoara revenire a consumului incepand cu prima parte a anului viitor, in ton cu revenirea economiei", spune Makris.

El adauga faptul ca printre problemele care au impiedicat avansul pietei telecom se numara starea economiei interne, dar si faptul ca romanii isi "rationalizeaza" banii. "Aveau doua-trei cartele SIM, acum observam o usoara tendinta de scaderea a acestui numar", explica directorul comercial al Cosmote.

Iar datele o confirma. Un studiu recent Gallup arata ca 78% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobila folosesc serviciile unui singur furnizor, 18% au doi furnizori, iar 4% au trei sau mai multi furnizori. Si asta chiar daca, in urma cu un an, 20% din utilizatorii de telefonie mobila aveau doua sau mai multe cartele SIM, potrivit GfK.

Din totalul clientilor, 48% sunt abonati, 40% folosesc cartele preplatite, iar 12% folosesc ambele tipuri.

De altfel, si datele Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANCOM) arata o crestere moderata a pietei telecom romanesti. Piata telefoniei mobile a crescut cu 1% in al doilea semestru din 2010, dupa o scadere cu 4% in prima parte a anului. Concret, a atins 24,6 milioane de utilizatori (cartele SIM active), in timp ce telefonia fixa a coborat cu 4%, la 3,89 milioane de abonati.

Internetul 3G, unul din motoarele cresterii Cosmote

Directorul comercial al operatorului spune ca internetul 3G, lansat in aprilie 2010, este unul dintre sursele de crestere ale operatorului si inregistreaza un avans de doua cifre. "Vorbim atat de internetul 3G pe smartphone, cat si cel prin stick, pentru calculatoare", explica acesta.

Segmentul de business al Cosmote a crescut cu 20% anul trecut si cu 10% in primul trimestru din 2011 datorita ofertelor dedicate companiilor. La sfarsitul lunii martie 2011, numarul total de clienti a atins 6,6 milioane (incluzand clientii Zapp), in timp ce baza de abonaţi a crescut pana la 22,4%, de la 21% in aceeasi perioada a anului anterior, ca urmare a cresterii pe segmentul de business.

Ce telefoane cumpara romanii. iPhone-ul, printre cele mai cautate

Makris spune ca situatia economica incerta s-a observat analizand numarul de telefoane mobile vandute si obiceiurile de consum ale romanilor. Astfel, ei au continut sa cumpere aparate, insa la un pret mai mic. "O mare parte din vanzarile de telefoane au fost realizate prin programul de buy-back", adauga el.

Directorul comercial al operatorului mai spune ca, in 2010, telefoanele mobile inteligente au inregistrat o cota de piata de aproximativ 10% din totalul celor 3,5 milioane de aparate vandute. "Aceasta cota a cunoscut o crestere importanta anul trecut, intrucat producatorii de telefoane au lansat modele noi la preturi accesibile si cu capabilitati imbunatatite. Bazat pe vanzarile inregistrate in primele 6 luni ale anului, ne asteptam ca vanzarile telefoanelor de tip smartphone sa inregistreze cresteri semnificative comparativ cu anul 2010, atat datorita lansarilor de telefoane cu capabilitati foarte atractive la preturi accesibile, dar si prin prisma cresterii apetentei clientilor pentru astfel de terminale", explica Makris.

Astfel, fata de 2009, datele arata ca procentul telefoanelor inteligente a crescut cu cinci puncte procentuale. Piata totala era estimata atunci la patru milioane de telefoane.

Cele mai bine vandute telefoane sunt telefoanele din gama iPhone, Samsung si Sony Ericsson. "iPhone 4 s-a vandut foarte bine, pana in martie am comercializat 2.500 de unitati, iar acum sunt mai mult decat duble", spune directorul comercial al Cosmote.

Operatorii raporteaza scaderi ale veniturilor

Primul operator de pe piata - Orange - in functie de numarul de clienti a obtinut in primele trei luni din acest an venituri in valoare de 222 milioane de euro, in scadere cu 6% fata de primul trimestru al anului 2010.

Veniturile totale ale Vodafone Romania, numarul doi in telecomul romanesc, au scazut cu 9,3% in anul fiscal 2010-2011, incheiat la 31 martie, la 835,6 milioane euro, din cauza conditiilor economice dificile, insa compania semnaleaza o tendinta de revenire a pietei.

Veniturile Cosmote Romania, al treilea operator, au scazut in primul trimestru cu 6,5%, la 107,3 milioane euro, fata de aceeasi perioada a anului trecut, din cauza conditiilor economice dificile si a ofertelor "foarte agresive" de pe segmentul prepaid, a anuntat grupul elen OTE.

Citeste si

 Cum i-a mers pe timp de criza guvernatorului BNR. Declaratia de avere a lui Mugur Isarescu

 News Corp cedeaza presiunilor publice. Isi retrage oferta de preluare a companiei media BskyB