Potrivit unei analize New York Times, toate marile corporatii folosesc analize statistice sofisticate pentru a sti ce vor clientii.

Pe baza cartii lui Martin Lindstrom - "Brandwashed”, dar si a altor surse, jurnalistii au facut o lista cu tehnicile pe care companiile le folosesc pentru a urmari comportamentele clientilor.

Iata mai jos cateva dintre aceste trucuri:

Magazinele folosesc cardurile de fidelitate pentru a urmari comportamentul clientului in ceea ce priveste produsele pe care le cumpara.

V-ati intrebat vreodata de ce farmaciile sau supermarketurile ofera reduceri substantiale celor care au card de fidelitate? Totul se reduce la informatie. De fiecare data cand cand cumparati ceva, fie ca este sirop de tuse sau hartie de toaleta, livrezi informatii esentiale pentru companie.

Fiecare tranzactie cu cardul ofera informatii legate de obiceiurile de cheltuire.

Companiile importante, precum marile lanturi de retail, se bazeaza pe tranzactiile cu cardul de credit ale clientilor ca sa afle cat mai multe informatii despre obiceiurile acestora, sustine Lindstrom in “Brandwashed”.

Aplicatiile de loialitate sunt de ajutor cleintilor, dar ofera date importante companiilor.

Pentru cei care iubesc Starbucks, noua aplicatie pentru telefonul mobil a fost o minune dumnezeiasca. Nu trebuie decat sa-ti incarci contul si poti sa-ti cumperi cafeaua in fiecare dimineata doar cu o miscare pe ecranul smartphone-ului. Plus ca la 14 bauturi cumparate, primesti una gratis.

Dar aceasta aplicatie, pe langa faptul ca iti usureaza viata, mai are si menirea de a prelua din telefonul tau date pe care le transmite direct catre baza de date cu clienti.

Am incercat sa construim un program de recunoastere, in functie de cine sunt clientii nostri si de ce le place, iar acest lucru nu se poate face decat pe baza a ceea ce clientii achizitioneaza”, a declarat, pentru New York Times, un reprezentant al Starbucks.

Facebook foloseste un software cu care iti urmareste activitatea pe internet.

Facebook a avut de infruntat un intreg scandal anul trecut, cand utilizatorii au descoperit ca butoanele “Like” si “Share” de pe diferite site-uri transmiteau informatii catre serverele retelei de socializare.

Si asta nu este tot. In timp ce esti logat pe Facebook, site-ul pastreaza toate adresele site-urilor pe care le vizitezi, adresa de mail, IP-ul calculatorului pe care il folosesti, sistemul de operare si browserul folosit.

Companiile folosesc asa-numitele “cookies” pentru a afla tot ce faci pe internet.

Google detine o multime de informatii despre utilizatorii sai – de la ce cauta cel mai frecvent pe internet, pana la site-ul de stiri preferat.

Toate aceste informatii sunt obtinute prin intermediul acestor “cookies”, mici programe care ti se instaleaza automat in calculator si transmit date despre obiceiurile tale de navigare. In functie de aceste informatii, companiile IT isi fac planul de marketing.

Codurile de bare de pe cupoanele digitale contin o multime de informatii, inclusiv IP-ul si adresa site-ului pe care ai gasit cuponul.

In epoca iphone-ului si a Androidului, cupoanele digitale trimise direct in inbox sau gasite pe internet sunt foarte populare in randul consumatorilor.

Multe companii combina informatiile de pe aceste cupoane cu altele despre tine din baza lor de date si creeaza “un profil complet si detaliat, care i-ar impresiona si pe cei de la CIA”, spune Lindstrom.

Furnizorii de muzica online iti folosesc contul pentru a gasi informatii personale, pe care le trimit catre terti.

Cand ai citit ultima data regulamentul iTunes? Recent, utilizorii iTunes si-au dat acordul pentru ca Apple sa stie in orice moment unde se afla produsele sale (iPhone, ipad sau MacBook) si au dat putere companiei sa trimita aceasta informatie catre terti.

Iar Apple nu este singul producator care face acest lucru. Furnizorul de muzica gratuita Pandora are o aplicatie pentru telefoanele Android care aduna si trimite informatii personale despre tine, inclusiv gen, zi de nastere sau numar de telefon, catre agentii de publicitate.