Ar fi putut sa prevada crearea iPhone-ului. Ar fi putut sa gandeasca un smartphone care sa se adapteze timpurilor actuale. Poate chiar ar fi fost capabila sa construiasca iPhone. Dar n-a facut-o, iar acum se afla pe marginea prapastiei.

Nokia si-a castigat zeci de milioane de clienti oferind telefoane mobile avansate din punct de vedere tehnologic, cu design atragator vizavi de concurenta. Din pacate pentru producatorul finlandez, n-a fost in stare sa anticipeze urmatoarea transformare uriasa a industiei mobile. Apple si-a convins fanii si nu numai ca ar trebui sa-si achizitioneze computere si telefoane mai mici, pe care sa le poata purta cu ei oriunde, si mai ales care sa incapa chiar si in buzunare.

Multi au caracterizat prabusirea Nokia precum clasica neadaptare la inovatie, la transformarile societatii. De fapt, Nokia a incercat atat de mult sa se mentina in top, sa se protejeze de concurenti, incat a uitat cel mai important factor in succesul sau: sa inoveze. Nokia insasi este vinovata pentru caderea sa, scriu cei de la The Attlantic. In 1998, compania finlandeza vorbea despre “internetul pe care toata lumea il va purta in buzunar”.

In 2007 insa, Steve Jobs, co-fondatorul Apple, a lansat iPhone si le-a oferit consumatorilor facilitati nebanuite pana atunci. Asa a inceput caderea Nokia, desi tocmai isi lansase smartphone-ul N95. Acesta din urma n-a reusit sa-si convinga potentialii clienti ca utilizarea lui era atat de simpla precum parea cea a iPhone-ului. Nici design-ul nu parea sa fie ceea ce astepta toata lumea. Cat despre Symbian, sistemul de operare folosit de Nokia, s-a dovedit a fi extrem de greoi in comparatie cu iOS (Apple) si Android (Samsung).

Apple a profitat din plin de aceasta miscare. Cu formula corecta, compania americana a creat un telefon mobil care nu doar ca spulbera concurenta din punct de vedere al accesorilor, al industriei fashion, ci s-a impus in primul rand consumatorilor tineri, dinamici, energici, in pas cu moda si tehnologia. Pana intr-acolo incat a ajuns sa-i reprezinte. Samsung, producatorul sud-coreean a fost suficient de inteligent pentru a urma trendul: a propulsat Androidul, care a ajuns cel putin la fel de popular precum sistemul de operare al Apple.

In loc sa se adapteze schimbarilor concurentilor, Nokia s-a concentrat sa vanda in continuare pe pietele emergente telefoane banale, cu facilitati de baza. S-a preocupat mai mult de cresterea cotei de piata, decat de inovare, iar clientii fascinati de gadgeturi destepte s-au indragostit tot mai mult de stilul iPhone.

Recent Nokia a lansat Lumia 900, care ruleaza cu sistemul de operare Windows 8, de la Microsoft. Producatorul finlandez a incercat sa-si recapete stralucirea de odinioara mizand pe o combinatie de eleganta, functionalitate si design atractiv. Vanzarile n-au fost insa cele scontate, iar asta s-ar putea sa nu fie de ajuns pentru problemele cu care se confrunta grupul.

In prezent, Nokia planuieste sa desfiinteze pana la 10.000 de locuri de munca si sa inchida noi unitati, parte a unui proces de restructurare prin care producatorul finlandez de telefoane mobile vrea sa opreasca avansul pierderilor si sa inverseze un declin al vanzarilor de smartphone-uri.

Programul de restructurare prevede inchiderea unor unitati din Finlanda, Germania si Canada, precum si plecarea mai multor directori. Numarul posturilor care vor fi desfiintate reprezinta aproape o cincime din total, excluzand o companie mixta detinuta in parteneriat cu Siemens, potrivit Bloomberg.

Noile reduceri de posturi, prin care Nokia vrea diminuarea costurilor cu 1,6 miliarde de euro pana in 2013, se adauga desfiintarii a aproape 14.000 de locuri de munca anul trecut, scrie Wall Street Journal.

Directorul genral al Nokia, Stephen Elop, care a preluat postul in 2010, reorganizeaza grupul dupa ce a pierdut cota de piata in ultimii ani in fata Apple si Samsung.

Totodata, Nokia a informat ca a vandut divizia de telefoane de lux Vertu fondului de investitii EQT pentru o suma nedezvaluita si ca va analiza renuntarea la alte active neesentiale.

Cei de la Business Insider au scris chiar ca Nokia se afla in pragul falimentului, noteaza The Atlantic. Poate ca Nokia va reusi sa supravietuiasca acestei crize, poate ca nu. Cert e ca ringtone-ul sau va ramane celebru pretutindeni in lume.