I se spune "augmented reality" sau mai pe romaneste "realitate virtuala imbunatatita". Pe ecran apar hotelurile din zona, dar iti poate arata la fel de bine muzee sau cafenele. Este numai una dintre tehnologiile in care romanii sunt foarte implicati si care are mare succes in strainatate.

Layar este deja un succes mondial, insa in aceasta industrie caderea poate veni in cateva zile daca nu ai idee cum sa te adaptezi. Insusi seful companiei a venit la Bucuresti sa caute oameni capabili sa duca tehnologia mai departe.

"Facebook, Google si Twitter deja cumpara mici companii din Amsterdam pentru a achizitiona inteligenta. Noi trebuie sa pornim inspre Estul Europei"
, a declarat Raimo Van der Klein, CEO Layar.

Pe acelasi principiu au pornit catre est si alte nume mari cum ar fi BlackBerry ori Sony Ericsson.

"Cautam oricand sa angajam buni profesionisti", a anuntat Erik Hellman, manager software la Sony Ericsson.

Aici apare insa problema. Avem inteligenta nativa, dar nu stim sa ne vindem ideile, asa ca majoritatea specialistilor din domeniu pleaca in strainatate ca sa se realizeze.

"As veni maine in Romania, daca as gasi partenerul potrivit. Din cei 40 de ani de comunism ati pastrat un bine. Faptul ca va descurcati cu resurse putine si puteti rezolva probleme", a spus Eric Reiss, CEO FatDUX.

Exista insa si povesti de succes in IT cu romani in Romania. Prima noastra tableta, spre exemplu, foloseste softuri romanesti.

Cei mai multi bani se fac insa cu discretie in aceasta industrie. Multi dintre specialistii nostri produc softuri care la randul sunt integrate in produse care abia acum se pregatesc de lansare. La nivelul Europei lipsesc 300.000 de IT-sti, iar noi am "produs" anul acesta 100.000 de picati la Bac si vreo 200.000 de absolventi fara orizont.