"Dupa 25 de ani, romanii au invatat sa fie turisti europeni si turisti civilizati. E adevarat ca in 1990, daca 45 de ani nu au plecat din tara si aveau un salariu de 70-80 de dolari pe luna, normal ca se duceau la micul dejun si-si mai luau sandvisuri acasa, dar asta nu neaparat din cauza mitocaniei, ci dintr-o necesitate. Astazi nu mai exista asa ceva, romanii au invatat sa nu mai ia mancare de la micul dejun si au invatat sa se comporte civilizat", a spus Burcea.

El povesteste ca in anii '90, turistii romani plecau de la micul dejun cu "un sendvis, doua, trei, sase", iar hotelierii din Europa le reprosau agentiilor care ii trimiteau in vacante ca romanii ii lasa pe ceilalti turisti nemancati. 

"Romanii erau galagiosi in vacante, iar in 1990 si 1991 veneau din Turcia cu marfa (blugi, aur, bumbac etc.) pe care le vindeau. Noi nu puneam niciodata mai mult de 30, maxim 35 de persoane in autocar de 48 de locuri, ca sa ramana loc pentru marfa. Acum nu se mai poate imagina. Erau autocare care de la jumatate puneau o plasa, pentru ca erau burdusite de marfa si nu voiau sa cada peste turisti cand punea frana", a spus proprietarul agentiei. 

Acum insa, a adaugat el, romanii au devenit turisti europeni, sunt bine imbracati, nu mai vorbesc tare si nu mai cara marfa din vacante cu autocarul. 

Potrivit lui Burcea, multi dintre turistii romani mai au inca probleme legate de increderea in ofertele agentiilor. 

"Se mai intampla ca hotelurile sa fie overbooking, sa se umple, si atunci avem o regula sa le oferim un hotel cel putin la fel, daca nu mai bun. Si in 80% din cazuri, chiar daca le oferim un hotel mai bun in acelasi pret, se tin de usa hotelului de trei stele si nu vor la patru stele. Au impresia ca ii pacalim, iar neincrederea asta este specific romaneasca", a explicat el. 

O alta situatie des intalnita, spune seful agentiei, este cea in care turistii dau 300 de euro pentru o saptamana in Antalya, de exemplu, cu avion, cazare si masa incluse, si fac scandal la agentie ca nu le-a placut. "Si ne reproseaza ca au dat bani pe hotel, dar ca nu le place", a mai spus Burcea. 

Paralela 45, una dintre cele mai mari agentii de turism din Romania, a incheiat anul trecut cu afaceri de 40 de milioane de euro. Pentru anul in curs, agentia si-a propus sa atinga un volum al afacerilor de peste 45 de milioane de euro.