• 1 EUR Euro RON
  • 1 USD USD RON
  • 1 GBP GBP RON
  • 1 CHF CHF RON
Capacitatea NASA de a aproviziona ISS, pusa sub semnul intrebarii, dupa explozia rachetei Antares

Capacitatea NASA de a aproviziona ISS, pusa sub semnul intrebarii, dupa explozia rachetei Antares

Explozia de marti a unei rachete Antares apartinand Orbital Science ridica intrebari legat de capacitatea NASA de a transporta provizii si echipamente catre Statia Spatiala Internationala (ISS) si referitor la dependenta Agentiei nord-americane fata de companii private si de Rusia, potrivit AFP, scrie Mediafax.

De la retragerea din uz, in iulie 2011, a navetelor spatiale americane, NASA a apelat la doua companii private, SpaceX si Orbital Science, pentru a transporta provizii si echipamente pe Statia Spatiala Internationala (ISS). De asemenea, Agentia spatiala nord-americana este obligata sa apeleze la ajutorul Rusiei pentru a trimite pe ISS si a aduce inapoi pe Terra astronautii sai, platind 70 de milioane de dolari pentru fiecare membru al echipajului transportat cu rachetele rusesti Soyuz.
 
Astfel, chiar daca accidentul de marti a fost primul de cand NASA depinde de sectorul privat pentru aprovizionarea ISS, numeroase voci au denuntat vulnerabilitatea Agentiei nord-americane, obligata sa externalizeze aceste misiuni importante, mai ales ca astronautii se vor afla curand la bordul acestor vehicule spatiale private.
 
Confruntat cu constrangeri bugetare importante, Barcak Obama a inceput din primul sau mandat sa puna in aplicare aceasta noua abordare, initiata de predecesorul sau, George W. Bush.
 
NASA a incheiat in 2011 doua contracte de aprovizionare a ISS cu compania Orbital Sciences, in valoare de 1,9 miliarde de dolari, si cu SpaceX, in valoare de 1,6 miliarde de dolari. In total, cele doua companii au efectuat deja opt zboruri, dintre care sase au fost misiuni de aprovizionare.
 
Agentia spatiala nord-americana a selectionat, in septembrie, companiile SpaceX si Boeing pentru a construi primele doua vehicule spatiale private de transport de persoane catre avanpostul orbital, contractul ridicandu-se la 6,8 miliarde de dolari.
 
Primele zboruri ale acestor vehicule sunt prevazute sa aiba loc inainte de 2017, iar pana atunci Statele Unite depind de rachetele rusesti Soyuz, o situatie departe de a fi ideala in contextul international prezent, mai ales avand in vedere criza ucraineana care a afectat relatiile dintre cele doua mari puteri in ultimele luni.
 
Accidentul de marti face ca NASA sa efectueze o ancheta privind lansatorul Antares si mai ales utilizarea unui motor rusesc pentru primele doua etaje ale rachetei, propulsorul folosind o tehnologie veche de cincizeci de ani, utilizata in cadrul programului rusesc de explorare a Lunii.
 
Actiunile Orbital Sciences au inregistrat o scadere de 16% miercuri pe bursa de pe Wall Street, in timp ce actiunile GenCorp, care detine compania care a produs motorul rachetei care stat, aparent, la baza accdentului de marti, au scazut cu 6% pe bursa.

31 octombrie 2014 10:58
Modifică setările cookies