• 1 EUR Euro RON
  • 1 USD USD RON
  • 1 GBP GBP RON
  • 1 CHF CHF RON
Revista Science: Plasarea robotului Philae pe o cometa, principala reusita stiintifica din 2014

Sonda europeana Rosetta si plasarea robotului Philae pe cometa Ciuriumov constituie cea mai importanta reusita stiintifica a anului 2014, potrivit revistei Science, gratie potentialului privind descoperiri majore referitoare la originile Sistemului Solar si ale vietii pe Terra, transmite AFP, preluata de Mediafax.

Instrumentele de la bordul sondei spatiale Rosetta au detectat deja prezenta apei, a metanului si a hidrogenului in coada cometei Ciuriumov-Gherasimenko, pe care o acompaniaza din luna august, au subliniat editorii prestigioasei reviste Science.

Primele rezultate ale primelor analize ale moleculelor de apa de pe Ciuriumov au aratat, contrar a ceea ce se credea anterior, ca acest tip de cometa, provenind din centura Kuiper, situata dincolo de orbita lui Neptun, nu este la originea apei terestre, care a fost adusa pe Pamant mai degraba de meteoriti.

Continuand sa observe coada formata din gaze si praf a cometei, cercetatorii vor putea, probabil, sa descopere cum se comporta aceste corpuri pe masura ce se apropie de Soare, iar intorcandu-se in timp, vor putea sa rezolve misterul formarii diferitelor tipuri de comete, in urma cu 4,65 de miliarde de ani, potrivit Science.

Chiar daca bateriile robotului Philae nu se vor incarca in momentul in care cometa se va apropia de Soare, misiunea nu va fi afectata atat de mult, pentru ca, potrivit Agentiei Spatiale Europene (ESA), 80% dintre rezultatele stiintifice provin de la sonda Rosetta, a mai subliniat Science.

Pe langa Rosetta, revista Science a mai ales noua alte reusite stiintifice din 2014, incluzandu-le in lista fara sa le acorde o importanta ierarhica. Acestea sunt:

- Secventierea genomului a 48 de specii de pasari care a aratat ca, in marea lor majoritate, inaripatele moderne au aparut in cele cateva milioane de ani de dupa disparitia dinozaurilor, cu care sunt inrudite, in urma cu 66 de milioane de ani, contrazicand ipotezele anterioare.

- Cercetatorii au demonstrat ca sangele soarecilor tineri rejuveneaza muschii si creierul soarecilor batrani, ceea ce a dus la teste clinice in cadrul carora bolnavi de Alzheimer au primit plasma de la donatori tineri.

- Inspirandu-se din organizarea si viata termitelor, savantii au construit mici roboti interactivi capabili sa coopereze fara interventie umana pentru construirea unor structuri simple.

- Crearea de cipuri neuromorfice care imita arhitectura cerebrala pentru a trata informatia intr-o maniera similara celei utilizate de creierul uman.

- Cultivarea in laborator a unor celule similare celor beta care produc insulina, in pancreas, deschizand calea catre noi modalitati de combatare a diabetului.

- Arheologii au descoperit ca imaginile unor animale pictate intr-o pestera din Indonezia, a caror vechime se credea a fi de circa 10.000 de ani, au de fapt o vechime cuprinsa intre 30.000 si 40.000 de ani, ca si arta rupestra din Europa.

- Manipularea activitatii neuronilor folosind raze de lumina a permis modificarea memoriei in cazul soarecilor, stergand amintirile existente si inlocuindu-le cu unele false.

- Considerati altadata drept simple instrumente utile in educatia studentilor, satelitii miniaturali (CubeSat) au inceput sa execute sarcini stiintifice relevante, potrivit cercetatorilor.

- Crearea in laborator a bacteriilor sintetice E.Coli, prin manipularea ADN-ului acestora, lucru ce ar putea permite crearea de proteine artificiale pe masura.

20 decembrie 2014 06:34