Inesteticele PET-uri se transforma cu ajutorul unor masini in tricouri sau bluze "prietenoase" cu mediul sau eco-friendly, in limbaj de specialitate. Spre exemplu, firma Greenfiber din Buzau exporta anual 45.000 de tone de fibre poliesterice superioare obtinute din fulgi de PET regenerat, in valoare de 55 de milioane de euro. Iar potentialul este inca putin exploatat.

Potrivit unui studiu realizat la nivelul Uniunii Europene, la nivelul lui 2008, Romania si Bulgaria se afla pe ultimele locuri intre statele UE in ceea ce priveste reciclarea deseurilor. Asa ca, doar 1% din materialele aruncate sunt si reciclate.

Cristinel Dobrota, managerul general al companiei, spune ca Greenfiber este a doua fabrica din Europa dupa tipul de productie si prima din Romania, iar fibrele sunt folosite in procesul de productie de cei de la Marks&Spencer, in amestec cu bumbac. In plus, compania este in discutii si cu o casa de moda foarte cunoscuta din Franta.

Astfel, 94% din productie este exportata pe piete precum Germania, Franta, Italia, Slovenia, Belgia, Cehia, Polonia, Spania, UK si Bulgaria.

A doua viata a PET-urilor - tricouri sau geci

Materia prima provine in proportie de 45% din Romania si prin propriile companii din Serbia, Macedonia, Ucraina, Germania si Grecia (25%), iar restul  din comunitatea europeana."O geaca se fabrica din 25 – 30 sticle, un tricou din 15 sticle. La campionatul mondial de fotbal din Africa de Sud, 7 echipe nationale au imbracat echipament fabricat numai din fibra poliesterica reciclata in semn de sustinere a utilizarii produselor reciclate in detrimentul materiilor prime naturale (bumbac)", explica Dobrota..

De altfel, si in Romania, echipamentul echipei bucurestene de fotbal Steaua (pentru sezonul 2011-2012) este fabricat din fibre reciclate. Tricourile Nike ale echipamentului sunt fabricat din 13 sticle de plastic reciclate.

Dobrota spun ca nu doar segmentul de fashion este impulsionat de revolutia verde. "Foarte  multe alte produse sunt fabricate din fibre reciclate, cu ar fi: servetele umede si lavete, mochetele si izolatiile fonice din automobile, mobila", arata acesta. Pana acum, reprezentantii companiei spun ca au investit 35 de milioane de euro in capacitatea de productie, iar, in 2012, au in lucru proiecte de opt milioane de euro pentru modernizarea liniilor existente si cresterea capacitatilor.

In ceea ce priveste datele financiare ale companiei, aceasta a avut o cifra de afaceri de 247 de milioane de lei, iar Dobrota se asteapta la o crestere de pana la 300 de milioane de lei pentru anul in curs.

Colectii eco

Retailerul suedez H&M a lansat in aceasta toamna o noua colectie de haine eco, tricourile si bluzele fiind produse din materiale precum bumbac, in, poliester reciclat sau Tencel.

Pana acum in Romania, H&M a deschis pri­mele sase magazine in martie - aprilie, iar urmatoarele in toamna. Dupa deschiderile din septembrie si noiembrie, numarul unitatilor va ajunge la 11.

Exista si cazuri in care retailerii incurajeaza refolosirea produselor cumparate deja. Spre exemplu, compania Patagonia care comercializeaza echipamente pentru drumetii promoveaza conceptul de "cumpara mai putin, achizitioneaza ceva folosit" impreuna cu site-ul de licitatii eBay. Produsele vandute prin intermediul celor doua platforme sunt fie noi, fie refolosite.

Chiar daca producatorul spune ca sistemul vizeaza reducerea poluarii si ii incurajeaza pe oameni sa recicleze analistii considera ca ambele companii vor beneficia de pe urma publicitatii acestui program si vor atrage si clienti noi, din randul celor care vor sa protejeze mediul inconjurator.

Din 1985, cei de la Patagonia doneaza 15 din vanzarile neimpozitate unor fundatii care se ocupa de protectia mediului. Pentru eBay, parteneriatul este inca un pas pentru compania care promoveaza si ea reciclarea si protejarea mediului. Clientii eBay pot chiar sa-si vanda produsele vechi sau sa le recicleze printr-un program eBay.

Citeste si:

De la celularul de peste 1 kg, la smartphone-urile de astazi. Evolutia telefoanelor mobile din 1973 si pana in prezent GALERIE FOTO

Masini nevazute pe sosele. 8 prototipuri pe care producatorii auto le-au pastrat doar pentru ei GALERIE FOTO