"Investigatia a fost finalizata in prima parte a anului, iar dosarele au fost transmise companiilor vizate. Vom avea primele audieri la sfarsitul lunii octombrie, astfel ca ne asteptam sa inchidem acest caz pana la sfarsitul anului. (...) Consiliul Concurentei propune amenzi pentru companiile implicate, dar dat fiind ca sunt intelegeri pe verticala, deci incalcari ale legii cu gravitate medie, sanctiunile sunt cuprinse, potrivit legii, intre 2 si 4% din cifra de afaceri, procente care pot fi influentate de mai multi factori, cum ar fi durata intelegerilor", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. 

Investigatiile sunt instrumentate de inspectorii de concurenta, care la final intocmesc un raport in care sunt facute propuneri. Raportul este trimis partilor implicate, care au timp 30 de zile pentru observatii. In faza urmatoare sunt programate audierile companiilor de catre plenul Consiliului Concurentei, dupa care va fi luata decizia finala.

Consiliul a inceput ancheta privind piata de retail in anul 2009.

Chiritoiu a declarat ca se asteapta ca sanctiunile sa fie contestate in instanta, daca decizia finala va fi amendarea companiilor implicate.  Amenzile in acest caz ar putea ajunge la cateva zeci de milioane de euro, in conditiile in care doar grupurile de retail au afaceri care depasesc doua miliarde de euro. 

"Doar Metro are afaceri de circa 1 miliard de euro, deci amenzile aplicate vor fi mari. Nu vor depasi pe cele aplicate benzinarilor, dar vor fi mari", a explicat Chiritoiu. 

Selgros a inregistrat anul trecut afaceri de 699,3 milioane de euro, in timp ce Mega Image a raportat vanzari de 530 milioane de euro. Lantul francez de supermarketuri Interex, cu afaceri de putin sub 40 de milioane de euro in 2011, a iesit din Romania la finalul anului 2012 dupa ce a inchis toate cele zece magazine pe care le mai detinea. 

In ceea ce priveste retailerul Real Hypermarket Romania (preluat de grupul francez Auchan) nu se stie inca in ce conditii si la ce cifra de afaceri va fi aplicata o posibila amenda. 

Consiliul Concurentei a sanctionat in 2011 companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Romania Petroleum Products si Lukoil Romania cu amenzi care cumuleaza peste 200 milioane de euro, reprezentand aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate in anul 2010.