Dupa jucarii si carti, eMAG, cel mai mare magazin online din Romania, vinde acum albume de muzica prin intermediul platformei Marketplace, in parteneriat cu Nova Music.

“Intrarea eMAG pe aceasta piata are loc in conditiile in care retailul traditional restrange drastic spatiile destinate muzicii, in cautarea unui profit mai mare pe metrul patrat”, explica aceasta miscare Radu Apostolescu, vicepresedinte si director de dezvoltare al eMAG

In plus, vizitatorii eMAG pot asculta online extrase din cele mai multe titluri prezente. “Oferim peste 7.000 de colectii de viniluri si CD-uri, super concerte pe DVD si Blu-ray”, spune Ovidiu Stroescu, CEO&Presedinte Nova Music.

Primul retailer extern integrat, la inceputul lunii aprilie, in Marketplace este Doron Land, compania care opereaza categoria Jucarii, urmata de categoria Carti, operata de libraria Libris. Retailerul vinde si obiecte de bricolaj.

De altfel, reprezentantii eMAG au afirmat in nenumarate randuri faptul ca vor sa extinda conceptul Marketplace si eMAG sa devina un "Amazon romanesc". Recent, chiar Apostolescu spunea ca eMAG va incepe sa vanda haine si isi va extinde activatea in Bulgaria.

In ceea ce priveste rezultatele financiare, anul trecut, retailerul a realizat un profit net de 2,2 milioane de euro fata de un castig net de 36.000 de euro in 2009, arata datele companiei Dante International, care opereaza magazinul, potrivit informatiilor raportate Ministerului de Finante. Afacerile eMAG au totalizat 95,4 milioane de euro. Compania operează magazinul www.emag.ro precum si sapte showroom-uri in Bucuresti, Iasi, Ploiesti, Cluj, Timisoara, Constanta si Craiova.

Ce inseamna platforma Marketplace? Practic, orice retailer isi poate promova si vinde produsele catre clientii eMAG, ei fiind acceptati in "mallul online" dupa un audit al calitatii produselor si al consistentei ofertei acestora. Totusi, promotiile si problemele de logistica, ca de exemplu distributia produselor, depind de fiecare comerciant in parte.

De altfel, eMAG nu este singurul magazin care isi diversifica oferta. Spre exemplu, retailerul traditional Miniprix vinde pe site pe langa haine si incaltaminte si produse pentru bucatarie. In acelasi timp, in oferta ClickShop, magazinul operatorului de telecomunicatii Romtelecom, se regasesc pe langa sisteme IT, produse de bucatarie si electronice.

Ce spun analistii

"O asemenea miscare are sens daca ne gandim la un retailer care are o prezenta buna pe un anumit segment", spune Bogdan Belciu, partener in cadrul PricewaterhouseCoopers (Pwc). Belciu spune ca eMAG are un avantaj fata de cei traditionali pentru ca acestia din urma sunt "limitati", in sensul ca au stoc pe care trebuie sa il vanda.

In schimb, magazinele online pot vinde produse suplimentar fata de profilul de baza. In plus, o asemenea miscare este mai simpla in cazul operatorilor care vand bunuri precum electronice si nu produse de larg consum.

In cazul ClickShop, Belciu considera ca ideea de baza este sa vanda pe langa aceste produse si servicii cu valoarea adaugata, de tipul video on demand.

Mall online sau business-uri separate

Marius Ghenea spune ca, in vremuri de criza, piata de comert online romaneasca a crescut cu un procent de circa 15% pe an, in conditiile in care comertul traditional s-a contractat de la un an la altul. "Este chiar o miscare obligatorie pentru comerciantii offline sa incerce sa gaseasca solutii de a realiza si vanzari online, deoarece este o piata cu o dinamica diferita, care le poate oferi acestora posibilitati de crestere chiar intr-o piata in care consumul general stagneaza sau se contracta. Intrarea in domeniul vanzarilor online a unui comerciant traditional se poate face fie direct (propriul magazin online) fie prin aderarea la o astfel de platforma marketplace, fie printr-o combinatie intre cele doua metode", spune el.

Afaceri cu bani putini. Ce poti face cu 10.000 de euro VIDEO

Ghenea spune ca modelul marketplace nu este inca bine dezvoltat pe pietele emergente, iar Romania nu este o exceptie. El spune ca strategia pentru magazinele actuale pe care le detine (ca de exemplu PcFun sau Fashionup) este aceea de a le pastra identitatea, brandul, astfel ca ele vor continua, deocamdata, sa opereze separat pe partea de relatie cu consumatorii. Si asta chiar daca in ceea ce priveste partea de operatiuni ele functioneaza in general integrate.

"Am demarat si in grupul nostru un program de tip marketplace, adica o platforma de gazduire pentru comercializarea de produse diverse sub aceeasi umbrela, aceasta platforma se numeste GarageMall.ro si a fost lansata in urma cu doua saptamani, iar ca prim pilot pentru GarageMall.ro am inceput cu vanzarea online de piese si accesorii auto, in particular anvelope si jante. Cererea a fost din primele zile foarte buna pentru aceste produse, mai ales ca suntem in plin sezon de vanzare a anvelopelor de iarna, asa ca pe acest segment, am inceput probabil la momentul potrivit. In viitor, gama de produse se va largi, in functie de parteneriatele pe care le vom stabili si cu alti comercianti", adauga Ghenea.

Ghenea spune ca exista mult potential pentru astfel de modele tip marketplace, insa in acelasi timp, exista si dificultati in a lansa asemenea platforme online, cea mai mare problema fiind legata de logistica relatiei cu furnizorii, care nu au inca, in marea lor majoritate, sisteme de tip supply-chain potrivite cu vanzarile online.

Valoarea pietei online, in 2010, era de circa 250 de milioane de euro, in timp ce anul acesta ar putea ajunge la 300 milioane. Ghenea spune ca este analizata doar piata de produse tipice online vandute online, nu sunt luate in considerare tranzactii de tip travel sau banking, sau alte tipuri de tranzactii care apar in analizele facute de Romcard, ePayment sau Visa/Mastercard cu privire la platile online.

Citeste si:

Reteaua anti-Facebook, care nu iti vinde datele personale. Tu ai renunta la contul tau pentru un alt site de socializare?