Sa facem un exercitiu de imaginatie. Suntem in biroul lui Andrew Mason, CEO-ul Groupon, iar el nu isi gaseste locul. In ultimii doi ani, compania sa a facut deliciul presei internationale si, deodata, nu mai prezinta niciun fel de interes.

Totul merge din ce in ce mai rau, primii angajati cer salarii cu sase zerouri pentru 5 pana la 9 ore lucrate pe zi. Unul dintre ei chiar a dat firma in judecata. Ce situatie, daca o comparam cu cea de acum cateva luni, cand Groupon voia sa se listeze la bursa. Atunci, site-ul de cupoane de reduceri era unul dintre dintre cele mai de viitor start-up-uri, curtat intens de Google, care ii oferea 6 miliarde de dolari. In plus, posibilul IPO era evaluat la 25 de miliarde de dolari.

Asa ca, toti analistii se intreaba ce s-a intamplat, unde au pus cei de la Groupon punct unui business cu potential. In 2006, Mason termina facultatea si lucra in acelasi timp la o baza de date ce apartinea unei companii fondate de antreprenorii Eric Lefkofsky si Brad Keywell. Cei doi erau deja cunoscuti drept oameni de succes in online, iar Mason doar un colaborator.

Cu ajutorul celor doi, Mason a pus bazele companiei The Point, in 2007, o platforma sociala care reunea persoane care voiau sa isi rezolve anumite probleme. Insa lucrurile nu au mers chiar atat de bine, reteaua avand un succes modest doar in Chicago.

Atunci, Lefkofsky a venit cu o idee pentru revitalizarea afacerii: sa stranga circa 20 de utilizatori care doreau un anumit produs si sa il cumpere impreuna pentru a beneficia de discount. Momentul a fost prielnic. Exact in respectiva perioada, in septembrie 2008, America a intrat intr-una dintre cele mai negre perioade ale sale, care a culminat cu falimentul bancii Lehman Brothers. Asa ca, intr-un moment in care somajul era in crestere, cand tot mai multe persoane cautau solutii pentru a face economie, s-a nascut site-ul de reduceri Groupon din defunctul The Point.

In ianuarie 2009, compania avea cativai angajati, asa ca petrecerea de Craciun a fost organizata in apartamentul lui Ken Pelletier, unul dintre executivii firmei. Un an mai tarziu, Groupon avea 300 de salariati, iar acum numarul lor a depasit 10.000.

Ultimii doi ani au insemnat un adevarat boom pentru companie. Investitorii, in frunte cu Facebook, au devenit brusc interesati de companie. Practic, Groupon a crescut de la o mica entitate in care directorul de relatii cu clientii, Joe Harrow, trimitea email-uri, timp de trei ore, celor care cumparau cupoane, la o corporatie mare cu un software automat.

In acelasi timp, presa a devenit interesata de acest fenomen. Manson aparea pe coperta revistei Forbes, iar Groupon era numita compania cu cea mai rapida ascensiune. Au urmat deshideri de birouri in diverse orase din America, iar acum compania este prezenta in 45 de tari.

In toata aceasta perioada, Andrew Mason a fost "sufletul" companiei, iar Eric Lefkofsky, mintea sclipitoare. Asa ca, in timp ce Mason s-a concentrat pe dezvoltarea produsului, Lefkofsky s-a ocupat de partea financiara. Insa, in culise, el este cel care l-a impins pe Mason in fata, l-a "obligat" sa ia decizii, sa faca rost de bani pentru achizitia de servere. Totusi, tot el este cel care s-a retras in umbra si nu mai participa la intalnirile Groupon, lasandu-l pe Mason sa rezolve problemele. In prezent, Lefkofsky a ramas cel mai mare actionar al companiei (detine 31% din actiuni), iar Andrew Mason are de trei ori mai putin.

In tot acest timp, cei de la Bloomberg scriu ca Groupon au anuntat venituri de aproximativ doua ori mai mici decat cele reale. Ulterior, compania a declarat, pe 2010, venituri de 312 milioane de dolari fata de cele anuntate prima data de 713 milioane de dolari.

Tot in septembrie, cand au fost anuntate problemele, directorul operational Margo Georgiadis si-a dat demisia, dupa cinci luni de activitate, pentru a se intoarce la Google.

Principiul pe care functioneaza aceste cupoane este simplu. Intri pe un site de reduceri si cumperi un voucher, insa, el este activat doar daca un anumit numar de persoana cumpara aceeasi oferta. Iar reducerile sunt si ele foarte mari, incep de la 70% si ajung la 90% din valoarea unui produs. Pe aceste portaluri poti gasi orice de la haine, parfumuri, vacante sau chiar servicii pentru masina ta.

In teorie, toata lumea castiga din businessul cu vouchere de reduceri. Companiile pentru ca isi vand produsele, isi fac reclama, intermediarii incaseaza si ei bani, iar clientii fac economii. Insa, in practica, exista si reversul medaliei. Din decembrie si pana in octombrie, doar in SUA, autoritatile au identificat 8 oferte inselatoare ale Groupon si au cerut revizuirea a inca 24.

Cei de la Daily Mail dau si cateva exemple. Un client a cumparat un tratament la un SPA de lux cu doar 48 de dolari in loc 209 de dolari. Rezultatul: SPA-ul de lux era de fapt o camera intr-un centru de relaxare. Intr-un alt caz, un restaurant oferea o reducere substantiala pentru mese de pranz, insa localul era situat intr-o zona rau famata. Daca o oferta este suprasubscrisa, atunci s-ar putea ca firma sa fie luata prin surprindere si sa nu poate oferi serviciile achizitionate intr-un interval scurt de timp.

In plus, multe dintre oferte sunt limitate in timp, asa ca poti sa folosesti cupoanele doar cateva saptamani, deci ai putea uneori sa-ti pierzi banii, in loc sa faci reduceri.

Citeste si

Tara in care averea medie depaseste jumatate de milion de dolari. Unde traiesc cei mai multi milionari