"Estimam o evolutie negativa a universului de magazine din Romania, o reducere a acestuia ca urmare a faptului ca numarul magazinelor noi va fi mult mai mic decat al celor care se vor inchide", a declarat Simona Stoica, statistician al firmei de retail tracking Vektor Marktforschung, potrivit Mediafax.

Tendinta ultimilor ani in randul retailerilor mari a fost extinderea pe segmentele de magazine de proximitate si supermarketuri, trend care va continua si va afecta in principal magazinele alimentare mici ale antreprenorilor locali.

Vektor Marktforschung a efectuat anul trecut primul recensamant complet al tuturor punctelor de vanzare de bunuri larg consum alimentare si nelimentare din Romania, pana in cele mai indepartate sate din tara.

Potrivit studiului, comertul traditional este reprezentat de 86.222 de magazine, urmat de HoReCa - 34.526 unitati si retailul modern - 1.353 magazine. Suprafata totala a spatiilor de retail era de 6.857.514 metri patrati, din care 44,5% retailul traditional, 30,5% HoReCa si 25% comertul modern.

Totusi, cu doar 1,1% din totalul magazinelor de pe piata si 25% din suprafata de vanzare, cele 12 retele mari de retail cumulau la finele anului trecut jumatate din cifra totala de afaceri a pietei de retail (comert modern si comert traditional).

Comertul modern din Romania isi are inceputurile la miljlocul anilor '90, odata cu intrarea pe piata a grupului german Metro, care a deschis in 1996 un magazin cash&carry in Otopeni. Apoi, in 1999 Billa deschide primul supermarket de pe piata locala in cartierul bucurestean Titan, a urmat Profi in 2000 la Timisoara, iar anul urmator si-a facut intrarea pe piata locala Carrefour, in cartierul Militari din Capitala, Selgros Cash&Carry la Brasov si XXL MegaDiscount in Bucuresti. Urmeaza in 2003 primul hipermarket Cora, in Pantelimon, iar doi ani mai tarziu, in 2005, deschid primele magazine Penny Market, Plus si Kaufland. In 2006 intra pe piata locala hipermarketurile Real (Timisoara) si Auchan (Titan - Bucuresti). Anul trecut, Auchan a preluat 20 de magazine real, iar acesta din urma a mai ramas cu patru unitati in Romania.

In 2010, isi face intrarea pe piata locala retailerul de discount Lidl, care preia cele peste 100 de magazine ale retelei Plus. In 2009, criza economica mondiala isi face simtita prezenta in Romania si, pe fondul scaderii consumului, majoritatea retailerilor opteaza, in lupta pentru mentinerea sau cresterea vanzarilor, pentru extindere, fie prin deschiderea de magazine cu suprafata mai mica, fie prin intrarea pe alte segmente de piata.

Cel mai elocvent exemplu in acest sens este Carrefour, care a dezvoltat, pe langa hipermarketuri, o retea de supermarketuri - Market, una de magazine de proximitate - Express, un lant de magazine pentru orasele mici - Contact, dar si un magazin online. Anul acesta retailerul a lansat si un concept hibrid de magazine, situat intre discounter si cash&carry, Supeco, care a ajuns la doua magazine si urmeaza sa mai deschida inca doua.

Cei mai agresivi retaileri in ceea ce priveste extinderea au fost insa Mega Image (104 deschideri in 2013) si Profi (63 de magazine noi in 2013). Si daca Mega Image s-a concentrat pe deschideri in special in Bucuresti si judetul Ilfov, Profi a mers in orasele din provincie.

De altfel, 2013 a fost anul cu cele mai multe deschideri, peste 270, din care peste 90% supermarketuri, magazine de proximitate si unitati de discount.

Vektor Marktforschung este o companie de retail tracking si servicii de valoare adaugata in domeniu, activa in Romania si Republica Moldova. Compania este condusa de Marius Caluian, fost director general al MEMRB Romania si Republica Moldova si Client Service Director al Nielsen Romania.