Jucatorii de pe piata de retail din Romania isi fac din ce in ce mai mult simtita prezenta, atat printr-un numar mai mare de magazine, cat si prin actiuni de promovare intensa in media.

In 2012, aceste actiuni s-au reflectat intr-o crestere a comertului modern cu un punct procentual fata de anul anterior, atragand 49% din valoarea totala a pietei de FMCG pentru consumul acasa.

In ultimul trimestru al anului 2012, raportul dintre comertul modern si cel traditional a ajuns la 50/50 in valoare. In acest context, formatul de tip discount acopera 9% din cheltuielile gospodariilor din Romania pentru bunuri de larg consum.

In comparatie cu anul precedent, se remarca o crestere de 11% in valoare absoluta. Analiza ia in considerare evolutia Penny Market, XXL Mega Discount si Lidl, fara Profi care s-a repozitionat in supermarket incepand cu februarie 2012.

Alimentele, cele mai cautate produse in magazinele de tip discount

Atunci cand merg la cumparaturi in magazinele de tip discount, categoriile preferate sunt din zona de mancare si bauturi (sucuri, cafea, bere, apa). Segmentul care inregistreaza cea mai mare crestere in valoare este cel al produselor alimentare, marcand un plus de 19% fata de 2011. Pentru bauturi, gospodariile au cheltuit cu 10% mai mult in magazinele de tip discount pentru aceeasi perioada analizata.

Odata cu expansiunea formatelor comertului modern, marcile proprii au crescut puternic, ajungand in 2012 la o cota de piata de 12% in valoare pentru bunuri de larg consum la nivelul intregii tari si a tuturor formatelor de retail. 9 din 10 gospodarii au achizitionat cel putin un produs marca proprie din magazinele analizate, in decursul anului 2012.

Imaginea retailului din Romania continua sa se modifice si prin prisma modului in care consumatorii isi reajusteaza asteptarile fata de formatul in care isi fac cumparaturile.

Printre elementele pe care le-am identificat in studiile GfK ca avand potential de diferentiere in termeni de satisfactie fata de tipurile de formate de retail se numara proximitatea, nivelul preturilor, atmosfera din magazin, programele de loializare, oferta din revistele promotionale precum si produsele marca proprie si varietatea de produse romanesti. Castigatorii vor fi cei care reusesc sa intampine atat nevoile rationale, cat si pe cele emotionale, in timp ce continua sa investeasca in intelegerea acestor asteptari”, spune Gabriela Luca, Retail Specialist, Consumer Goods & Retail Division.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic in 2012 a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.