"Am finalizat recent o investigatie de mare amploare in acest domeniu ale carei rezultate le vom anunta pana la sfarsitul acestei luni. Avem, insa, avem indicii privind o posibila fixare a preturilor intre alti retaileri si furnizorii lor. Intelegerile privind fixarea preturilor reprezinta o serioasa abatere de la principiul liberei concurente pe piata, avand ca efect prejudicierea consumatorilor" a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, potirvit Mediafax.

In cadrul investigatiei declansate, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei. Inspectiile inopinate reprezinta o etapa preliminara in cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurential.

Efectuarea acestor inspectii nu reprezinta o antepronuntare a Consiliului Concurentei in ceea ce priveste rezultatul final al investigatiei declansate, precizeaza Consiliul Concurentei.

La inceputul lunii octombrie, Consiliul Concurentei anunta ca a finalizat investigatiile de pe piata de retail incepute in 2009, iar inspectorii recomanda sanctionarea companiilor investigate, amenzile potrivit legii ajungand la 2-4% din cifra de afaceri. Astfel, un numar de 26 de companii risca sa fie amendate.

Prima investigatie vizeaza societatile membre ale grupului Metro - Metro Cash & Carry Romania, real, -Hypermarket Romania (preluat de grupul francez Auchan), MGB Metro Buying Group - si furnizorii acestora. Cea de-a doua investigatie are in vedere societatile grupului Rewe (Selgros Cash & Carry SRL si Billa Romania), in timp ce a treia si a patra privesc societatile Mega Image, CDE Interex si furnizorii acestora.

Investigatiile sunt instrumentate de inspectorii de concurenta, care la final intocmesc un raport in care sunt facute propuneri. Raportul este trimis partilor implicate, care au timp 30 de zile pentru observatii. In faza urmatoare sunt programate audierile companiilor de catre plenul Consiliului Concurentie, dupa care va fi luata decizia finala.

Presedintele Consiliul Concurentei, Bogdan Chiritoiu, arata ca retailerii au semnat contracte cu furnizorii prin care acestia din urma se obligau ca, pe perioada unor promotii, de genul "primesti de 10 ori diferenta daca gasesti produsul in alta parte mai ieftin", sa nu vanda produsul nimanui mai ieftin.

Amenzile in acest caz ar putea ajunge la cateva zeci de milioane de euro, in conditiile in care doar grupurile de retail au afaceri care depasesc doua miliarde de euro.