Grapini spune ca pe piata de imbracaminte, consumul intern este in jur de 13-15%, iar diferenta provine din import.

"Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piata. Eu am fost si in mall si am vazut ca scria pe o eticheta comerciala foarte frumoasa «100% lana» si cind, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producator din interior, era acrilic 100%. Producatorul nu are nicio vina in cazul asta. Din contra, s-ar putea ca in magazine foarte luxoase sa gasesti contrafaceri, pentru ca-ti fura ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firma contrafacute", a spus Grapini, care a infiintat si condus mai multe afaceri in domeniul textil.

Ea i-a sfatuit pe cumparatori ca atunci cand intra intr-un magazin de haine sa controleze doua etichete. Pe langa eticheta mare, de carton, cumparatorul trebuie sa caute in interiorul produsului, unde fabricantul este obligat prin lege sa puna o eticheta.

"Gasesti in interiorul produsului o eticheta mica textila, imprimata sau tesuta, pe care trebuie sa scrie obligatoriu componenta fibroasa, marimea si celelalte. Daca producatorul face contrafacere si pune el eticheta de 100%, consumatorul, cand constata ca nu e asa, se poate duce la Protectia Consumatorului sa reclame producatorul. Daca insa producatorul a pus corect eticheta, comerciantul este cel care trebuie amendat", a mai spus ministrul.

Grapini este sigura ca cele mai mari contrafaceri sunt facute de comercianti. Acestia fac o presiune foarte mare pe pret la producator si ca sa aiba un adaos cat mai mare, "pun o eticheta foarte fitoasa" si foarte atragatoare.

"Iar romanul atata stie, ca daca este 100% fibra, 100% bumbac, 100% in, este mai buna. Si intr-adevar este mai buna, dar pretul nu poate fi acelasi. Pana acum era ideea ca doar produsul ieftin este contrafacut, dar eu am ramas foarte dezamagita atunci cand am vazut personal ca exista aceasta diferenta intre eticheta comerciala si eticheta producatorului. Sigur nu ai atatia oameni care sa controleze tot, dar ar trebui prin sondaj sa verifici magazinele, fara sa crezi ca la magazinele mari nu se pot intampla nimic si sa mergi doar la micile buticuri", a aratat ministrul.

Pot fi trei contrafaceri la acelasi produs, explica Grapini. Pe de o parte compozitia fibroasa, poate ca pe eticheta sa scrie 100% lana si sa nu fie asa, poate fi contrafacut brandul, ceea ce aduce foarte multi bani, pentru ca brandul vinde bine, si mai poate exista contrafacerea tarii de provenienta.