Revenirea sectorului de electronice s-a facut simtita inca din trimestrul al treilea al anului trecut. Astfel, dupa ce piata electronicelor si electrocasnicelor a inregistrat un recul de 40%, sectorul foto si cel al electronicelor de larg consum a avut o crestere de 9%, respectiv 0,1%, cea din urma categorie fiind puternic influentata de vanzarile de televizoare, potrivit Gfk.

Per total, anul trecut, niciun retailer de profil nu a anuntat cresteri ale vanzarile ca in vremurile bune de boom economic -de 20-30% de la luna la luna, insa piata s-a mai dezghetat pe final de an. Astfel, piata bunurilor de folosinta îndelungata a scazut anul trecut cu 15% fata de nivelul inregistrat in 2009, la 1,23 miliarde euro.

Frigider, la pret de garsoniera

Chiar si asa, exista un segment al pietei care o duce bine si inregistreaza vanzari bune. Este vorba despre segmentul electronicelor si electrocasnicelor premium, care pentru multi romani raman un lux din cauza pretului mare. Insa, exista destui care si le permit, mai ales ca pana acum trebuiau sa faca un drum pana in Germania sau in Austria pentru a achizitiona un astfel de produs. Producatorii spun ca electrocasnicele sunt cumparata, in general, de persoane fizice si mai putin de firme.

De exemplu, cei de la Miele spun ca, anul trecut, cel mai scump produs vandut a fost un frigider incorporat in valoare de 30.000 de euro. "La prima vedere pretul poate parea exorbitant, dar daca ne raportam la volumul total de racire, de 600 de litri, al frigiderului, la tehnologia incorporata in congelator pentru asigurarea temperaturilor optime sau la compartimentul pentru vinuri cu trei zone distincte de racire si spatiu pentru 140 de sticle de 0.75 cl, atunci suma platita nu mai este atat de mare. Doar valoarea colectiei de vinuri pe care clientul si-o pastreaza in frigiderul MasterCool este de trei ori mai mare decat valoarea frigiderului", spune Leo Popescu, directorul de vanzari al Miele Romania, pentru segmentul echipamentelor electocasnice premium.

Iar vanzarile nu sunt deloc mici. Cei de la Ziarul Financiar spun ca Miele a vandut electrocasnice de lux de 2,14 milioane de euro in 2010. In plus, ei au chiar o fabrica de productie in Romania, inaugurata la Brasov in 2009. Atunci, producatorul german de aparatura electrocasnica Miele a investit 24 de milioane de euro intr-o fabrica de subansambluri pentru aparatura electronica si electrocasnica. Nemtii au construit totul de la zero, fiind vorba despre primul centru de productie al Miele intr-o tara din Europa de Est.

Produsele care ajung pe piata autohtona vin din Germania, in timp ce fabrici precum cea din Brasov furnizeaza componente.

Plasme cu dimensiune infinita

Nici la capitolul electronice, romanii nu fac rabat de la pret si nici de la calitate. Cei de la Panasonic spun ca au vandut, anul trecut, pe segmentul consumer, 10 modele de plasme cu o diagonala de 65 de inci, la un pret de aproximativ 5.000 de euro bucata (20.000 de lei).

In ceea ce priveste produsele profesionale, Panasonic a mai vandut o camera video in valoarea de 21.000 de euro (fara TVA), doua plasme display in valoare de 55.000 de euro fiecare (fara TVA) si un proiector de 44.000 de euro (fara TVA).