Si chiar asa s-ar putea sa fie. Daca ne uitam la statistici, acum cativa ani, in sectorul textile activau 700.000 de salariati, iar la sfarsitul anului 2009 numarul lor abia atingea 350.000. Mai mult, potrivit Sorinei Placinta, in anul trecut circa jumatate din fabricile din tara si-au inchis portile din cauza scaderii comenzilor de la exterior.

Totusi, motivul principal pentru falimentul atator fabrici nu au fost comenzile reduse, ci faptul ca mari branduri international care lucrau la noi in sistem de lohn si-au luat bagajele si s-au mutat in tari in care mana de lucru este mai ieftina. Printre acestea ar fi :China, India, Pakistan, Thailanda, Vietnam sau Bangladesh.

Unul dintre cei mai mari producatori de haine in sistem lohn care ajunsese sa fabrice peste 20 de milioane de produse/anual, in unitatile de la noi din tara, este marca suedeza H&M. Acesta si-a facut bagajele si a plecat din fabricile romanesti la jumatatea anului trecut. Situatia este usor ironica avand in vedere faptul ca oficialii H&M au anuntat ca la inceputul anului viitor vor intra in magazinele din centrele comerciale din toata tara. De aceasta data insa, nu vom gasi pe etichete inscriptionat “made in Romania”.

Pentru H&M lucra si fabrica creatoarei de moda Romanita Iovan, "Romanita", de la Caracal. Aceasta mai producea si pentru o alta marca de renume: Next. Si ei au parasit piata romaneasca anul trecut. Alaturi de acestia, rand pe rand au plecat Marks&Spencer, C&A, Kiabi, Lindex si producatorul italian de pantofi Geox Italia.

De ceva vreme incoace producatorii locali de imbracaminte si incaltaminte au decis sa isi incerce norocul pe piata romaneasca cu brandurile proprii. Putini sunt insa cei care ajung in vizorul publicului. Exemple de branduri autohtone de renume sunt TinaR, Musette, Braiconf sau Jolidon.
“Consumatorul roman vrea numai branduri straine! De asta se duce de rapa industria textile autohtona”, este de parere Sorina Placinta.

Din cauza reducerii comenzilor, anul acesta, industria usoara si-a redus ponderea in exporturile totale ale Romaniei la 14-15% de la 32% in urma cu patru ani, a mai adaugat aceasta. Conform datelor puse la dispozitie de Federatia Patronatelor din Industria Usoara, in primele opt luni din 2009, mai mult de jumatate din valoarea exporturilor realizate a insemnat articole de imbracaminte. Valoric, exporturile de imbracaminte au reprezentat 80% din nivelul corespunzator perioadei similare din 2008.

Comenzile externe de incaltaminte au inregistrat cea mai mica scadere fata de primele opt luni din 2008, de 4 procente, datele FEPAIUS indicand exporturi de 637 milioane de euro. Produsele textile au asigurat cele mai mici exporturi, dar cele mai mari importuri in 2009. Potrivit statisticilor, in perioada ianuarie-august 2009, importurile de textile ale Romaniei au insumat aproape 2,1 miliarde de euro, din care 1,1miliarde de euro au fost produse textile.

Comparativ cu perioada similara din 2008, importul de produse textile a avut cea mai mare scadere, de la 1,5 mld. euro in 2008. Exporturile industriei textile scad constant de trei ani de zile, de la 3,9 miliarde de euro in 2007. Statisticile patronatelor din domeniu arata ca piata interna nu consuma mai mult de 15% din productia anuala, China, Turcia, India, Bangladesh sau Tunisia fiind principalii furnizori de imbracaminte pentru piata locala.