Oferte de nerefuzat, poate, pentru alti tineri IT-isti: 90.000 de euro plus alte bonusuri. “Daca le primesti o data, o sa le primesti mereu”. In 2009 s-au gandit sa se apuce serios de un business. Si au inceput sa gandeasca niste prototipuri.

„In Silicon Valley <<hacker>> este un programator talentat si foarte entuziasmat de tehnologie. Cele mai multe inovatii in tehnologie vin de la ei. Acesta e sensul in care folosim noi cuvantul. Mai exista si un sens negativ cu care noi nu ne identificam - persoana care acceseaza neautorizat date si retele protejate”, au povestit cei doi tineri antreprenori intr-un interviu pentru incont.ro.

„Pentru noi, succesul se masoara in impactul asupra vietii oamenilor si industriei”

Astazi, pot spune ca au dat lovitura cu o aplicatie care „a trecut prin multe iteratii”. Dintr-un social news reader s-a transformat pe parcurs intr-un rezumat zilnic al celor mai importante stiri din graful social, „adica dintre toti prietenii tai de pe Twitter si Facebook”.

Twitter s-a aratat interesat de aplicatia lor si le-a facut o oferta, pe care, de data aceasta, n-au mai putut s-o refuze. „Suntem foarte multumiti de rezultat si de ceea ce urmeaza”, spun Cristian Strat (27 de ani) si Mircea Pasoi (25 de ani), care traiesc in Vancouver (Canada) de doi ani, iar acum se pregatesc sa-si mute biroul in San Francisco.

„Mama a cumparat primul calculator cand aveam 7 ani. Imediat am fost fascinat de cum functioneaza”

Marturisesc ca interesul si fascinatia pentru calculatoare s-a manifestat in cazul lor, de la varste fragede. „Aveam 11-12 ani cand mi-am dat seama ca ma atrage informatica. Imi placeau jocurile pe calculator, dar nu sa ma joc, ci sa inteleg cum se fac si cum as putea sa programez si eu ceva similar”, spune Cristian, unul dintre cei doi asociati ai start-up-ului Summify, business achizitionat recent de site-ul de microblogging Twitter. Dupa aceea a descoperit concursurile de informatica si alti oameni cu aceleasi pasiuni.

In cazul lui Mircea „mama a cumparat primul calculator cand aveam sapte ani ca sa gestioneze contabilitatea pentru mai multe firme si imediat am fost fascinat de cum functioneaza, voiam sa inteleg ce se intampla”. A inteles ca singura metoda prin care putea face asta erau cartile. Asa a descoperit programarea.

Reporter: Cum si unde v-ati cunoscut?

Summify: Ne-am cunoscut in timpul liceului la concursuri de informatica prin tara. Mircea e din Ploiesti, iar eu sunt din Barlad. Ulterior am ajuns la aceeasi facultate - Facultatea de Matematica si Informatica din cadrul Universitatii Bucuresti - dar in ani diferiti, pentru ca Mircea e mai tanar.

Reporter: Ati facut internship-uri la Google si Microsoft, dar le-ati refuzat ofertele de angajare, joburi care ajungeau pe la 90.000 de euro plus alte bonusuri. Ce v-a determinat sa spuneti “Nu”?

Summify: N-a fost asa de greu sa ignoram ofertele de angajare, oricat de tentante erau. Daca le primesti odata, o sa le primesti mereu. Ne-am dorit dintotdeauna sa facem un start-up al nostru si stiam ca era momentul potrivit. La 20 si ceva de ani ai mai putine responsabilitati decat oricand, esti plin de energie si suficient de naiv incat sa crezi ca poti face orice.

Internship-urile de la Google si Microsoft ne-au ajutat foarte mult pentru ca ne-au invatat cum se lucreaza la varf in tehnologie, o perspectiva care ne-a ghidat mai tarziu cand lucram la startup-ul nostru.

Reporter: Cand v-ati hotarat sa va asociati pentru un start-up?

Summify: In 2009 ne-am gandit mai serios la asta si am inceput sa facem niste prototipuri. Primul nostru proiect a fost unul non-comercial si a fost lansat in timpul liceului. La scurt timp dupa ce ne-am cunoscut am demarat infoarena.ro, o comunitate online de elevi si studenti pasionati de informatica. Opt ani mai tarziu numara peste 20.000 de membri si avea drept sponsori Facebook, Google, Adobe Romania, Microsoft Romania, dar si multi altii. Este cea mai importanta resursa de pregatire din Romania la informatica, alaturi de campion.edu.ro.

Insa, primul produs comercial a fost balaur.ro, un motor de cautare de job-uri pentru piata romaneasca. L-am lansat in martie 2009 impreuna cu Silviu Ganceanu. Acesta a fost primul nostru contact cu lumea antreprenoriala.
 
„Achizitia Twitter reprezinta pentru noi sfarsitul primului capitol din cariera de antreprenori”

Reporter: ReadFu a devenit Summify, un social news reader ce va fi curand integrat de Twitter. Cat de greu a fost sa ajungeti pana aici si ce inseamna acest succes pentru voi?

Summify: Produsul nostru a trecut prin multe iteratii. Din social news reader l-am transformat intr-un rezumat zilnic al celor mai importante stiri din graful tau social, adica dintre dintre toti prietenii tai de pe Twitter si Facebook. Achizitia Twitter reprezinta pentru noi sfarsitul primului capitol din cariera de antreprenori, o perioada in care am invatat enorm si ne-am fortat zi de zi sa ne depasim limitele. Suntem foarte multumiti de rezultat si de ceea ce urmeaza.
 
Reporter: Cat de dificil este sa obtii finantari de zeci de mii de euro pentru start-up-uri in IT?

Summify: Cel mai important lucru pe care l-am invatat este ca mediul in care te afli iti influenteaza enorm sansele de succes. Un om mediocru in Silicon Valley are mult mai multe sanse sa reuseasca decat unul foarte talentat din Romania.

Daca esti pasionat de tehnologie si ai spirit antreprenorial, probabil cea mai simpla cale catre succes este sa aplici la un accelerator de startup-uri din afara precum GrowLab din Canada, YCombinator, sau TechStars din US. Mai mult decat finantare, la un accelerator vei primi sprijin si sfaturi de la oameni care au reusit la randul lor.

Reporter: Ati trecut de la un portal menit sa ajute tinerii olimpici la informatica la un motor de cautare de joburi, urmand ca mai tarziu sa faceti pasul catre un agregator de stiri din social media. Care au fost criteriile dupa care v-ati ales domeniile de activitate?

Summify: Infoarena.ro a pornit dintr-o problema pe care o aveam atunci, si anume era foarte greu pentru un elev din provincie sa-si gaseasca colegi cu care sa se antreneze pentru olimpiade la informatica. Cei mai multi olimpici erau in Bucuresti.

Balaur.ro ni s-a parut un proiect tehnologic foarte interesant, iar Summify a avut la baza tot o nevoie personala: citeam foarte multe stiri din foarte multe surse si era dificil sa stai la curent cu toate.

Reporter:Se mai poate face ceva astazi fara social network?

Summify: Retelele sociale sunt deja impletite in structura webului. Aproape toate aplicatiile pe care le folosim integreaza deja graful nostru social.
 
Din culisele unei achizitii de succes: „Daca vrei sa inovezi in tehnologie, trebuie sa fie cat mai aproape de un centru precum Silicon Valley”
 
Reporter: Twitter a cumparat Summify. Cati actionari erati implicati in acest start-up si cat a platit Twitter pentru afacerea voastra?

Summify: Detaliile achizitiei sunt confidentiale. Pe langa fondatori, Summify are si noua investitori din Silicon Valley si Canada, printre care Accel Partners (Facebook, Groupon), Rob Glaser (fondatorul RealNetworks listat pe NASDAQ), Stewart Butterfield (co-fondatorul Flickr), Boris Wertz (AbeBooks, cumparat de Amazon), Steve Olechowski (FeedBurner, cumparat de Google), dar si altii.

Ne mutam in San Francisco, impreuna cu toata echipa noastra de ingineri de la Summify. Nu putem intra in detalii despre ce vom face acolo, insa vom aplica toate cunostintele dobandite la Summify si tehnologia dezvoltata de noi ca sa facem Twitter mai captivant si mai util pentru toata lumea.
 
Reporter: Aveti de gand sa va intoarceti sa lucrati, la un moment dat, in Romania? Daca da, in ce conditii?

Summify: Probabil ca nu. Daca vrei sa inovezi in IT trebuie sa fii cat mai aproape de un centru tehnologic precum Silicon Valley. Este important sa intelegem ca asta nu spune nimic rau despre Romania. Este in egala masura dificil sa reusesti din aproape orice alta tara din Europa.

Reporter: Cateva calitati pe care un antreprenor trebuie sa le aiba ca sa puna bazele unei afaceri de succes si trei defecte majore care-l pot impiedica sa faca asta. Chiar asa, ce inseamna “business de succes” pentru voi?

Summify: Pentru noi, succesul unui business se masoara in impactul pe care-l are asupra vietii oamenilor si industriei. Tenacitatea se numara printre cele mai importante calitati pe care trebuie sa le aiba un antreprenor. Start-up-urile sunt un joc de supravietuire, castiga cei care nu accepta infrangerea, nu renunta si nu raman descurajati in fata obstacolelor. Asta nu inseamna, insa, ca trebuie sa perseverezi chiar si cand esti pe un drum gresit. E la fel de important sa constientizezi cand e nevoie sa faci schimbari si sa fii dispus sa le faci cu toata inima.

Defecte majore: sa vorbesti mult si sa faci putin, sa eviti sa ceri sfaturi si ajutor de la altii, sa fii prea secretos cu ideile tale.

Reporter: V-ati gandit sa demarati si alte afaceri?

Summify: Am avut multe idei de-a lungul timpului, dar intotdeauna am fost dedicati unui singur start-up si unui singur produs. Este foarte dificil si, de obicei o idee proasta, sa lucrezi la mai multe simultan.

„Este dificil sa reusesti din aproape orice alta tara din Europa. Mediul de lucru de aici este extraordinar”

Cristian si Mircea sustin ca, cel mai probabil, nu se vor intoarce in tara. Precizeaza, insa, ca asta nu inseamna nimic rau despre Romania. „Romanii sunt vazuti foarte bine in industria IT. Suntem faimosi pentru cat de multi informaticieni talentati avem aici”. Dar...”este in egala masura dificil sa reusesti din aproape orice alta tara din Europa.”
 
„Hackerii talentati” spun ca mediul de lucru din Statele Unite este, pur si simplu, extraordinar. „In tehnologie exista o cultura <<Pay it forward>> foarte puternica. Toti, si cu precadere cei mai experimentati, sunt foarte deschisi si te ajuta fara sa ceara nimic in schimb. Si ei au primit sprijin cand erau la inceput si se simt datori fata de generatia urmatoare.”

Steve Jobs (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook), Jeff Bezos (Amazon), Bill Gates (Microsoft), Bill Hewlett sau Dave Packard (HP) sunt pentru ei oamenii care au reusit sa se impuna in industria informaticii. In ceea ce priveste antreprenorii de la noi, Radu Georgescu (Gecad) este un model de business pentru cei doi romani.

Sursa foto: @Cristian Strat, @Mircea Pasoi