Dupa cativa ani de pierderi si de taieri ale tarifelor cu 25-30 de procente, hotelurile de lux din Bucuresti (de patru si cinci stele) incep sa creasca din nou scorurile. „Tarifele vor urca, dar nu mult, vorbim de cativa euro, din cauza inflatiei si a preturilor utilitatilor. Sunt cresteri care ne acopera cheltuielile. Nu suntem inca in masura de a creste scorurile cu 10% fara nicio justificare. Pentru orice miscare trebuie sa ai o justificare”, sustine Sonia Nastase.
 

Piata a scazut brusc de la sfarsitul lui 2008, toata lumea din industrie a fost bulversata. Anii urmatori au fost de regasire.

 
Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante, in ultimii ani, Grand Plaza SA, compania care detine hotelul Howard Johnson din Bucuresti, a inregistrat pierderi (1,4 mil. euro in 2012 fata de 1,6 mil. euro in 2009) si o cifra de afaceri de putin peste 8 milioane de euro (8,1 mil. euro in 2012, respectiv 8,2 mil. euro in 2009).  
 
Zdruncinata a fost insa intreaga industrie hoteliera, si asta deoarece comportamentul de consum al clientilor s-a schimbat, in special pe segmentul corporate. Companiile au scazut bugetele de calatorie, de traininguri si evenimente, precum si numarul de zile acordat deplasarilor de afaceri.
 
„2009, 2010, 2011 au fost niste ani foarte dificili. Piata a scazut brusc de la sfarsitul lui 2008, impactul a fost imediat, iar noi a trebuit sa actionam ca atare. Intr-un hotel nu-ti permiti sa iei pauza, ai de platit salarii, utilitati.”
 
Managerul sustine insa ca, inainte de criza, situatia era inversa. „Erau destul de multe zile in Bucuresti in care nu gaseai camere, cererea era mai mare ca oferta, din acest motiv s-au dezvoltat multe hoteluri in zona”. Apoi, a urmat o perioada in care hotelierii au inteles ca s-au schimbat timpurile si nevoile clientilor si ca trebuie sa se adapteze. „Ce am facut? Am reinvatat clientul, am incercat sa intelegem ce nevoi are si cum sa-l determinam sa ne aleaga pe noi, nu pe ceilalti, crescandu-ne cota de piata”. Flexibilitatea, satisfacerea cerintelor clientilor, precum si disponibilitatea de a scadea tarifele au fost cuvintele de ordine dupa 2009.
 

Piata de lux din Bucuresti este mica. Orasul nu e promovat ca destinatie de city-break, nici ca loc de evenimente, desi avem potential.

 
Sursa foto: Hojoplaza.ro
 
La ora actuala, cea mai mare provocare a hotelierilor care activeaza pe segmentul de lux e aceea de a pastra calitatea serviciilor in conditiile in care preturile sunt in continuare “sub asediu”, spune sefa Howard Johnson pentru Incont.ro. Iar jucatorii din industria ospitalitatii de lux nu sunt multi, adauga Nastase. Hotelul pe care-l manageriaza concureaza cu branduri de patru si cinci stele: Capital Plaza, Novotel, Ramada, Pullman, Hilton, Intercontinental si Raddison Blu.
 
„Piata de lux din Bucuresti este una mica”, pentru ca orasul nu este promovat ca fiind o destinatie turistica ori ca vreo piata de evenimente. Desi potential exista, crede sefa de la Howard, care adauga ca 30% dintre cei care se cazeaza in hotelurile premium din Bucuresti sunt europeni, vin pentru turism si petrec in oras in jur de doua zile.
 
„Prefera ca din Bucuresti sa plece spre alte orase, aleg Sibiu sau Brasov. Ajung aici prin agentiile de turism, putin vin pe cont propriu”. Nastase considera ca Bucurestiul poate fi o destinatie buna de weekend, iar autoritatile locale ar trebui sa-l promoveze mai mult, intrucat ar stimula mai multe industrii: firmele de transport, salile de evenimente, agentiile de turism, orasul in sine, ca imagine.
 
Totodata, Festivalurile organizate in Bucuresti aduc clienti hotelurilor locale, puncteaza sefa de la Howard: „Septembrie (anul trecut) a fost o luna de vis pentru majoritatea hotelierilor, datorita festivalului George Enescu”.
 

Ce cauta clientii corporate

 
Ce schimbari in ofertare au facut insa proprietarii de unitati de cazare in ultimii sase ani de criza? Cu ce pachete isi atrag clientela de astazi, mai precauta cu bugetele si mai pretentioasa in selectare? “65-70% din clienti provin din mediul de business si corporate. Daca acum trei ani, proportia dintre cei romani si cei straini era covarsitoare in favoarea strainilor, undeva la 10-90%, astazi vorbim de un raport de 20-80%”, lucru care se datoreaza succesului unor firme romanesti din Cluj, Timisoara, Brasov sau Bucuresti.
 
Oamenii de afaceri care ajung in hotelurile de lux din Capitala sunt preponderent europeni (nemti, austrieci, greci, britanici, spanioli) si destul de pretentiosi, explica sefa Howard Johnson, dar asta doar pentru ca sunt persoane care calatoresc frecvent in strainatate si stiu ce asteptari trebuie sa aiba de la un hotel cu renume. De altfel, unitatile cu pretentii sunt adesea ocupate de diplomati, ambasadori ori artisti (cantareti si actori). 
 
Practic, clientela hotelurilor de nisa (premium si de lux) este alcatuita preponderent (65-70%) din segmentul business, oameni de afaceri, antreprenori sau corporatisti care calatoresc in scop profesional cel putin o data pe luna. „Media e bilunara. Unii vin saptamanal, depinde de sezon.”
 
Ce cauta, asadar, clientii care aleg sa se cazeze in cele mai scumpe hoteluri din Capitala? Restaurant in cadrul hotelurilor, internet gratuit de mare viteza, amplasare intr-o zona centrala, transport de la si catre aeroport si sali de conferinte dotate cu echipamente tehnologice de ultima generatie. „Toti cauta calitate si o varietate a serviciilor”. Ca de pilda, restaurante cu bucatarii internationale – chinezeasca, japoneza – care ii determina, in cele mai multe cazuri, sa revina in hoteluri dupa terminarea intalnirilor.
 
O componenta importanta in aceasta piata o reprezinta si noutatea. „In zonele in care clientii revin, trebuie sa arati ca ai venit mereu cu ceva nou: o lampa, un scaun, diverse lucruri. Investim mult in echipamente, in mochete, in mobilier, si din motive de uzura, dar si pentru a atrage atentia.”
 

90 de euro/pretul mediu al unei camere de 4 stele

 
Sursa foto: Hojoplaza.ro
 
Tarifele de cazare difera in functie de mai multe caracteristici, explica managerul Howard Johnson din Capitala. Si anume, de pachet, de serviciile extra, de sezon, de modul de rezervare (daca vine pe cont propriu, printr-o agentie de turism sau printr-o companie) si de tipul de plata (camere rezervate din timp, la pret redus etc.) etc. Pretul mediu al unei camere se situeaza undeva la 90 de euro, dar poate ajunge si la 120. "Ne-am concentrat pe crearea unui pachet de baza de facilitati incluse in tariful de cazare, care sa-i incurajeze sa consume suplimentar, in functie de preferinte.”
 
Nastase sustine ca in industria serviciilor, managerii si toti cei care intra in contact cu clientii trebuie sa se astepte la pareri si cerinte diferite. „Clientii sunt foarte diferiti. Pentru unii conteaza brandul, pentru altii, mai putin. Se documenteaza bine inainte, pe internet, cauta recomandari.”
 

Consumatorii de servicii sunt interesati de experiente bogate, sunt dispusi sa plateasca pentru calitate.

 
 
Sursa foto: incont.ro
 
Anul trecut, Howard Johnson a inregistrat un grad mediu de ocupare in crestere cu aproape 5 procente fata de 2012, situandu-se undeva putin peste 50%. Si cifra de afaceri a crescut in 2013 cu 4% in comparatie cu anul precedent, ajungand la 8,3 milioane de euro, arata datele prezentate de Nastase.
 
Desi cei mai multi bani dintr-o hotel provin din inchirierea camerelor, divizia de Food&Beverage a castigat mult teren in ultimii ani, explica directorul. In 2013, de pilda, a crescut cu 6-7%, mai mult decat partea de cazare (4-5%). Evenimentele sociale, de genul nunti, botezuri sau petreceri de companii, genereaza afaceri frumusele, in special in perioadele de sarbatori, cand firmele sunt inchise, iar clientii, in vacanta.
 

Evenimentele sociale, noul “motor” al hotelurilor de business

 
Si in 2014 trendul pare sa fie acelasi. “In sezonul calduros avem si trei nunti intr-o zi. Pentru vara aceasta, de exemplu, totul e deja rezervat.”
 
Un pachet all inclusiv pentru o petrecere organizata intr-un hotel de patru stele porneste de la 80 de euro de persoana si-ti asigura meniul (cu exceptia bauturilor), aranjamentele, serviciul foto-video si toate lucrurile care tin de un asemenea evenimente si poate ajunge pana la 100 de euro.
 

Una dintre cele mai mari provocari de astazi ramane motivarea personalului calificat, cu experienta, in conditiile in care exista multe oportunitati in strainatate.

 
Hotelul pe care-l conduce Sonia Nastase numara 220 de angajati full-time. Colaboratorii apar, in general, la evenimentele foarte mari, pentru care contracteaza firme de outsource, spune CEO-ul. Si tot angajatii din servicii sunt si cei mai dificili de pastrat si de multumit, spune CEO-ul. „Salariile nu sunt mari, daca facem comparatii cu alte industrii, ca banci, IT etc. Dar asta din cauza modului in care se organizeaza afacerea, oriunde in lume”, recunoscand ca deschiderea unor piete europene pentru romani reprezinta o amenintare tot mai mare pentru angajatorii de aici.
 
„Important e sa te simti bine la locul de munca, sa identifici omul potrivit la locul potrivit. Altfel, devine o corvoada. Si mai e important sa oferi oamenilor sanse de promovare. Noi nu fabricam avioane, totul tine de atitudine si de dorinta de a invata. Am recrutat si oameni care nu stiau nimic, dar erau dornici sa invete.”
 

Rebranduirea unui brand. Howard Johnson, in discutii avansate cu americanii de la Starwood

 
Fostul hotel Dorobanti, cu 285 de camere si clasificat la patru stele, a fost redeschis sub brandul Howard Johnson la inceputul anului 2004, dupa o investitie de 30 milioane de euro, derulata pe o perioada de patru ani. Hotelul este detinut indirect de omul de afaceri Radu Dimofte, care mai controleaza si hotelurile Ramada Parc si Ramada Plaza din nordul Bucurestiului.
 
In 2012, Howard Johnson a cerut declasi­fi­carea de la cinci stele la patru stele pentru a putea gazdui eve­ni­mente organizate de jucatorii din industria farma, care au stabilit anul trecut ca nu vor mai face evenimente la cinci stele.
 
La finalul lui 2013, Mediafax scria ca lantul hotelier Starwood se afla in negocieri avansate pentru a intra din 2014, in Romania, cu brandul Sheraton, care ar urma sa inlocuiasca sigla Howard Johnson. Referitor la aceasta chestiune, directorul general al Howard a precizat pentru Incont.ro: „Facem calcule, evaluari. Sunt discutii in acest sens, dar n-am luat inca nicio decizie. Vom comunica la momentul respectiv.”
 
Intrebata daca odata cu rebrandurirea hotelului sub sigla Sheraton, hotelul va reveni la clasificarea de cinci stele, Nastase a explicat ca nu se doreste acest lucru, avand in vedere contextul economic inca dificil: „Pozitionarea ramane in zona de high spre lux. Nu vom schimba numarul de stele daca ne rebranduim.”
 
In prezent, brandul Sheraton acopera peste 500 de hoteluri in intreaga lume, inclusiv in Austria, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia, Rusia si Turcia.
 
Starwood Hotels & Resorts Worldwide este unul dintre cei mai mari operatori de hoteluri la nivel global, cu peste 1.100 de proprietati in aproape 100 de tari si 170.000 de angajati. Compania detine marci ca Le Meridien, Westin sau Four Points. Grupul este listat la bursa de la New York si are o capitalizare de piata de 14,4 miliarde de dolari.