Anul trecut, Harvard Business Review a realizat un studiu in care a luat in calcul activitatea a 2.100 de companii. Rezultatele au aratat ca 79% dintre firme folosesc sau intentioneaza sa utilizeze social media, dar numai 12% dintre cele care au raspuns afirmativ sustin si ca aceste practici si-au dovedit eficacitatea.

Anul acesta cifrele ar trebui sa creasca, spun analistii, avand in vedere ca firmele incep sa inteleaga importanta retelelor de socializare, social media inregistrand astfel numeroase imbunatatiri din punct de vedere tehnologic. 

Pana acum, site-urile de socializare au fost folosite  mai mult de utilizatorii de rand, integrate ulterior in departamentele de marketing sau cele de PR ale companiilor. O cercetare a companiei de consultanta in domeniul afacerilor, McKinsey, a aratat ca in jur de 1,3 trilioane de dolari ar putea fi exploatate din “imbunatatirea conditiilor de comunicare in si dintre companii”. Cu alte cuvinte, social media ar putea deveni o unealta de productivitate de sine statatoare, urmand acelasi trend precum e-mailul la sfarsitul anilor ’90. 

In prezent, departamentele de resurse umane folosesc retelele de socializare pentru recrutare, echipa de vanzari pentru a cauta eventuali clienti, iar specialistii in cercetare si dezvoltare organizeaza adevarate sedinte de brainstorming prin intermediul lor. In 2013, ideea de a utiliza social media ca pe un instrument de business nu pare deloc exagerata. 

E-mailul va fi mai putin folosit, avand in vedere aparitia unor noi modalitati de comunicare. E-mailul si-a pastrat functionalitatea inca de la trimiterea primului mesaj, in 1971, si, desi este foarte util pentru comunicarea intre doua persoane, cand vine vorba de conexiuni intre mai multi internauti exista aplicatii mult mai eficiente. Astfel, mesageria instant si retelele de socializare sunt acum uneltele care se regasesc in aproape orice birou. Printre avantajele pe care le ofera se numara comunicarea in timp real si posibilitatea de a imparti mesajele cu un numar mai mare de utilizatori. 

Social media a pus la dispozitia firmelor cantitati enorme de date despre preferintele si comportamentul de consum ale clientilor. Nu toti s-au folosit insa de asa numitele “big data” la adevaratul potential. Branduri precum Dell, Crucea Rosie, Gatorade sau Super Bowl au fost pionieri in domeniu, infiintand adevarate centre de control, de unde mesajele venite prin intermediul retelelor de socializare erau atent monitorizate si analizate, de catre o echipa pregatita special in acest sens. 

In 2013, specialistii se asteapta ca astfel de facilitati sa exista in mai toate marile companii. Directorii si sefii de departamente vor putea sti in orice moment numarul de “tweet-uri” sau “like-uri”, iar strategiile se vor putea schimba si ele din mers. Nestle foloseste deja social media pentru a urmari reactia consumatorilor, companiile de electricitate si telefonie mobila afla in timp record de problemele din teren, industria auto isi da seama cand un lot de masini trebuie rechemat in service iar oamenii de afaceri de pe Wall Street pot prezice mai usor evolutia preturilor. 

In timp ce multinationalele au descoperit deja secretele si avantajele pe care Twitter, Facebook, LinkedIn sau Google+ le ofera, o serie de alte site-uri de socializare au luat un avant nebanuit. Numai in 2012, cota de piata a Instagram a crescut cu 17%, in timp ce Pinterest a inregistrat o crestere de 5%. Potrivit analistilor, 2013 este anul noilor jucatori. “Daca vor oferi o functionalitate mai buna si vor putea depasi anumite bariere tehnice care exista momentan, noii lideri din social media vor schimba ierarhiile in cateva zile, nu in saptamani sau luni”, spune analistul James Murray, citat de Forbes.