Lista propunerilor pentru noile domenii include terminatii precum ".google", ".apple", ".nyc" sau ".book". E insa un proces laborios, fiind vorba de cea mai mare expansiune de acest fel din ultimul deceniu, asa ca implementarea sa a tot fost amanata, pe motive tehnice.

Initial, organizatia nonprofit Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) a aprobat extinderea domeniilor existente cu nume noi, inca din iunie 2011. Un an mai tarziu, se stransesera deja peste 1.930 de propuneri in acest sens. Iar asta in conditiile in care inscrierile nu sunt deloc ieftine. ICANN percepe o taxa de 185.000 de dolari pentru fiecare cerere in parte, bani despre care grupul spune ca sunt folositi pentru o evaluare temeinica a inscrierilor. Crearea propriu-zisa si mentenanta fiecarui domeniu in parte costa insa o firma alte cateva mii de dolari anual, sau, in anumite cazuri, chiar milioane.  

Costurile sunt mari pentru toti cei implicati, iar parerile sunt impartite. Sustinatorii schimbarii atrag atentia ca domeniile de genul .com sau .net sunt deja suprasaturate si o expansiune ar face mai usor pentru toata lumea sa vina cu adrese web noi si usor de retinut. Acestia mai cred ca site-urile care sa aiba in denumirea extensiei numele brandului (de exemplu “.apple”) sunt o oportunitate de promovare pentru companii, in timp ce clientii sunt si ei avantajati, pentru ca vor putea repera mai usor mesajele de tip spam. De pilda, Barclays si-ar putea avertiza clientii ca nici un alt site nu are legatura cu banca, in afara de cele care se termina cu ".barclays".  

O alta schimbare majora o reprezinta alfabetul folosit, fiind acum permisa si folosirea literelor din alte alfabete, precum cele rusesti sau arabe. Pe de alta parte, criticii sustin ca o expansiune a numelor i-ar face confuzi pe utilizatori. Exista, de asemenea, si probleme de securitate. In cel mai rau scenariu posibil, o firma poate sa pretinda ca este alta, cu un nume sonor, si sa se foloseasca de respectiva titulatura ca sa isi formeze un site si sa pacaleasca utilizatorii.

Purtatorul de cuvant al ICANN, Brad White, spune insa ca acordarea domeniilor nu se va face inainte de un control de background riguros. “Nu oricine poate sa vina si sa ia un domeniu. Am creat acest spatiu nou, in contextul a ceea ce exista deja pe piata. Asa ca am analizat problemele cibernetice si de securitate si am incercat sa cream un nou spatiu, mai bun”, spune White.  

In prezent, ICANN inca evalueaza propunerile de numire, 514 fiind pana acum deja acceptate. Dintre cele 1.930 de cereri inscrise, o parte apartin producatorilor auto Chrysler si Volkswagen, bancilor JPMorgan Chase si Barclays, dar si Netflix, Apple, Google, AOL sau Time Warner (pentru .HBO).  

Inscrierile nu au fost insa singulare. Google a depus cereri pentru 101 domenii iar Amazon pentru 76. Propunerile celor doua s-au suprapus in 20 de cazuri, gigantii disputandu-si nume precum ".book", ".buy", ".free", ".game", ".mail", ".map" sau ".music". Potrivit statisticilor ICANN, exista 230 de nume pentru care s-au inscris cel putin doua companii. Cate 13 cereri au fost depuse pentru ".home" si ".inc", dar si domeniile ".app", ".baseball", ".blog", ".money", ".pizza" sau ".web" au avut la fel de mare cautare. In cazul in care doua sau mai multe firme inscrise se dovedesc la fel de eligibile pentru preluarea unui domeniu, acestea trebuie sa negocieze intre ele. Daca nici asa nu se ajunge la un consens, numele va fi scos la licitatie.  

Celor care se intreaba ce rost are tot acest proces complex si de lunga durata, purtatorul de cuvant al ICANN, Brad White, le raspunde: “Lucrul frustrant la intrebarea asta e ca spune, practic, ca nevoia e mai importanta decat inovatia. Nu cred ca oamenii se agitau spunand ca au nevoie de un site care sa ii lase sa scrie doar 140 de caractere, dar Twitter a introdus aceasta inovatie si oamenii au placut-o. Tot ceea ce facem este sa oferim ceva nou.”