Desi nimeni nu l-a luat in seama, raspunsul se afla chiar pe pagina de Facebook a lui Mark Zuckerberg. “In urmatorii ani vom lucra din greu pentru a ajuta WhatsApp sa creasca si sa conecteze intreaga lume”, a postat CEO-ul retelei de socializare atunci cand a anuntat tranzactia.

In urma cu jumatate de an, Zuckerberg prezentase Internet.org, o initiativa a Facebook de a introduce internetul mobil in randul a doua treimi din populatia planetei, care nu are inca acces.

In prezent avem mai mult de un miliard de utilizatori, dar pentru castiga inca 5 miliarde trebuie sa rezolvam o problema si mai mare: aceea a lipsei accesului la internet”, scria Zuckerberg pe pagina sa in august anul trecut, alaturi de sloganul proiectului Internet.org: “Este conectivitatea un drept al omului?”

Daca misiunea Internet.org este de a oferi acces la internet pentru toti, este important de stiut cine ofera acest acces”, explica Ian Chee, consultant pe strategie la MRY, o agentie de consultanta in domeniul digital.

“Retele sociale se vor dezvolta mai mult de pe dispozitivele mobile, iar Facebook stie acest lucru. Cercetarile arata ca utilizatorii intra mai des pe retelele sociale de pe dispozitive mobile decat de pe desktopuri, atat in tarile bogate, cat si in cele mai putin dezvoltate. In aceasta lume grabita, WhatsApp este usa prin care Facebook va avea acces la comportamentul utilizatorilor care se schimba de la o zi la alta”, a completat Chee.

Google are, de asemenea, o strategie de a aduce internetul la cat mai multi utilizatori si se gandeste la roboti, baloane si sateliti, dar Internet.org de la Facebook se adreseaza doar dispozitivelor mobile. Reteaua de socializare a incheiat deja parteneriate cu giganti din telecom, precum Qualcomm, Ericsson, Nokia si Samsung. Impreuna vor sa dezvolte telefoane ieftine si aplicatii care au nevoie de foarte putine date pentru a functiona.

Si aici intervine WhatsApp, o aplicatie pentru care si Google a fost dispusa sa dea 10 miliarde de dolari. Cum va ajuta aceasta aplicatie Facebook, in demersul sau de a duce internetul la cat mai multi oameni? Mesajele gratis, in conditiile in dare companiile de telefonie mobila percep tarife din ce in ce mai mari pentru SMS-uri.

Achizitionarea aplicatiei “aduce un alt fel de audienta pentru Facebook, dintr-o parte a lumii in care reteaua de socializare nu a ajuns inca”, spune Brian Blau, director de cercetare la Gartner. “Iar un numar de utilizatori in crestere este exact ceea ce-si doreste Facebook”, a mai spus Blau.

Inainte de WatsApp, Facebook cumparase, cu un an in urma, serviciul de distributie de fotografii Instagram, o alta achizitie care a facut valuri la vremea respectiva. Prin toate aceste achizitii, Facebook isi consolideaza pozitia de cea mai puternica retea de socializare din lume. Asadar, Facebook nu pleaca nicaieri, ci ajunge peste tot.